La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » di 02 mar 2021, 11:31

Ik heb nu naast de Compak K6 een nieuw beest staan, nou ja, nieuw.. 2e hands.
Een La San Marco 97 Instant.
Mijn eerste indruk, mooi ding, mijn eerste maling, 35 seconden volle Lungo, ehh?? En dan bedoel ik echt een behoorlijk gevuld DE kopje.
OK?
Indachtig mijn Compak ervaringen maar eens gekeken hoe dit nu weer werkt, en er zit dus een ring met een slot-knop die je naar beneden moet drukken voor je de ring (stapsgewijs) kunt verstellen.
De spreekwoordelijke koe maar eens bij de hoorns gevat en een aardige slinger gegeven.
Ehhhhhh..
Waar ik eerst een erg vol portafilter had na de ingestelde 5.6 seconden malen (was nog best een dingetje om die tijd te veranderen) had ik nu slechts een half portafilter bakje met enorme klonten?
Wat voorzichtiger heen en weer afstellen gaf weinig soelaas, maar eens contact met de verkoper gezocht, en die melde mij dat ik rond de 4 moest zitten :?: :?: :?:
Ok, dus er moeten ergens cijfers staan?
Nu moet ik een nieuwe (Vari Focus) bril hebben, dat was al duidelijk, vooral omdat ik het font van mijn Kindle steeds groter had gezet om comfortabel te kunnen lezen, maar op de instelschijf van de San Marco zitten dus zwarte cijfers op een zwarte schijf, mijn vrouw ziet ze, ik dus helemaal niet :o
Wat nu? :D Brainwave, nagellak (aangezien ik geen Typex meer in huis heb (vraag maar aan je ouders wat dat is als je het niet weet))
heel voorzichtig om enkel de bovenzijde van de getallen aan te stippen, maar helaas dat werkt dus niet, het loopt er vanaf.
Hmm, iets meer gebruiken en het cijfer schoonvegen, nu zie ik een zwart getal tegen een lichtblauwe achtergrond, prima leesbaar :lol:
Rinse and repeat voor alle getallen die in een redelijke gebruikszone zitten.
Ah, daar zat 4, jawel ik zat dus dicht tegen de 5 aan (waar volgens eigenaar de schijven hoorbaar contact beginnen te maken) terug naar 4 en dan maar steeds een streepje de ene of de andere kant op (Notitie aan mezelf: volgende maler weer één met traploze afstelling)
Na vele verspilde bakjes (waar echt geen druppel meer door kwam bijvoorbeeld) nu met 18gr maalsel in 30 seconden na de eerste druppel 40 gr koffie iets meer als 2, maar ik ben happy, mijn Americano smaakt prima, na alle testbakjes even geen espresso meer, ik stuiter nu terug naar de bank en mijn boek ;)

Dit is best (vergeleken met de K6) een temperamentvol apparaat, je moet er echt even mee leren werken!
Maar als je de maal duur goed hebt staan voor de gebruikte boon, dan heb je razendsnel een mooi vol portafilter telkens precies hetzelfde, ja, ik zou de voorkeur aan gewicht hebben ipv. de maaltijd, ja ik zou liever een traploos systeem hebben, maar desalniettemin nu een tevreden gebruiker, nu een tijd naast de K6 gebruiken en afwegen welke mijn voorkeur heeft.

Mooi ook om echt te testen of je 64mm schijven tegen 83,5mm schijven echt kunt proeven in het eindresultaat :)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor Keyser » di 02 mar 2021, 11:42

Ik heb o.a. deze molen ook een tijd gehad. Achteraf blijf ik een zwak houden voor deze bakbeesten. Ze zien er imposant en mooi uit.
Toch blijft de San Marco twee nadelen hebben die ik minder prettig vind en dat is de retentie en de getrapte verstelling. Door dat laatste kon ik bij sommige bonen net niet goed afstellen. Dan zat ik er net onder of boven.
Maar voor de marktplaats prijs van +/- €150 is het een uitstekende molen.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » di 02 mar 2021, 12:06

Tja, ik ben ook voor het uiterlijk gevallen, maar ik voorzie dezelfde problemen, tijd om eens in oplossingen te gaan denken. Vooral de retentie is een dingetje, bij het afstellen duurde het best even voor ik door had dat het verstellen van de ring twee x malen nodig had om veranderingen te tonen, heel frustrerend voor je door hebt wat er speelt.
Nu ik het weet, geen probleem, ik moet maar verder experimenteren en ook kijken of ik iets met een blaasbalg kan regelen, dat werkt op de K3 & de K6 uitstekend, 0,3 gr retentie na gebruik, niet te proeven!
Ik vraag me af of er een 3d printbaar ontwerp te maken zou zijn om een 'pomp kraag' op een hopper te plaatsen, hmm... [Zet zijn denk pet eens goed op zijn hoofd]

chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor chomburg » di 02 mar 2021, 17:03

Ik gebruik dezelfde molen. Qua stand zal er denk ik bij elk exemplaar een andere maling uit komen. Die van mij staat bijvoorbeeld meestal rond de 6 + 2 kliks (richting de 7). Hangt sterk af van de bonen.

De retentie is natuurlijk aanwezig, maar zelf maal ik 's morgens ca. 1 seconden weg (rechtstreeks de afklopbak in) en dan de rest van de dag niet.

Het instellen van de maal-tijd is idd wel een dingetje. Even goed de manual lezen en op het juiste moment het knopje ingedrukt houden.

Als ik wissel van boon dan maak ik de machine helemaal schoon. Als ik niet wissel dan reinig ik hem ca. elke 2 weken.

Mijn enige referentie was een ouders LSM met dezelfde 84 mm schijven en een eureka met 64 mm. Die laatste vond ik echt niet fijn qua maling en geluid.

Heel benieuwd naar je vergelijking tussen de LSM en de Compak.

Gr. Chris

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » di 02 mar 2021, 18:24

Ik denk dat de variatie komt door hoe een vorige eigenaar de afstelschijf teruggeplaatst heeft na vervangen van de maal schijven, als die net zo vast zit als bij de Compak, dan is variatie mogelijk.
Het maal resultaat is uitstekend, dus ik zie geen reden om al te gaan vervangen. De leverancier van Nederlandse reserve onderdelen gaf aan 750kg als vervanging punt te gebruiken, dus dat kan nog wel even mee.

Mijn conclusie op dit moment, naast het geluid etc. Is dat de grotere maalschijf een gedetailleerderde smaak geeft.
Meer proeven is gevraagd voor een uiteindelijk oordeel, maat dit is mijn ervaring met de eerste kopjes.
De K6 is makkelijker in te regelen, in kleinere stapjes, de SM is sneller (5 seconden voor een vol mandje ipv 11) en veel stiller.
Ook deponeert hij het prima in de basket, waar de K6 gebruik van een schaaltje oid vereist omdat anders een deel ernaast klettert.

chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor chomburg » wo 03 mar 2021, 08:36

De fijnheid van de instelling, is natuurlijk een combinatie van de stapjes en de schroefdraad. Tel maar eens hoeveel keer je de bovenste schijf moet rond draaien voordat hij helemaal van boven naar beneden is gedraaid.

De schroefdraad is heel erg fijn. Het verschil per stapje is heel klein. Maar idd, ik heb ook wel eens een moment gehad dat ik dacht: ik wil traploze instelling.

Al denk ik dat de invloed van luchtvochtigheid en temperatuur soms groter is dan een half stapje van de LSM.

Mijn schijven zijn wel aan vervanging toe, het vinden van originele schijven is nog niet zo eenvoudig. Imitatie is er genoeg.

Ik ben benieuwd naar je 'taste-notes'.

Gr. Chris

P.S. op mijn machine heb ik een Fiorenzato small hopper gezet. Die is kleiner en past perfect!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » wo 03 mar 2021, 09:07

De fijnheid van de instelling, is natuurlijk een combinatie van de stapjes en de schroefdraad. Tel maar eens hoeveel keer je de bovenste schijf moet rond draaien voordat hij helemaal van boven naar beneden is gedraaid.

De schroefdraad is heel erg fijn. Het verschil per stapje is heel klein. Maar idd, ik heb ook wel eens een moment gehad dat ik dacht: ik wil traploze instelling.

Al denk ik dat de invloed van luchtvochtigheid en temperatuur soms groter is dan een half stapje van de LSM.
De stapjes zijn heel klein, maar als ik bedenk hoe ik aan het neuzelen was om de ethiopische bonen naar de correcte maling te krijgen, daar kon een millimeter op de K6 al net te veel zijn..
Het moet zich allemaal maar bewijzen. Feit is dat de luchtvochtigheid wel zeker een rol speelt, ik merkte dat al bij de K6, waar de uiteindelijke instelling (schroef aangedraaid zodat ie absoluut niet kon verlopen) toch wisselend resultaat gaf, na gebruik van de luchtbevochtiging.
Mijn schijven zijn wel aan vervanging toe, het vinden van originele schijven is nog niet zo eenvoudig. Imitatie is er genoeg.
Ehh, ok? Waar haal je originele vandaan, en wat is het verschil met imitatie? En hoe duur zijn de originele dan? Ik wist niet dat het gebeurde!
Zijn dit de enige maalschijven die passen, of zijn er ook alternatieve merken (goede) die mogelijk zijn?
Ik ben benieuwd naar je 'taste-notes'.

Gr. Chris

P.S. op mijn machine heb ik een Fiorenzato small hopper gezet. Die is kleiner en past perfect!
Ik heb er twee hoppers bij, een grote waar meer als een kilo in kon, die hij afgezaagd heeft zodat er nu nog maar 500 gr in kan (ivm bovenkastjes :D
Die ik gebruik is een stuk kleiner, ik gok een 300 gr hopper, lekker laag ook, hij past uitstekend (ook onder onze boven kastjes), dus ik heb niet verder gekeken, ik dacht dat het een originele SM is, aangezien alles (bonen afsluit mechanisme etc) identiek is aan zijn grotere (mishandelde) broer.

Voor de K6 heb ik nu twee hoppers, een prachtige single dose metalen hopper, en de grotere (waar ik nu een passend bonen afsluit dingetje bij gekocht heb) die ik van HanR heb mogen ontvangen (Waarvoor Hulde!)

Mijn vrouw begint zich meer en meer tegen de K6 te verzetten, ze vind het 'een lelijke, te luide, sta in de weg' zucht, ik heb de importantie van mijn 'wetenschappelijke' ;) smaak onderzoek natuurlijk duidelijk proberen te maken, maar de trend is helder, één van beide moet gaan..
Laatst gewijzigd door RoosW op wo 03 mar 2021, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor chomburg » wo 03 mar 2021, 12:04

Haha, 2 van zulke horeca beesten zou hier thuis ook niet worden geaccepteerd hoor.

Waarvoor de LSM wel gevoelig is, is de hoeveelheid bonen in de hopper. Voor een consistente maling moet er toch wel een half pondje bonen in zitten. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Mijn schijven hebben 'glimmende tanden' her en der. Dat duidt toch wel op slijtage.

Vervangende schijven: als ik ze in huis heb zal ik een paar vergelijkende plaatjes maken. Probleem: hoe ga ik ze 'inlopen'.

Gr. Chris

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » wo 03 mar 2021, 15:04

Tja, inlopen, met koffiebonen :lol:
Koop anders een goedkoop pak supermarkt bonen en jas er een kilo doorheen, dat doet niet (te veel) zeer om weg te mikken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor fransg » wo 03 mar 2021, 15:09

Ik zou met het erdoorheenjassen van 1kg wel oppassen dat je de maler niet oververhit.

Normaal gesproken belast je zo'n werkpaard slechts met enkele seconden werk en daarna vele minuten rust. Niet elke maler vindt het lekker om dan ineens een enorme vracht te moeten wegwerken. In de handleiding staat weleens welke tijdsbelasting continu-werk goed is en hoeveel afkoeltijd er daarna moet wezen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron