'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor fransg » di 11 mei 2021, 18:18

https://dailycoffeenews.com/2021/05/06/ ... d-grinder/

Ik meende dat deze reeds elders op het forum was gesignaleerd maar vind dat nu even niet terug.

De prijs valt me erg mee. Ongeveer even duur als de Baratza 'herriebak' Forté die ik heb.
Mahlkonig-X54-Home-1.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor gilleko B. » di 11 mei 2021, 18:31

Wordt dit de budgetline van Mahlkönig, wellicht vergelijkbaar met de Pro M, maar dan in een vertrouwd Hamburgs Mahlkönig jasje?




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor fransg » di 11 mei 2021, 19:12

daar lijkt het wel op!

Ze gaan geen énkel onderdeel van de Vario Home erin gebruiken -- voor mij een teken dat ze erkennen dat dat project geen succes was ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

B003
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor B003 » wo 12 mei 2021, 22:18


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor fransg » wo 12 mei 2021, 22:34

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor RoosW » wo 12 mei 2021, 22:40

Ziet er prima uit, zeker vergeleken met de Vario, minder plastic fantastic.
Twee kanttekeningen mijnerzijds als redelijke koffie noob vind ik de Hopper een minpunt, geen andere als die van hen kunnen gebruiken (en dus ook niet eenvoudig een kleine single dose hopper kunnen gebruiken), en niet makkelijk door kunnen blaasbalgen vind ik echt een duidelijk mindere keuze.
En Foeking Ballen, alweer een timer maler, zo duur is het toch niet om een 'op gewicht' maler te fabrieken? En de Tarra kun je doen bij het activeren van de gekozen opties of het plaatsen van de portafilter of het bakje..
Erg snel was ie niet met 20 gr bonen.
Maar vooral, Top een metalen opvang bakje, maar WTH om die dan niet te laten passen op de 58mm portafilters is .... minder slim.
Onfortuinlijk zeg maar.
Jammer want verder vind ik het wel een Kek ding in een prima prijsrange maar die Hopper met die 4 pennen, Waarom??

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor fransg » wo 12 mei 2021, 22:55

zo duur is het toch niet om een 'op gewicht' maler te fabrieken?
Dat is wél erg kostbaar om echt goed en accuraat te doen. Baratza dacht het met de forté te kunnen, mooi niet dus, tenminste niet accuraat en dat moet per se wel.

Doe je het ontwikkelen samen met Acaia dan kan het wel maar wordt het een dure maler.

Deze maler is net wat duurder dan een goed weegschaaltje dus is die ruimte er niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor bvds » wo 12 mei 2021, 23:26

Alleen waarom een multi-purpose maler als de retentie in de orde van 6 gram ligt? Althans volgens de Duitse review zou de retentie zo groot zijn. Ik hoop dat dit niet de exchange is.

Dit zou een concurrent voor de Specialita kunnen worden. Beiden stil en 54 mm maalwerkjes. Wel hopen dat de maler hier niet duurder dan 499 gaat worden. Want dan komt hij qua prijs dicht bij de Mignon XL die qua formaat maalschijven, motorisering en retentie de betere papieren lijkt te hebben.

De burrs zouden trouwens niet dezelfde zijn als de Ditting steel brew burrs voor de Forte/Vario. Wellicht passen die wel. Ik las ook ergens dat een kleinere hopper in de planning zit.

Interessante maler. We zullen zien. Wil hem wel aan de tand voelen ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

B003
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor B003 » wo 12 mei 2021, 23:52

De retentie die hij in het filmpje laat zien is echt niet zo hoog toch? Alleen gaat er wel 6 gram of zo en de hoeken en zo bij de allereerste maling zitten. Daarna is het een paar tienden van een gram.

Verder hoeft grind by weight echt niet zo duur te zijn. Bouw gewoon een redelijk snelle weegschaal met een trigger uitgang en laat die de motor bedienen. Qua weegschaal is het alleen iets programmeerwerk.
De data is beschikbaar want te lezen op het display. Net zo simpel als een timer. Een losse weegschaal is veel makkelijker dan hem bij het maalwerk in te bouwen denk ik.

Maar ja er zal altijd wel kans zijn dat er achteraf nog koffie uit de uitgang valt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor fransg » do 13 mei 2021, 07:39

De retentie die hij in het filmpje laat zien is echt niet zo hoog toch? Alleen gaat er wel 6 gram of zo en de hoeken en zo bij de allereerste maling zitten. Daarna is het een paar tienden van een gram.
Ja precies, ik denk niet dat men daar heel nerveus van moet worden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron