Re: Niche flat burr patent

3
bobbee schreef: za 11 mar 2023, 08:55 Dan moeten ze met 80+ komen. 65mm etc, leuk maar niets bijzonders in mijn optiek.
eens. zal alleen niet lukken met bestaande maalkamer en motor/aandrijving. ze zullen op deze manier een graantje willen meepikken. prijs zou dan zeker niet hoger moeten worden de conische Niche.

de aankomende Giota/Turin 64 met variabel toerental en de 83 zijn dan interessanter. en ook de komende Timemore Sculptur 64 en zeker de 78S zijn veelbelovend.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
Zo heel veel keuze in het betaalbare 65mm segment is er ook weer niet.

Heb ze niet allemaal helder op het netvlies, maar je hebt o.a:
- De Eureka's (Turbo, Oro, XL, Atom, Helios en weet ik veel)
- Mahlkonig E65S
- een aantal Compak's (E5, E6 o.i.d.)
- Ceado E37J
- ECM S Automatik 64mm
- Option-O Lagom P64
- DF64 G-Iota
- Mazzer Super Jolly

Het is dus best druk in dat segment, maar alleen de Eureka's, ECM en G-Iota zitten rond de €800. De rest gaat (ruim) boven de €1.000. Eureka kan dus best wat concurrentie gebruiken lijkt mij.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

6
Het gaat toch over singeldoos malers.
Daarin is de keuze in plat redelijk beperkt.

Ik kan mij voorstellen dat 0-retentie lastiger te bereiken is dan met een conisch maalwerk.
Daar helpt immers de zwaartekracht.

Bij platte schijven moet je de zwaartekracht een handje helpen door plaatsing van het maalwerk onder een hoek, of door blaas-systeempjes.

7
Denk dat Niche ook niet per se het wiel opnieuw uit hoeft te vinden, maar vooral op het vlak van betaalbaarheid kan/wil concurreren. Als het ze lukt om een SD maler gericht op thuisgebruik voor max €800 op de markt te brengen, dan is het al snel een succes.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

8
HanR schreef:Het gaat toch over singeldoos malers.

Ik kan mij voorstellen dat 0-retentie lastiger te bereiken is dan met een conisch maalwerk.

Bij platte schijven moet je de zwaartekracht een handje helpen door plaatsing van het maalwerk onder een hoek, of door blaas-systeempjes.
Tenzij de platte schijven verticaal zijn opgehangen

Afbeelding

9
HanR schreef:Het gaat toch over singeldoos malers.

Ik zag niet alleen maar SD malers voorbij komen dus haakte ik erop in.

Vanuit mijn eigen visie gezien : Ik hoef zelf geen 65/64mm maler. Dan zou ik mooi voor de Niche conisch gaan. Enige rede dat de Eureka's goed zijn gaan verkopen is ook omdat de Niche veel duurder is geworden na de Brexit denk ik.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!