Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

bever
Berichten: 58
Lid geworden op: za 20 feb 2021, 20:21

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor bever » di 31 jan 2023, 19:13

ik vind de hele eureka serie ,ondanks dat het super goede malers zijn niet om aan te zien, prutserige porta filter houder

ziet er allemaal in mijn ogen niet fraai uit aan de buitenkant, maar smaken verschillen ,en inzichten in wat kwaliteit is , en dat is maar goed ook
Uiterlijk is kwestie van smaak. Zo vind ik de Niche echt spuuglelijk; het is net een Senseo. Het past mijns inziens totaal niet bij de gemiddelde espressomachine qua looks. Maar toch zijn ontzettend veel mensen gecharmeerd van die rondingen. Over de maalkwaliteit hoeven we volgens mij niet echt te discussiëren. Zowel Eureka als Niche scoren goed.

teunos
Berichten: 10
Lid geworden op: za 15 okt 2022, 18:51

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor teunos » vr 10 feb 2023, 14:24

Dus ik ben gezwicht voor een Fiorenzato allground voornamelijk ivm de in mijn ogen vele betere portafilter houder.
Toen ik hem kreeg was het echter een zware domper.
Beginnend in het midden van het espresso bereik kwam er bijna poeder uit en al snel liep de molen vol en uiteindelijk vast. Na meerdere keren met de stofzuiger op de uitgang gezet de verstopping verwijderd en steeds grover gaan malen. Uiteindelijk heel grof moeten gaan malen aan het einde van het espresso bereik, net voor het moka bereik om een goede maalgraad te krijgen.

Echter, het malen van 15 gram duurde ruim 15.5 a 16 seconde om een doorloop van 25 seconde met een medium roast 1:2 shot te krijgen. Volgens reviews die ik had gevonden zou de maler eerder 18 gram in 12 seconde moeten malen, bijna 60% sneller.
Na veel boven te hebben verspild en van alles te hebben geprobeerd inclusief parallel stellen van de bovenste maalschijf (2x dubbelgevouwen aluminium folie, dus slechts 3 lagen folie, totaal ~45um dik) deed niks.

Toen ik de maalschijf eruit haalde en eens goed tegen het licht hield zag ik snel dat de maalschijven niet goed leken geproduceerd. Vooral de bovenste maalschijf had geen rechte snijvlakken maar veel golfjes/bramen? Ook was die niet diep genoeg geslepen waardoor de uitloop van de fijne maaldelen aan de buitenkant van de schijven al ruim voor de buitenrand stopte.

Vandaag naar de leverancier geweest en de maalschijven gewisseld, nu maal ik 15gram van dezelfde bonen in 10.5 seconde, probleem opgelost. Het enige dat me nog dwars zit is dat de maalinstellingen nog steeds bijna aan het uiteinde van het espresso bereik zit.
Ik hoop dat ik niet ooit een donkerder gebrande boon grover moet malen en dan in het moka bereik kom. Zodra je die streep voorbij gaat, veranderd het menu waarbij je niet meer op vooraf ingestelde tijd maalt maar enkel een start/stop knop hebt. Dan wordt het denk ik toch een complete garantie retour...

Maar, wel een heerlijke kopje koffie met een perfect fluffy maalsel, in een kortere tijd dan de Compak K3, met een fantastische portafiler houder.
Schoonmaken van de maler en het verstellen is kinderspel. Al met al dus toch tevreden.

Plaatjes zeggen meer dan woorden :-)
1.jpg
Overzichtsplaatje
2.jpg
Maalinstelling dicht tegen Moka bereik
Ik heb overigens ook de stekker vervangen, die was recht en is nu haaks, ik snap niet hoe ze bedacht krijgen dat een rechte stekker op keuken apparauur handig is...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor fransg » vr 10 feb 2023, 23:45

Wat een avontuur met de maler!
Gelukkig goed opgelost
Mooi hoekje met goed spul!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
PeterV007
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 27 nov 2022, 09:46

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor PeterV007 » za 18 feb 2023, 08:45

Mocht je in de Compak hoek willen blijven, ik heb de K8 Fresh nog te koop staan.
Hele mooie upgrade tov de K3
Na zuurstof is koffie een essentiële basisbehoefte…

teunos
Berichten: 10
Lid geworden op: za 15 okt 2022, 18:51

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor teunos » zo 19 feb 2023, 13:26

Mocht je in de Compak hoek willen blijven, ik heb de K8 Fresh nog te koop staan.
Hele mooie upgrade tov de K3
Ik ben inmiddels voorzien, met 15kg en 83mm maalschijven was deze ook iets te groot geweest.

Mocht iemand geinteresseerd zijn welke modellen ik heb overwogen en waarom het de Fiorenzato is geworden, hieronder mijn vergelijkings tabel van alle modellen die ik heb vergeleken, waarbij de Mignon XL de duidelijkste tegenstander was.
Knipsel.PNG

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor HanR » zo 19 feb 2023, 13:51

Rationele manier van kiezen.
Helpt tegen spijt achteraf.
Hoewel. Het zwakke punt, namelijk dat de Fiorenzato geen dedicated espresso molen is had je helaas gemist.
Positief is natuurlijk, dat je een relatief onbekende molen op dit forum introduceert.
Allemaal een Eureka XL is ook zo saai!

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor Ben70 » zo 19 feb 2023, 14:23

Leuke molen en volgens deze video https://www.youtube.com/watch?v=ul_N-rIMgC0 komt die er goed uit veel plezier er mee
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

caferwin
Berichten: 11
Lid geworden op: do 14 aug 2008, 21:39

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor caferwin » di 21 feb 2023, 18:50

Mooie molen Teunos,

En mooi dat je op basis van je spreadsheet, de Allground was de molen met het meeste groen, een keus hebt gemaakt! 

Veel plezier!

Informatie over de de maalschijven kun je zien in een filmpje met de Sales Manager van Fiorenzato (ik weet het ;) ). Hij staat in de R&D-ruimte van Fiorenzato. Mocht je nog iets willen zien van deze molen en van de maling.
Dat kan hier:
https://www.youtube.com/watch?v=rmSgIhLu6zY

Vanaf ongeveer 3.15 min is een diagram met toelichting te zien over het maalsel van de Allground. (In het Engels). 

Zelf kan ik helaas geen ervaring delen over deze maler, ik heb een Eureka Specialita. 
Maar ben wel onrustig in mijn koffiehoofd …

SCAE barista level 1

teunos
Berichten: 10
Lid geworden op: za 15 okt 2022, 18:51

Re: Compak K3 vervangen voor een snellere maler, welke?

Berichtdoor teunos » vr 03 mar 2023, 11:23

Dat filmpje had ik inderdaad gezien, een mooie uitleg en ik geloof wel zoals de verkoper aangeeft dat ze als zoete broodjes gaan.
Fiorenzato zie je in nederland voor consumenten nog weinig terug ook bij de grotere online retailers ontbreekt het eraan.
Echter de commerciele lijn, bijvoorbeeld de F64 zie ik toch zeer frequent voorbij komen.

Nog even terug komend op onderstaande:
"knip"
Hoewel. Het zwakke punt, namelijk dat de Fiorenzato geen dedicated espresso molen is had je helaas gemist.
"knip"
Het is inderdaad geen dedicated espresso molen, dat had ik ook niet gemist, echter kan hij dat meeeeer dan prima.

In de stelring heb je vanaf maalschijven raken onderin het espresso bereik, tot waar je overgaat op het mokka bereik, net geen 0.3mm , ruimte tussen de schijven (gemeten door het touchscreen en uitloop los te halen en door de uitloop in de body met voelermaatjes heen tussen de schijven te meten, ik kreeg de 0.28mm voelermaat er net tussen) waarin je kunt stellen, met een cm of 11 draaiing van de ring. In dat bereik heb je zoals op de ring aangegeven 35 bolletjes (32 open, 2 gesloten).
In de ring zit aan de onderkant kleine gaatjes geboord waar de ring in "klikt", die op elk bolletje en tussen elk bolletje zitten.

Het is daarmee dus eigenlijk een gestapte maler. Omdat je aan de bovenkant van de ring exact ziet waar je zit, kun je snel terug, naar een exacte instelling na het wisselen van maalgraad na filterkoffie.

Echter, in totaal heb je dus ~65 kliks (maalschijven rakend zit ~5 kliks rechts vanaf helemaal 0), die een spacing van 0.3mm geven. 1 klik is dus ~5um, ongeveer de halve dikte van supermarkt aluminium folie. Met een typische diameter van 150-250 um voor espresso maling, is 5um dus ruim voldoende granulair om perfect de maalgraad in te kunnen stellen voor espresso. Bovendien ook nog eens heel herhaalbaar.

Terug cirkelend naar het begin, is het een molen die niet dedicated voor espresso maalt, maar dat meer dan capabel doet en ook nog eens makkelijk open/schoon te maken is, en voor filterkoffie kan malen.

Als ik wissel van maalgraad doe ik het volgende:
  • Espresso - > filter :
    Maalschijven met stilstaande motor uit elkaar naar maalgraad voor filter. Paar seconde door laten lopen en maalsel weggooien omdat er nog veel fijn espresso maalsel tussen zit dat de filter dicht slipt. Daarna malen voor de volledige hoeveelheid die ik nodig heb. Hierbij doe ik een soort single dosen door het schuifje in de hopper dicht te zetten en de molen volledig door te laten lopen.
  • Filter -> espresso :
    schuifje dicht, helemaal leeg malen tot er niks meer uit komt, maalschijven verstellen naar espresso maalgraad met lopende motor. Schuifje weer open en direct verder malen.
    De enkel dosis timer heb ik op 1.0s gezet zodat ik de start van "er komt weer koffie uit" kan timen en daarna in 1 haal door kan dosen in een portafilter met de reguliere dubbel dosis timer. Verspilling is hier dus nagenoeg 0 omdat je direct terug op de correcte instelling zit.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron