etzMan voor light roasts?

pauls90
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 14:03

etzMan voor light roasts?

Berichtdoor pauls90 » do 18 nov 2021, 10:19

Dag allemaal,

Mijn oog wordt getrokken door de prachtige nieuwe lijn van handmalers door Etzinger, enerzijds omdat de elektrische varianten mijn budget een beetje overstijgen, maar anderzijds ook omdat ik wel houd van het artisanale van een handmaler.

Zoals jullie misschien weten heb ik een HG-1, maar over het maalsel met licht gebrande bonen voor espresso ben ik nooit erg enthousiast geweest. Ik gebruik nu de G-IOTA met SSP MP schijven: qua smaak prima, maar de workflow is toch niet alles. En dus hoop ik dat de nieuwe etzMan wél voldoet aan beide criteria. Ik heb van Etzinger begrepen dat de conische schijven in de etzMan dezelfde zijn als in de etzMAX. Nu weet ik dat er hier enkele gebruikers van de etzMAX rondstruinen, dus vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met light roasts? Bedankt voor de input!
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: etzMan voor light roasts?

Berichtdoor fransg » do 18 nov 2021, 10:44

Light roasts gaan prima. Ik had eerst de eerdere maalschijven en die konden weleens moeite hebben (lichte branding = hardere bonen), maar sinds ik de 'light roast' conus erin heb heeft de maler geen moment meer geaarzeld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: etzMan voor light roasts?

Berichtdoor bobbee » do 18 nov 2021, 10:46

Dag allemaal,

Mijn oog wordt getrokken door de prachtige nieuwe lijn van handmalers door Etzinger, enerzijds omdat de elektrische varianten mijn budget een beetje overstijgen, maar anderzijds ook omdat ik wel houd van het artisanale van een handmaler.

Zoals jullie misschien weten heb ik een HG-1, maar over het maalsel met licht gebrande bonen voor espresso ben ik nooit erg enthousiast geweest. Ik gebruik nu de G-IOTA met SSP MP schijven: qua smaak prima, maar de workflow is toch niet alles. En dus hoop ik dat de nieuwe etzMan wél voldoet aan beide criteria. Ik heb van Etzinger begrepen dat de conische schijven in de etzMan dezelfde zijn als in de etzMAX. Nu weet ik dat er hier enkele gebruikers van de etzMAX rondstruinen, dus vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met light roasts? Bedankt voor de input!
Beter groot plat voor light roast, of lager doseren en fijner malen etc...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

pauls90
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 14:03

Re: etzMan voor light roasts?

Berichtdoor pauls90 » do 18 nov 2021, 11:24

Light roasts gaan prima.
En qua smaak? Het lijkt me dat jij heel goed geplaatst bent om te vergelijken tussen 'groot plat' en de Etzinger 'klein conisch'.

Ik had de laatste tijd de G-IOTA voor de filter ingesteld - ook mooie resultaten trouwens - en mijn Comandante voor espresso en die smaak viel ook helemaal niet tegen. Net iets te grote stapjes om echt lekker in te stellen - ik heb de Red Clix niet - en echt ergonomisch kan je het niet noemen, maar de smaak was verrassend. Mede door die ervaring overweeg ik nu dus de kleinere conische schijven van Etzinger.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: etzMan voor light roasts?

Berichtdoor gilleko B. » do 18 nov 2021, 11:28

Light roasts gaan prima. Ik had eerst de eerdere maalschijven en die konden weleens moeite hebben (lichte branding = hardere bonen), maar sinds ik de 'light roast' conus erin heb heeft de maler geen moment meer geaarzeld.
Die kegelmaalschijf, is die makkelijk te vervangen zoals Etzma dat pretendeert?

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: etzMan voor light roasts?

Berichtdoor fransg » do 18 nov 2021, 12:06

Die kegelmaalschijf, is die makkelijk te vervangen zoals Etzma dat pretendeert?
Ze 'pretenderen' het niet toch? Ze laten gewoon zien in hun video hoe dat gaat en dat is inderdaad een fluitje van een cent.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: etzMan voor light roasts?

Berichtdoor fransg » do 18 nov 2021, 12:11

Light roasts gaan prima.
En qua smaak? Het lijkt me dat jij heel goed geplaatst bent om te vergelijken tussen 'groot plat' en de Etzinger 'klein conisch'.
In mijn ervaring is de smaak prima te optimaliseren met dosering, maalinstelling, zet-druk, op elk van de zeer goede malers.

Een vergelijking is niet eenvoudig. Ik zou dan van uitstekende bonen véél shots moeten maken, bijna alles na een slokje weggooien omdat het anders teveel koffie wordt op een dag. En bij elke maler moet ook even de tijd worden genomen om de optimale / lekkerste extractie te krijgen, niet de succesvolle dosis-gewicht in grammen van A ook uit B willen halen maar mikken op wat het lekkerste is, de extractie vervolgens testen op Total Dissolved Solids met de refractometer, voldoende shots / samples maken om eventuele uitschieters te negeren, en dan uit veel data iets kunnen concluderen.

En smaakt de eerste shot niet vanzelf anders dan hetzelfde shot na 25 keer proeven?

Zonde van al die koffiebonen, want vervolgens zegt iemand die het leest "jaja, je had het zus of zo moeten doen, ik zou dat makkelijk kunnen en ga dat misschien ook weleens doen".

Je mag gerust een kg bonen meenemen en hier een middag komen vergelijken!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

pauls90
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 14:03

Re: etzMan voor light roasts?

Berichtdoor pauls90 » do 18 nov 2021, 17:53

Haha, ik begrijp je reactie volledig, Frans! Maar ik dacht: met al jouw ervaring met espresso en diens benodigdheden - ja, ik heb wat tijd doorgebracht op blog :roll: - heb je misschien wel een persoonlijke mening of voorkeur voor deze of geene machine.

Het lijkt me heel leuk om eens koffie te komen 'testen', maar de Sint heeft me een vroeg cadeau gebracht in de vorm van een intussen 5 weken oud zoontje, dus ik vrees dat die date nog even zal moeten wachten.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: etzMan voor light roasts?

Berichtdoor manduca » do 18 nov 2021, 18:26

Gefeliciteerd met de kleine. Voorlopig geen koffie meer nodig om wakker te blijven :)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: etzMan voor light roasts?

Berichtdoor fransg » do 18 nov 2021, 18:51

de Sint heeft me een vroeg cadeau gebracht in de vorm van een intussen 5 weken oud zoontje, dus ik vrees dat die date nog even zal moeten wachten.
Gefeliciteerd! Ik dacht even te lezen dat je jongeman reeds 5 weken oud was toen die werd geboren maar na enig peinzen begrijp ik 'm!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron