Is groter altijd beter en andere zaken waar rekening mee te houden bij upgraden maler

1
Met het idee dat voor nieuwkomers de volgende volgorde het belangrijkst is:
- Bonen
- Maler
- Machine
Dacht ik als ik nu wil upgraden dan zou je eigenlijk weer moeten beginnen bij de maler (er van uitgaande dat t met de bonen goed zit)

Ik heb nu een specialita en Lelit MaraX.

Nu ben ik een beetje de weg kwijt waar je nu op moet letten als je dan wil upgraden en wat brengt zo'n dergelijke upgrade nu echt. Ik wil niet single dosen en toch de retentie minimaal houden (al lig ik niet wakker over 1/2 gram ofzo)

Wat brengen de volgende zaken nu echt en waar komt het prijsverschil vandaan:
- groter schijven (groter dan de nu 55mm) --> is dit alleen snelheid waar mee gemaalt word en eventuele warmte overdracht (maja geen horeca setting)
- conisch vs plat --> ander smaak profiel evt retentie
- vermogen maler
- rotaties per minuut

Ik vind het lastig waar je nu echt iets van merkt en of het niet alleen gebruiks gemak is.

Elke hulp word gewaardeerd.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

Re: Is groter altijd beter en andere zaken waar rekening mee te houden bij upgraden maler

2
mr Blanc schreef: wo 08 mar 2023, 14:25 - Bonen
- Maler
- Machine

Welke bonen heb je erbij?

Volgens mij zit je momenteel al heel goed, ervan uitgaande dat je prima boontjes hebt.

Indien er een lekker bedrag op je bank staat dat popelt om te worden uitgegeven dan kun je van alles bedenken maar een wereld van verschil zit er niet echt in denk ik.

Je zou kunnen kijken of er in jouw omgeving een forumlid of drie zit waar je eens langs mag om e.e.a. te vergelijken in zet-ervaring en smaakbelevenis.

Kan ook zijn dat een bepaalde kostbare maler je gewoon erg mooi lijkt, en leuk om te hebben. Als je driemaal zoveel uitgeeft als je betaalde voor de specialita dan mag je wel verwachten dat de smaak ook enigszins beter is, maar in vergelijking met de Senseo van de buren zit je al in de zevende hemel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Is groter altijd beter en andere zaken waar rekening mee te houden bij upgraden maler

4
fransg schreef: wo 08 mar 2023, 16:08
mr Blanc schreef: wo 08 mar 2023, 14:25 - Bonen
- Maler
- Machine

Welke bonen heb je erbij?

Volgens mij zit je momenteel al heel goed, ervan uitgaande dat je prima boontjes hebt.

Indien er een lekker bedrag op je bank staat dat popelt om te worden uitgegeven dan kun je van alles bedenken maar een wereld van verschil zit er niet echt in denk ik.

Je zou kunnen kijken of er in jouw omgeving een forumlid of drie zit waar je eens langs mag om e.e.a. te vergelijken in zet-ervaring en smaakbelevenis.

Kan ook zijn dat een bepaalde kostbare maler je gewoon erg mooi lijkt, en leuk om te hebben. Als je driemaal zoveel uitgeeft als je betaalde voor de specialita dan mag je wel verwachten dat de smaak ook enigszins beter is, maar in vergelijking met de Senseo van de buren zit je al in de zevende hemel.
Ja goede punten. Bonen wissel ik regelmatig nu van the little roastery.

Maar wat me dus nog steeds niet helemaal duidelijk is wat je dan upgrade met een duurdere/grotere maler. Is dit voornamelijk snelheid van het malen? En wat is nu het grootste verschil tussen conisch en plat.

Is bij iemand langs is wel een goede ik ga is kijken wie er in de buurt zit en die het leuk vind. Dan nog tijd vinden ;)

5
Emass schreef: wo 08 mar 2023, 16:32 Ik heb net toevallig een nieuwe tweedehands maler gekocht (75mm schijven) naast mijn specialita.

Ik ga hem morgen laten nakijken en er komen nieuwe schijven in. Dan ben je altijd welkom in Zeist om ze naast elkaar te zetten en dan het verschil te proeven. Als het in de buurt is natuurlijk
Jij hebt dus ook de keuze gemaakt voor een andere nieuwe maler (de VA Mythos one volgens mij) veel goeds over gehoord maar wel echt mega groot. Wat waren voor jou de beweegredenen? Bedankt voor t aanbod ben op zich wel benieuwd maar zeist is niet echt om de hoek (woon zelf in Capelle ad IJssel) maar ik hou je aanbod in gedachte iig bedankt!

6
mr Blanc schreef: do 09 mar 2023, 08:22 Maar wat me dus nog steeds niet helemaal duidelijk is wat je dan upgrade met een duurdere/grotere maler. Is dit voornamelijk snelheid van het malen? En wat is nu het grootste verschil tussen conisch en plat.
Je praat al snel in generale termen, dus de volgende uitspraken met een korreltje zout:
- Platte schijven hebben als onderscheidende factor t.o.v. conisch dat ze een uniformere verdeling van de gemalen koffie hebben. Een kleiner aandeel van fijne maling.
- Platte schijven onderscheiden zicht in smaak omdat ze meer "heldere" smaken naar boven laten komen. Deze eigenschappen zijn belangrijk(er) voor zetmethoden als pour-over.
- Conische schijven onttrekken smaken over de hele bandbreedte van de koffie en voelen daarom "voller". Deze eigenschappen zijn belangrijk(er) voor zetmethoden als espresso.
- Snelheid is een functie van de algemene kwaliteit van de maler en de kracht van de motor. En over het algemeen zijn apparaten met grotere diameters van hogere kwaliteit en dus ook vaak sneller. In mijn eigen ervaring was mijn 83mm platte schijfmaler veel sneller (6/7 sec voor 18g) dan mijn Niche (circa 20sec).
- Wat retentie betreft hebben de meeste moderne malers voorzieningen om dit te beperken. In het "normale" spectrum is de Niche koning in lage retentie maar is het bij de meeste andere malers geen halszaak (meer).
- Wat workflow, retentie en flexibiliteit als totaalpakket betreft is de EtzMax denk ik met kop en schouders "king of the hill". Zie wel het prijskaartje...
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

7
ErikvW schreef: do 09 mar 2023, 10:23
mr Blanc schreef: do 09 mar 2023, 08:22 Maar wat me dus nog steeds niet helemaal duidelijk is wat je dan upgrade met een duurdere/grotere maler. Is dit voornamelijk snelheid van het malen? En wat is nu het grootste verschil tussen conisch en plat.
Je praat al snel in generale termen, dus de volgende uitspraken met een korreltje zout:
- Platte schijven hebben als onderscheidende factor t.o.v. conisch dat ze een uniformere verdeling van de gemalen koffie hebben. Een kleiner aandeel van fijne maling.
- Platte schijven onderscheiden zicht in smaak omdat ze meer "heldere" smaken naar boven laten komen. Deze eigenschappen zijn belangrijk(er) voor zetmethoden als pour-over.
- Conische schijven onttrekken smaken over de hele bandbreedte van de koffie en voelen daarom "voller". Deze eigenschappen zijn belangrijk(er) voor zetmethoden als espresso.
- Snelheid is een functie van de algemene kwaliteit van de maler en de kracht van de motor. En over het algemeen zijn apparaten met grotere diameters van hogere kwaliteit en dus ook vaak sneller. In mijn eigen ervaring was mijn 83mm platte schijfmaler veel sneller (6/7 sec voor 18g) dan mijn Niche (circa 20sec).
- Wat retentie betreft hebben de meeste moderne malers voorzieningen om dit te beperken. In het "normale" spectrum is de Niche koning in lage retentie maar is het bij de meeste andere malers geen halszaak (meer).
- Wat workflow, retentie en flexibiliteit als totaalpakket betreft is de EtzMax denk ik met kop en schouders "king of the hill". Zie wel het prijskaartje...
Thanks

8
mr Blanc schreef: do 09 mar 2023, 08:27
Emass schreef: wo 08 mar 2023, 16:32 Ik heb net toevallig een nieuwe tweedehands maler gekocht (75mm schijven) naast mijn specialita.

Ik ga hem morgen laten nakijken en er komen nieuwe schijven in. Dan ben je altijd welkom in Zeist om ze naast elkaar te zetten en dan het verschil te proeven. Als het in de buurt is natuurlijk
Jij hebt dus ook de keuze gemaakt voor een andere nieuwe maler (de VA Mythos one volgens mij) veel goeds over gehoord maar wel echt mega groot. Wat waren voor jou de beweegredenen? Bedankt voor t aanbod ben op zich wel benieuwd maar zeist is niet echt om de hoek (woon zelf in Capelle ad IJssel) maar ik hou je aanbod in gedachte iig bedankt!
Ik heb zelf geen keukenkastjes en had wat ruimte over op mijn aanrecht dus dat scheelt. Er zit geen hopper op zoals bij de Eureka dus het is minder indrukwekkend dan ik dacht! Ik wilde net wat sneller, groter, beter. Dan weet je dat alle mogelijkheden er zijn en het écht aan jezelf ligt als de koffie niet is zoals gehoopt. Daarnaast komen de grotere malers de hele tijd voorbij, waardoor het gaat kriebelen. Heel goed dat je wil vergelijken, want het is echt ontzettend moeilijk om het verschil in te schatten.

Ik zou volgende keer wel eerst kijken hoe duur en beschikbaar nieuwe onderdelen zijn. Nu blijkt dat de maalschijven erg duur zijn (~250 euro), dus dat viel wel vies tegen.
Rocket R58 Cinquantotto - Weber EG-1 core & ultra burrs - Commandante C40

9
Emass schreef: do 09 mar 2023, 10:26 Ik zou volgende keer wel eerst kijken hoe duur en beschikbaar nieuwe onderdelen zijn. Nu blijkt dat de maalschijven erg duur zijn (~250 euro), dus dat viel wel vies tegen.
Ja dat is wel een tegenvaller. Ben benieuwd naar je bevindingen straks. Hou ons op de hoogte :D

10
mr Blanc schreef: do 09 mar 2023, 10:37
Emass schreef: do 09 mar 2023, 10:26 Ik zou volgende keer wel eerst kijken hoe duur en beschikbaar nieuwe onderdelen zijn. Nu blijkt dat de maalschijven erg duur zijn (~250 euro), dus dat viel wel vies tegen.
Ja dat is wel een tegenvaller. Ben benieuwd naar je bevindingen straks. Hou ons op de hoogte :D
Groter is altijd beter. En duurder!

Maar goed, ik denk zelf dat voor thuis 65mm wel prima is. En verder is het bouwen van een mooie molen ook een kunst op zich. Als ze gegoten worden, dan heb je een mal nodig en een gieterij natuurlijk! Wat je ziet is dat een mooi model decennia lang meegaat. De dozer wordt vervangen door On Demand, maar het maalwerk verandert eigenlijk niet. Met een maler uit de jaren '70 kan je prima espresso maken. Niet voor niets is de steeds terugkerende tip aan de beginnend thuisbarista om een oude Horecamolen aan te schaffen.

Mijn tip zou zijn om inderdaad zo'n oude maler met doser te kopen en gewoon eens te proberen. Bij ons thuis was dat de Kompac K6 voor € 35. Eigenlijk jammer dat ik hem niet meer heb. Maar ja, het is hier geen museum.