Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

teunos
Berichten: 10
Lid geworden op: za 15 okt 2022, 18:51

Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor teunos » wo 25 jan 2023, 23:11

Hoi,

Ik ben op zoek naar een upgraden voor mijn huidige Compak K3 touch.

Mijn pad is als volgt:
Ooit ben ik begonnen met een Rancilio Rocky maler, dat was geen feest want deze is stepped met (veel) te grove stappen en zelfs de fijnste stappen waren niet echt geschikt als espresso maling.
Na anderhalf jaar de Rocky te hebben ben ik overgestapt naar een Compak K3 touch.
Deze gebruik ik nu nog steeds naar tevredenheid, op de maalsnelheid en hoeveelheid statisch na.
Ik krijg perfect fijne espressomaling eruit en sinds ik de gaggia classic heb vervangen voor een Profitec Go zijn al mijn shots ook consistent. Echter is een beetje WDT vereist, want op de fijne espresso maalgraad die nodig is voor een ideale doorlooptijd klontert de maler licht.
Dat is te verhelpen, maar de combinatie van vrij lange maaltijd (~15 a 16 seconde voor 17gram) en moeten WDT'en hebben mij doen besluiten te willen upgraden.

Mijn hoofdeisen zijn daarom:
- (significant) sneller kunnen malen, ordegrootte maximaal 10s voor 17gram.
- "fluffy" maalsel direct in de portafilter, zonder WDT.
- beperekte voetafdruk en gewicht. Zoals jullie wellicht hebben gelezen in mijn andere topic staat de maler op een verhoging boven het keukenblad. Te zwaar of groot is dus een sterk negatief minpunt.

Budget ligt rond de 700 euro.

Ik heb geen behoefte aan single dosen, ik zie dat niet passen binnen mijn workflow dus ik focus me op grind on demand malers.
Espresso is zo goed als de enige maling die ik gebruik, puur omdat de Compak niet heel makkelijk opnieuw in te stellen is bij een grote wissel naar een filterkoffie.
Met een maler waarbij wisselen makkelijker is, zou ik daar wel (hoewel infrequent) gebruik van willen maken, maar dit is zeker geen pre.

Daarnaast zou ik graag een maler willen die wat makkelijker schoon te maken is zonder alles opnieuw te hoeven inregelen. De Compak K3 is prima schoon te maken maar om de bovenste maalschijf los te krijgen vereist wat werk.

Omdat ik graag een snellere maler wil zit ik vrij snel aan een grotere diameter maalschijven, dan de 58mm van de Compak.
Wat ik zo links en rechts lees over bijvoorbeeld de Eureka Mignon specialita is dat die wellicht relatief snel zijn voor de 50mm grote schijven, echter wil ik zeker niet achteruit gaan qua maalsnelheid.
Malers met 64mm schijven of groter komen in aanmerking.

Als optielijst heb ik mezelf tot nu toe beperkt tot de volgende malers:
- Eureka mignon XL (~E680 a E700)
- Fiorenzato Allground (E600 a E650)
De Eureka Atom 65 heb ik kort overwogen maar deze is me eigenlijk te duur.

Het schoonmaak systeem van zowel de Mignon XL als de Allground lijken me beide ideaal.
Qua gewicht en buitenmaat ontlopen de Mignon en Allground elkaar niet zo veel en beide zouden passen.
De Allground krijgt rondom lovende recensies voor het gemak om te wisselen van maalgraad maar ook hoe statisch vrij het maalsel is, dat geldt ook voor de XL zover ik kan vinden.
De XL heb ik bij van Pommeren reeds bewonderd maar ik was niet echt overtuigd, voornamelijk van hoe de portafilter net niet altijd helemaal lekker blijft liggen (in ieder geval toen ik er was) maar dat kan met mijn eigen portafilter en met wat stelwerk wellicht verbeteren.
Ik heb nog geen leverancier met showroom gevonden die de allground in het assortiment heeft, hij lijkt in nederland niet heel populair.

Mijn hoofdvraag is; welke maler zouden jullie aanraden en waarom, en belangrijker nog, mis ik niet een optie?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor fransg » do 26 jan 2023, 08:39


De XL heb ik bij van Pommeren reeds bewonderd maar ik was niet echt overtuigd, voornamelijk van hoe de portafilter net niet altijd helemaal lekker blijft liggen
Ik heb voor de XL een handig opvangbakje met bijpassende houder, werkt perfect en kiepert makkelijk op het portafilter uit.
IMG_1718.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 649
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor ErikvW » do 26 jan 2023, 10:33

Tweedehands MK K30 Vario of Ceado E37S? Frekko verkoopt de DF83 al?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

teunos
Berichten: 10
Lid geworden op: za 15 okt 2022, 18:51

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor teunos » do 26 jan 2023, 17:54


De XL heb ik bij van Pommeren reeds bewonderd maar ik was niet echt overtuigd, voornamelijk van hoe de portafilter net niet altijd helemaal lekker blijft liggen
Ik heb voor de XL een handig opvangbakje met bijpassende houder, werkt perfect en kiepert makkelijk op het portafilter uit.
IMG_1718.jpg
Bedankt voor de tip!
Hoe is jouw ervaring als gebruiker met rechtstreeks in de portafiler malen?
En Qua typische maaltijden, hoe lang maal je ongeveer (en welke dosis dan)?

De XL trekt me het meeste omdat het de kleinste maler is (slechts 12*18) met licht gewicht (7,2kg) die toch hoge ogen lijkt te scoren qua maalgraad/consistentie en grote maalschijven heeft.
Tweedehands MK K30 Vario of Ceado E37S? Frekko verkoopt de DF83 al?
Helaas zijn die te groot en zwaar.
De DF83 is qua constructie en prijs zeer interessant, maar het elke keer afwegen van bonen en daarmee alle SD malers zie ik niet passen binnen mijn workflow.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor bobbee » do 26 jan 2023, 19:20

Dan zou ik als ik jou was voor de Eureka Libra gaan...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor fransg » do 26 jan 2023, 20:25

Hoe is jouw ervaring als gebruiker met rechtstreeks in de portafiler malen?
Ging ook prima, ik hield het portafilter gewoon zelf vast. Dat rekje / beugeltje ervoor was waardeloos.
En Qua typische maaltijden, hoe lang maal je ongeveer (en welke dosis dan)?
Voor de bonen die ik nu erin heb, 7.8s voor 18g
het elke keer afwegen van bonen en daarmee alle SD malers zie ik niet passen binnen mijn workflow.
Dat is ook niks.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor bvds » vr 27 jan 2023, 08:18

XL is goede keuze.

Libra heeft kleinere maalwerk identiek aan Specialita.

WDT is altijd aan te raden!

PF houder is inderdaad beetje gammel op XL, maar je kan hem die paar seconden ook gewoon even vasthouden. Beter: in opvangbakje malen, shaken en overgieten. Zijn handige after market oplossingen.

20230127_081627.jpg
20230127_081744.jpg
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor gilleko B. » za 28 jan 2023, 10:55

Inderdaad, dat blijft maar een punt bij die Eureka molens (bijv. als je ziet hoe dat bij Compak eruit ziet), dat ogenschijnlijk gammele portafilter houdertje (doet wel wat het moet doen), maar je hebt um eigenlijk niet nodig. Ik heb um in de laagste stand staan, eraf halen is nog beter (maar dan kijk ik er naar en lijkt het of er iets geamputeerd is). Dan kan je je portafilter makkelijker bewegen zodat het allemaal wat gelijkmatiger in je mandje komt. Een los Portafilter-station werkt voor mij wel erg makkelijk en kan dat iedereen aanraden.





bever
Berichten: 58
Lid geworden op: za 20 feb 2021, 20:21

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor bever » ma 30 jan 2023, 17:02

Ik ben onlangs van de specialita naar de XL gegaan. De XL is een stuk sneller en geeft mooier fluffy maalsel. Bij de specialita verschoof mijn filterhouder nog wel eens door de trillingen; bij de XL niet doordat er een schuimkussentje op de vork zit.

Als je overigens een beetje oplet (of de prijswekker van idealo gebruikt), is de XL in Duitsland vaak 100 euro (of meer) goedkoper.

De Libra is zoals gezegd gelijk aan de specialita. Mijns inziens de forse meerprijs niet waard. De XL is behoorlijk consistent gebleken als het gaat om tijd vs output. Zit er in de regel max 0.1-0.2 gram naast.

Ben70
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor Ben70 » di 31 jan 2023, 10:39

ik vind de hele eureka serie ,ondanks dat het super goede malers zijn niet om aan te zien, prutserige porta filter houder

ziet er allemaal in mijn ogen niet fraai uit aan de buitenkant, maar smaken verschillen ,en inzichten in wat kwaliteit is , en dat is maar goed ook
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron