Toevoeging naast de Niche Zero

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor Rosanne » zo 26 mar 2023, 13:39

Hoi Allemaal!

Al een jaar ben ik enorm blij met mijn Niche zero. Ik zou het tof vinden om nog een maler toe te voegen aan mijn setup die ik kan gebruiken met mijn favoriete daily koffieboon. Mijn niche wil ik daarnaast gaan gebruiken om tussentijds lekker makkelijk van bonen te kunnen wisselen als ik een keer zin heb in iets anders zoals een decaf of een italiaanse melange.

Nu ben ik op zoek naar een maler waarbij ik niet hoef te single dosen. Wat is nou echt een upgrade naast de niche?
Ik zou het leuk vinden als ik er ook een ander smaakprofiel uit kan halen. Ik zat zelf te denken aan vlakke schijven, want dan heb ik ook echt iets anders ten opzichte van de niche. Ook niet geheel onbelangrijk: budget is tot ongeveer 1500 .

Mogelijkheden:
- Eureka Atom Specialty 75
- Eureka Helios 80
Jullie hebben vast nog meer leuke toevoegingen waar ik naar zou kunnen kijken! :)
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5637
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor gilleko B. » zo 26 mar 2023, 13:40

Etzmax GBW en je wilt niets anders meer





Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor Rosanne » di 06 jun 2023, 18:21

Lijkt me echt een fantastische maler! Maar €2000 voor een maler is op dit moment boven mijn budget. Ik zoek in de range van €800 - €1500.

Heb mijn wensenlijst intussen al iets aangepast. Hoeft niet persee vlakke schijven te hebben. Is wel leuk maar geen vereiste. Het gaat mij er meer om dat ik ook een maler heb staan waarbij ik niet hoef te single dosen, zodat ik ook even snel een bakkie kan zetten voor bijvoorbeeld visite. De Niche wil ik daarnaast blijven gebruiken om makkelijk met bonen af te kunnen wisselen of om mijn decaf in te malen :)
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor bobbee » di 06 jun 2023, 23:26

Pak je toch gewoon een Eureka XL. Goede maler met niet teveel retentie, goed en mooi maalsel, heeft zichzelf bewezen, is vooralsnog waardevast.

Of de Eureka Libra, kleinere schijven dan de XL maar wel grind by weight. Puur gemak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor Ypuh » wo 07 jun 2023, 09:30

Denk dat de Etzmax, Niche en Eureka XL qua smaak dicht bij elkaar liggen. De Atom 75 met Mythos burrs lijkt me de leukste optie. Er stond onlangs nog eentje hier op het forum aangeboden voor een lage prijs.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor Rosanne » do 08 jun 2023, 01:37

Denk dat ik ga wachten totdat forumleden hun nieuwe Sculptor ontvangen en hun oude maler dan te koop aanbieden. Zit vast iets moois tussen. Heb overigens ook nog gekeken naar een tweedehands MK e65s. Vind het prachtige machines om te zien, maar ja de retentie is er wel… ik maak 3/4 cappuccino’s per dag. Weet niet of ik daar dan verstandig aan doe
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor Ypuh » do 08 jun 2023, 07:24

De E65S is ook een horeca maler. Mooi om te zien, stevig gebouwd, stil (door de zware behuizing), snel, maar van wat ik begreep met zo'n 6 gram retentie. Dat is ongeveer 1/3e van je shot, dus dat ga je bij 3-4 kopjes per dag wel proeven.

Als iets goedkoper alternatief heb je de Anfim Practica (in Italie wel eens gezien voor ca. €1.100). Technisch dezelfde maler en uit dezelfde fabriek, maar dan wat goedkopere behuizing.

Persoonlijk zou ik voor een maler gaan die meer gericht is op thuisgebruik.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor omeCo » do 08 jun 2023, 09:43

Denk dat ik ga wachten totdat forumleden hun nieuwe Sculptor ontvangen en hun oude maler dan te koop aanbieden.
Heel verstandig Afbeelding. Bijvoorbeeld mijn Olympus High Speed met 75 mm Mythos schijven.

In bijgevoegde video wordt de retentie van verschillende malers onderzocht. De Olympus heeft 3,5 gram retentie.
Omdat de maler bloed snel is (18 gram in 4.5 sec) is 1 sec malen voldoende om het maalsel van gisteren te verwijderen.

https://youtu.be/3_eWwZbEhrI

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor bobbee » do 08 jun 2023, 09:57

Denk dat ik ga wachten totdat forumleden hun nieuwe Sculptor ontvangen en hun oude maler dan te koop aanbieden.
Heel verstandig Afbeelding. Bijvoorbeeld mijn Olympus High Speed met 75 mm Mythos schijven.

In bijgevoegde video wordt de retentie van verschillende malers onderzocht. De Olympus heeft 3,5 gram retentie.
Omdat de maler bloed snel is (18 gram in 4.5 sec) is 1 sec malen voldoende om het maalsel van gisteren te verwijderen.

https://youtu.be/3_eWwZbEhrI
Zou het kunnen dat de blow up hopper van Eureka ook op de Olympus past? Of een third party product misschien? Als dat past maak je een excellente single dose maler van dit beest.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Toevoeging naast de Niche Zero

Berichtdoor omeCo » do 08 jun 2023, 10:04

Denk dat ik ga wachten totdat forumleden hun nieuwe Sculptor ontvangen en hun oude maler dan te koop aanbieden.
Heel verstandig Afbeelding. Bijvoorbeeld mijn Olympus High Speed met 75 mm Mythos schijven.

In bijgevoegde video wordt de retentie van verschillende malers onderzocht. De Olympus heeft 3,5 gram retentie.
Omdat de maler bloed snel is (18 gram in 4.5 sec) is 1 sec malen voldoende om het maalsel van gisteren te verwijderen.

https://youtu.be/3_eWwZbEhrI
Zou het kunnen dat de blow up hopper van Eureka ook op de Olympus past? Of een third party product misschien? Als dat past maak je een excellente single dose maler van dit beest.
Ja, die past.

Afbeelding


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron