Etzmax

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Etzmax

Berichtdoor gilleko B. » zo 07 aug 2022, 23:28

hm bij mij is de onderste voor de finetuning

is dus een andere versie
Afbeeldingje hebt gelijk, bij mij ook

Afbeelding


iNiekie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 22:30

Re: Etzmax

Berichtdoor iNiekie » ma 26 sep 2022, 20:21

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe molen (heb de Compak k10 wbc) en wil naar grinding demand. Een van de molens waarbij naar kijk is de etzmax. En laat in dit draadje nu veel goeie berichten zijn over deze molen. Hoe meer ik er hier over lees, hoe enthousiaster ik wordt. Ik zou dan wel voor de versie Gbw willen gaan. Vandaar dat ik hier even mijn vragen neerleg.

1) is het geluidsniveau van de maler niet redelijk luid? Filmpjes die ik zie laten een behoorlijk hoog en scherp geluid horen. De mahlkonig e65s doet volgens mij zo rond de 76 db, iemand idee hoe dat bij deze molen zit?
2) zit bij de gbw al een kalibratie gewicht bij of moet je die nog los aanschaffen? Ik heb van de acaia een 200gr gewicht maar volgens mij 500gr nodig?
3) de molen is volgens.mij in NL niet te krijgen, hoe kijken jullie aan tegen onderhoud op termijn aan? Ik ben niet technisch….. mijn molen die ik nu heb , kan gewoon in NL gereviseerd worden als dat nodig zou zijn. Aan de andere kant lijkt deze molen me wel erg hufter proof :x

Thx!
Voorheen Alex Duetto III, Compak k10 WBC maar sinds kort gelukkig eigenaar van ECM Synchronika en Etzmax Light W

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Etzmax

Berichtdoor Ypuh » ma 26 sep 2022, 20:45

Ik ben duidelijk fan van de Etzmax, maar niet zonder reden gelukkig.

1. De Etzmax is wel luidt, maar het geluid is niet per se vervelend (andere gebruikers onderschrijven dit). Ook is de maler snel, dus je bent er ook snel weer vanaf. De Mahlkonig E65S staat wel bekend als één van de stillere malers

2. Er zitten geen kalibratiegewichten bij. Perfectionist die ik ben heb ik er wel een 500gr gewicht bijgekocht van Acaia, maar dat lijkt me niet nodig. Uit de doos was de machine al accuraat, en heb hem daarna nog 1-2x gekalibreert, maar als je het na-weegt op een Lunar dan heeft de Etzmax er nooit meer dan 0.1g naast gezeten. Als je wil mag je mijn kalibratiegewicht wel overnemen ;)

3. De support van Etzmax lijkt prima. Als je ze mailt krijg je snel antwoord. Het enige onderhoud wat ik me bedenken kan (mits je een model van 2020 of later met metalen cone hebt) is dat de maalschijven na 1.000kg versleten zijn. Dat is bij veelvuldig thuisgebruik zo'n 30 jaar in mijn huishouden. Je kunt dan je EtzJET module omruilen met ik gok zo'n €250 bijbetaling en je krijgt dan een nieuwe motor+maalschijf

Verder zijn er geen known issues. Er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan, maar dat lijkt zeldzaam. Mocht dat het geval zijn dan ben je afhankelijk van Etzinger en zul je een paar dagen moeten wachten op nieuwe onderdelen, maar de machine is dusdanig gebouwd dat je vervanging eenvoudig zelf kunt doen. Op het YT kanaal staan instructies hoe: https://www.youtube.com/watch?v=51NYEJ-R5KA

Dit is die van mij en geeft wel een indicatie van het geluid en accuraatheid van het GBW:
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Etzmax

Berichtdoor fransg » ma 26 sep 2022, 20:50

Op telefoon clips lijkt hij luider
Komt door de manier waarop die alles max opnemen.
Wat een mooie witte in de video!!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

iNiekie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 22:30

Re: Etzmax

Berichtdoor iNiekie » ma 26 sep 2022, 21:06

Dat geluid lijkt toch best acceptabel, had een filmpje gehoord waarbij geluid veel scherper en hoger was. Hier kan ik wel mee leven :D

Ik had ook gekeken naar de e65s GBw , maar die lijkt me toch een stuk ingewikkelder qua onderhoud e.d. , dan lijkt de etzmax een stuk vriendelijker. Ik heb ook de. Ceado e37s op het lijstje staan, waar toevallig er eentje van op MP staat. Die is erg stil maar is niet gbw.

Al met al lijkt de kans steeds groter te worden dat de etzmax hem gaat worden, maar dan de zwarte. Daarna kan ik mijn Compak k10 verpatsen…. Heeft toch inmiddels 8 jaar trouwe dienst gedaan naar alle alle tevredenheid.

Neem aan dat jullie de stoll route Duitsland hebben bewandeld?
Voorheen Alex Duetto III, Compak k10 WBC maar sinds kort gelukkig eigenaar van ECM Synchronika en Etzmax Light W

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Etzmax

Berichtdoor Ypuh » ma 26 sep 2022, 21:17

Ik heb hem via Kaffee-Netz gekocht bij een startende retailer (MAHO coffee) ook in Duitsland.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Etzmax

Berichtdoor gilleko B. » ma 26 sep 2022, 21:55

Ik bij Stoll. Wat mij in de Etzmax aantrok was de afwijkende wijze van draaien van de maalkegel. De conische maalkegel staat stil, en de maalhuls draait. Bovendien valt de koffie vrijwel gelijk verticaal naar beneden zonder dat het een weg af moet leggen door een "glijbaan" zoals veelal bij molens met platte schijven wel het geval is. Tenzij die platte schijven verticaal zijn opgehangen zoals bijvoorbeeld bij de EK 43. Het schijfje is ook relatief klein, maar is snel en levert subliem maalsel. Ook als je heel fijn wilt malen. No clumps. Etzmax zegt dat kleine schijfjes minder hitte veroorzaken door minder wrijving, kleiner oppervlak. En het in en uit elkaar halen is "Omasicher". Dus die afwijking, Omasicher, en de daarbij verbonden logica heeft bij mij tot aankoop geleid. Nou, zonder hier een lid een extra veer in zijn reet te willen stoppen, maar Frans G. had er 1, en ik dacht wat is dat nu, want die heeft "some knowledge". Anders was die molen mij waarschijnlijk niet opgevallen. Toen begon ik te lezen. En toen wist ik het.




iNiekie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 22:30

Re: Etzmax

Berichtdoor iNiekie » vr 30 sep 2022, 13:30

Ik bij Stoll. Wat mij in de Etzmax aantrok was de afwijkende wijze van draaien van de maalkegel. De conische maalkegel staat stil, en de maalhuls draait. Bovendien valt de koffie vrijwel gelijk verticaal naar beneden zonder dat het een weg af moet leggen door een "glijbaan" zoals veelal bij molens met platte schijven wel het geval is. Tenzij die platte schijven verticaal zijn opgehangen zoals bijvoorbeeld bij de EK 43. Het schijfje is ook relatief klein, maar is snel en levert subliem maalsel. Ook als je heel fijn wilt malen. No clumps. Etzmax zegt dat kleine schijfjes minder hitte veroorzaken door minder wrijving, kleiner oppervlak. En het in en uit elkaar halen is "Omasicher". Dus die afwijking, Omasicher, en de daarbij verbonden logica heeft bij mij tot aankoop geleid. Nou, zonder hier een lid een extra veer in zijn reet te willen stoppen, maar Frans G. had er 1, en ik dacht wat is dat nu, want die heeft "some knowledge". Anders was die molen mij waarschijnlijk niet opgevallen. Toen begon ik te lezen. En toen wist ik het.

Afbeelding
Dat zijn eigenlijk ook de punten die me aantrekken in de etzmax. En wat je zegt, het is dat hier een goeroe op het gebied deze molen wat bekendheid heeft gegeven, anders was deze ook aan mijn aandacht ontsnapt 😆.

Naast de molen heb ik besloten om mijn Alex Duetto III ook te verkopen en naar een andere dual boiler machine te gaan. Ik ga me ook op machines weer inlezen . Benieuwd waar ik op uit ga komen…
Voorheen Alex Duetto III, Compak k10 WBC maar sinds kort gelukkig eigenaar van ECM Synchronika en Etzmax Light W

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Etzmax

Berichtdoor gilleko B. » za 01 okt 2022, 00:30

Naast de molen heb ik besloten om mijn Alex Duetto III ook te verkopen en naar een andere dual boiler machine te gaan. Ik ga me ook op machines weer inlezen . Benieuwd waar ik op uit ga komen…



Ik ben ook benieuwd wat je gaat kopen. En, "in vertrouwen": er is veel moois te koop.











Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Etzmax

Berichtdoor gilleko B. » zo 02 okt 2022, 11:04

Goeroe Frans, hare hare1





Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron