Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor Leinad » do 20 apr 2023, 20:49

Ik had een soort gelijke zoektocht.
Dank voor je reactie! Prettig ook om zo overwegingen van anderen te lezen. Ik herken het een en ander in je verhaal, ik was zelf al tot de conclusie gekomen dat ik geen SSP schijven nodig heb. Ik had nog niet nagedacht over de conische malers, dus dat is mijn volgende stap.
Ik zal ook de DF83 eens overwegen, net als de Lagom mini.

En wat je zegt, het single dosen, misschien valt dat allemaal best mee :-) Toch weet ik dat ik meestentijds graag een simpele manier van werken heb ("walk up, grind, tamp and pull"). Er zijn natuurlijk ook dagen dat ik het leuk vind om te onderzoeken, af te stellen en uit te proberen. Maar koffie is ook gewoon direct nodig soms :-)



Dus nogmaals dank allen, het helpt me om verder te zoeken. Leuk deze kennis en input!
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor Swirlyespresso » do 20 apr 2023, 21:17

Ik begrijp wat je zegt maar ik zou je aanraden toch nog eens goed naar de workflow wan single dosen te kijken want het is echt prima te doen.

Wat je eisen zijn past echt perfect bij de Etzmax die hier ook erg populair is. Dat is een conical burr grinder met hopper en gbw functie. Nadeel is dat prijs rond de 1600 euro is. Eureka Libra heeft flat burrs en gbw voor een mildere prijs. Verder ken ik geen gbw grinders die ik zou kunnen aanbevelen. Acaia heeft er een maar die is geloof ik altijd uitverkocht en heeft ook een stevige prijs met variërende reviews. Mahlkonig heeft er ook een maar die is wederom erg duur en behoorlijke retentie, echt gericht op cafe/commercieel gebruik.

Mocht je in de buurt van Den Haag zijn ben je welkom om de DF83 te proberen.

Veel succes!
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor Leinad » di 25 apr 2023, 11:40

Even radiostilte, maar nu dan toch weer in de virtuele pen geklommen.
Dank voor je woorden en advies. Je hebt ook volkomen gelijk wat de workflow betreft, en dat zal ook meer toekomstbestendig zijn.

ETZmax lijkt inderdaad een erg goed maar ook duur apparaat. Mijn portemonnee laat dat niet toe vrees ik. Dus dat is óf even doorsperen óf een meer betaalbare maler aanschaffen. Dan komt de DF83 weer in beeld, hoe meer ik lees en zie: dat lijkt (met de standaard schijven) de meest logische stap zonder in al te diep in de buidel te tasten.

Dus dank! Ik ga kijken of de laatste versie al beschikbaar is ergens.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5

ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor robinfcb » di 25 apr 2023, 14:08

Even radiostilte, maar nu dan toch weer in de virtuele pen geklommen.
Dank voor je woorden en advies. Je hebt ook volkomen gelijk wat de workflow betreft, en dat zal ook meer toekomstbestendig zijn.

ETZmax lijkt inderdaad een erg goed maar ook duur apparaat. Mijn portemonnee laat dat niet toe vrees ik. Dus dat is óf even doorsperen óf een meer betaalbare maler aanschaffen. Dan komt de DF83 weer in beeld, hoe meer ik lees en zie: dat lijkt (met de standaard schijven) de meest logische stap zonder in al te diep in de buidel te tasten.

Dus dank! Ik ga kijken of de laatste versie al beschikbaar is ergens.
Interessant dat je bij de platte maalschijven blijft, terwijl het er op lijkt dat het conische smaakprofiel beter bij je past ;) Al naar de Niche Zero of andere conicals gekeken? Misschien een keer bij iemand langs die zowel platte schijven als conisch heeft staan?
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor Leinad » za 29 apr 2023, 14:38

Dat zou wel een heel goed idee kunnen zijn ja. Is er iemand in de buurt van Nijmegen?
Het kan zéker dat conisch beter past, maar die smaak-ervaring ontbreekt inderdaad bij mij. Tot nu toe zijn het de bonen die het grootste verschil in smaak maken maar ik kan dat niet vergelijken. Wel leuk dat het forum op deze manier nieuwe ideeën en/of kijkrichtingen genereert.

Het is dan ook zeer zeker niet dat ik ontevreden ben over mijn huidige maler, het is puur de ergernis over de inconsistente output van de tijdinstelling. Maalkwaliteit is nog steeds goed.
En de Niche... tsja. Dat is bij mij esthetisch gezien een fors struikelblok, laat ik maar zeggen. Ik weet het, het gaat uiteindelijk om de smaak, maar toch. Ik ben niet iemand die uitsluitend op basis van rationele argumenten iets aanschaft. Het moet ook gewoon mooi zijn, en "goed voelen" om ergens blij van te worden. Uiteindelijk heeft niemand daar iets aan, behalve ikzelf, haha!
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5

ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor Ben70 » za 29 apr 2023, 15:27

Dat zou wel een heel goed idee kunnen zijn ja. Is er iemand in de buurt van Nijmegen?
Het kan zéker dat conisch beter past, maar die smaak-ervaring ontbreekt inderdaad bij mij. Tot nu toe zijn het de bonen die het grootste verschil in smaak maken maar ik kan dat niet vergelijken. Wel leuk dat het forum op deze manier nieuwe ideeën en/of kijkrichtingen genereert.

Het is dan ook zeer zeker niet dat ik ontevreden ben over mijn huidige maler, het is puur de ergernis over de inconsistente output van de tijdinstelling. Maalkwaliteit is nog steeds goed.
En de Niche... tsja. Dat is bij mij esthetisch gezien een fors struikelblok, laat ik maar zeggen. Ik weet het, het gaat uiteindelijk om de smaak, maar toch. Ik ben niet iemand die uitsluitend op basis van rationele argumenten iets aanschaft. Het moet ook gewoon mooi zijn, en "goed voelen" om ergens blij van te worden. Uiteindelijk heeft niemand daar iets aan, behalve ikzelf, haha!
Mijn ervaring met mijn compak molen is dat de consistentie van de output, erg samen hangt met het type Boon,en de gekozen maling, als je beiden ,niet verandert dan vind ik de output, behoorlijk consistent
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor Swirlyespresso » ma 01 mei 2023, 19:41

Dat zou wel een heel goed idee kunnen zijn ja. Is er iemand in de buurt van Nijmegen?
Het kan zéker dat conisch beter past, maar die smaak-ervaring ontbreekt inderdaad bij mij. Tot nu toe zijn het de bonen die het grootste verschil in smaak maken maar ik kan dat niet vergelijken. Wel leuk dat het forum op deze manier nieuwe ideeën en/of kijkrichtingen genereert.

Het is dan ook zeer zeker niet dat ik ontevreden ben over mijn huidige maler, het is puur de ergernis over de inconsistente output van de tijdinstelling. Maalkwaliteit is nog steeds goed.
En de Niche... tsja. Dat is bij mij esthetisch gezien een fors struikelblok, laat ik maar zeggen. Ik weet het, het gaat uiteindelijk om de smaak, maar toch. Ik ben niet iemand die uitsluitend op basis van rationele argumenten iets aanschaft. Het moet ook gewoon mooi zijn, en "goed voelen" om ergens blij van te worden. Uiteindelijk heeft niemand daar iets aan, behalve ikzelf, haha!
Ik vind de Niche ook niet mooi. Ik zou er niet teveel van maken verder, alle grinders die zijn aanbevolen zijn goed. Je kan wellicht bij een aantal cafes in de buurt kijken of ze conish en flat grinders hebben. Je hebt denk ik absoluut gelijk dat de boon het meeste verschil maakt.
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor fransg » ma 01 mei 2023, 20:13

En de Niche... tsja. Dat is bij mij esthetisch gezien een fors struikelblok, laat ik maar zeggen.
Mij leek de Niche om te zien ook niks op allerlei filmpjes maar nu ik er onlangs zelf toch een tweedehans heb gekocht vind ik 'm "in het echt" prima op de tafel passen.
IMG_3456.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor Swirlyespresso » di 02 mei 2023, 19:13

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Van advies dienen? Upgrade vanaf Quamar M80e

Berichtdoor fransg » di 02 mei 2023, 19:23

Ik heb even naar het slot gespoeld: uitslag van plat versus conisch is gewoon niet bewezen, men zegt maar wat!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron