Lagom P100

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Lagom P100

Berichtdoor ErikW » vr 03 mar 2023, 19:59

Heel goed besluit!
Zal je jaren mee uit kunnen en geen update ziekte meer krijgen...
De grootste platte die redelijk verkrijgbaar is! :idea:

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lagom P100

Berichtdoor bobbee » vr 03 mar 2023, 21:28

Upgrade ziekte is een keuze!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: Lagom P100

Berichtdoor MdB » vr 03 mar 2023, 21:35

Ik hoop qua maler wel even van de upgrade-ietus af te zijn ja :mrgreen: en dan ook vooral hopen dat het niet alleen lekkere koffie wordt met lichte bonen in turbo stijl gezet. Betekent overigens niet dat ik dat niet ook ga proberen hoor ;) maar wil hem het liefst wel wat breder in gaan zetten.

Qua espressoapparaat zal er vast nog wel eens een upgrade komen van de Mara X. Dan wordt het waarschijnlijk iets met flow profilen of misschien wel een lever :D

Maar eerst maar eens een maandje wachten op de maler :P

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: Lagom P100

Berichtdoor MdB » do 20 apr 2023, 13:17

Mijn P100 is binnen! Mooi apparaat en de eerste espresso was al best goed, de extra clarity is meteen te merken.

Wat wel heel vreemd is, is dat de maler iets doet met mijn Mara X als ze in dezelfde stekkerdoos zitten. Ik probeerde het nulpunt te vinden op de p100 maar iedere keer als ik de maler aan zette gaat mijn Mara X na een paar seconde de boiler “bijvullen” ook als er niets bij te vullen is. Ik zag dus ineens de stoomdruk gigantisch omhoog schieten (de meter zat ver voorbij het laatste streepje van 3 bar op de manometer). Toen heb ik snel maar een hele bult water gedumpt via de stoomkraan en de heet waterkraan.

na wisselen van de stekker naar een andere stekkerdoos is het probleem weg. Bij terug wisselen is het probleem er meteen weer. Ongeveer twee seconde na het aanzetten van de P100 hoor je de pomp van de Mara X aanslaan. Ik vind het heel typisch. De P100 zal ongetwijfeld meer stroom vragen dan de oude maler DF64 maar toch zou dit niet moeten gebeuren lijkt me.

De mara x is overigens enkele weken geleden nog voor onderhoud geweest bij Hoofdkwartier. Ik zal het fenomeen ook nog wel even posten in het mara X topic om te zien of iemand daar een idee heeft hoe dit kan gebeuren. En natuurlijk even een bericht naar Option-O

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Lagom P100

Berichtdoor fuel » do 20 apr 2023, 13:45

Inderdaad heel vreemd en dat herken ik niet maar is zeker niet goed en niet de bedoeling.
Indien je dit niet met andere apparaten in hetzelfde stopcontact hebt dan zou je zeggen dat dit aan de P100 ligt.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lagom P100

Berichtdoor fransg » do 20 apr 2023, 15:18

Interessant natuurkundig fenomeen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Lagom P100

Berichtdoor gilleko B. » do 20 apr 2023, 15:42

Je hebt voor die prijs een Etzmax en hou je nog geld over🫣




Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Lagom P100

Berichtdoor Ypuh » do 20 apr 2023, 16:55

Je ziet de P100 steeds regelmatig voorbij komen als één van de beste malers. Denk dat je qua smaak er meer uit kunt halen dan een Etzmax en de workflow schijnt voor single-dosing het beste te zijn. De Etzmax blinkt vooral uit in gemak en consistentie.

De vraag is wel of je zo diep in de rabbit hole wilt zitten (zitten we daar niet al allemaal :?: ) en dat je van light roasts moet houden om het maximale eruit te halen, maar met verschillende schijven is het een alleskunner.

Las in het Timemore topic dat je misschien wel een beetje spijt kreeg van je aanschaf, maar dat zou ik zeker niet doen. Mocht het echt zo ver komen dan ben ik wel nieuwsgierig.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: Lagom P100

Berichtdoor MdB » za 22 apr 2023, 17:24

Trouwens ook even vermelden. Ik heb uiteindelijk maar €70 belasting hoeven betalen. Was eigenlijk uitgegaan van VAT + import heffingen, dus dat was een fijne meevaller.

En ja een etzmax is goedkoper, allen vind ik persoonlijk het ontwerp niet zo. En ik wilde graag grote platte schijven.

Of ik er spijt van krijg, we zullen zien. De 78s van Timemore moet zich ook nog gaan bewijzen en ieder geval vandaag toch al een paar erg lekkere espresso’s gezet met de P100 van een vrij licht gebrande natural dus ik ben blij :)

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Lagom P100

Berichtdoor maurice1 » ma 01 mei 2023, 12:49

Ik heb de P100 van @ErikW vandaag mogen overnemen. Allereest was het erg leuk om Erik te ontmoeten en een goede 45 minuten over koffie te praten. En de P100 is echt onvoorstelbaar! Ik heb er zojuist twee espresso's mee gemaakt en alles wat ik tot dusver kan zeggen is "wauw", ongekend veel helderheid qua smaak. Het is echt een apparaat van enorme precisie, en dat merk je aan alles!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten