Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor yakneev » vr 10 mar 2023, 14:22

Hier deel ik graag even mijn ervaring met het afstellen van mijn maalschijven op de Eureka Mignon XL.
Ik dacht dat ik een geweldige machine in huis had gehaald maar altijd moeite gehad koffies in te stellen. Ene bakje was goed. de andere weer stront zuur, en vaak vlak en tja ik omschrijf het maar streng qua smaak. geen mooie volle tonen of heldere fruit tonen.

Na wat googlen naar andere malers kwam ik de DF83 tegen. Maar tegelijk veel info over het alignen van de schijven. Ik dacht laat ik dat eens op de mignon doen. En man wat een verschil. Zie hier de voor en na afbeelding.


Hierbij de voor foto. Door glinstering wat slecht te zien maar eigelijk alleen de onderste cm aan blades waar de dry-marker vanaf is.
IMG_7514.jpg
Voor
Hier bij de 2e zie je dat hij overal goed gaat. Nog niet perfect misschien maar nagenoeg.
IMG_7516.jpg
Na
Valt mij op dat hij een totaal ander geluid maakt (lijkt wel wat hoger in toonsoort te zijn)
De koffie die ik had was nog wat zurig maar al veel meer smaaktonen.

Ik dacht ga het eens delen zodat andere wellicht toch ook de moeite gaan doen. Kosten me uiteindelijk slechts 30min werk.


Toch overweeg ik nog wel een nieuwe machine hoor. wil wel iets mooiers hebben. Iemand nog tips ;)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor bobbee » vr 10 mar 2023, 15:47



Misschien kun en wil je ook delen hoe je de schijf recht hebt gelijnd? Heb je bijvoorbeeld aluminium folie gebruikt?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor yakneev » vr 10 mar 2023, 16:50

Klopt Heb eerst alles met een brush en stofzuiger schoon gemaakt.
Daarna alleen de bovenste schijf er afgehaald en die getekend als 0 meting.

Daarna de bur er af geschroeft en hele kleine (3mm bij 1cm) stukjes geknipt en op 2 plaatsen toegepast. dit was eigelijk gelijk genoeg.

Ben70
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor Ben70 » vr 10 mar 2023, 17:29

Moet je bij elk type /merk molen altijd uitlijnen ? Bij het vervangen van de schijven?
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor yakneev » vr 10 mar 2023, 18:22

Volgens mij bij alle sub-1000 euro grinders bijna wel. soms heb je geluk maar begrijp van wat ik inmiddels overal lees dat het altijd wel goed/slim is om te checken. en denk dat dat ook geld bij vervangen.

Ben70
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor Ben70 » vr 10 mar 2023, 18:42

Volgens mij bij alle sub-1000 euro grinders bijna wel. soms heb je geluk maar begrijp van wat ik inmiddels overal lees dat het altijd wel goed/slim is om te checken. en denk dat dat ook geld bij vervangen.
ik heb een paar YouTube filmpjes gezien voor het vervangen van mijn E8 schijven en daar doen ze het niet
vandaar mijn vraag
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor bobbee » vr 10 mar 2023, 21:27

Moet je bij elk type /merk molen altijd uitlijnen ? Bij het vervangen van de schijven?
Het is een extra handeling naar perfectie. Iedere maler kun je deze test laten ondergaan die uit een fabriek komt.
Eenmasnzaakjes zoals Titus van Frank Durra uit DE pakken dit soort dingen aan maar dan praat je over malers van 4 tot 10 k....
Is it worth, not for me! Dus dan zelf uitlijnen en je weet alles. Oom jouw E8 kun je dit laten ondergaan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

teunos
Berichten: 10
Lid geworden op: za 15 okt 2022, 18:51

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor teunos » vr 10 mar 2023, 21:37

Hoeveel lagen heb je moeten toepassen? Alu folie is typisch 6-15um dik, de lidl folie die ik gebruik is 8um, dat is een variatie van rond de 5% in typische espresso bereik (200um) en daarmee verwaarloosbaar. Pas als je 4 lagen of meer (2x dubbel vouwen) nodig hebt denk ik dat je kan spreken over “het was het waard”. Alles daaronder is vooral voor je eigen gemoedsrust.

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor yakneev » vr 10 mar 2023, 22:09

ik heb op 2/3e van de schijf een dubbele zilverfolie tussen moeten doen.
ik vond het heel gek dat het geluid veel consistenter was. dus dat betekend ook wel dat het een flinke afwijking was lijkt me.

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor yakneev » za 11 mar 2023, 08:13

Vanochtend een brazil afgesteld die ik nog had liggen (wel 6 weekjes oud) Maar zelfs daar haalde ik weer smaak nuances uit die ik niet eerder heb gehad. Kortom ik lees ook veel reacties van mensen die het allemaal maar marginaal verschil vinden en zoeken naar perfectie. maar had wel het idee dat ik dus een vrij grote afwijking had want deze smaak verschillen niet eerder meegemaakt.

Ik krijg het dan nu ook voor elkaar een medium boon (bijvoorbeeld van single estate) bitter te laten smaken. Tot voorkort waren mijn opties zuur iets minder zuur of klein beetje zuur ;-)


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron