Welke molen moet ik kopen [emoji28].

1
Hallo ik ben Ruben,

Net nieuw hier en absoluut een rookie op het gebied van espresso.

Ik heb een sage impress aangeschaft want ik wil eens gaan ontdekken wat het is om lekkere espresso te maken. Nu lees ik dat de molen niet echt top is van deze machine en zit stiekem dus al te kijken naar een andere molen.

Vandaar de titel, ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer met de vele verschillende meningen en molens!
Hebben jullie tips voor mij? Voor een goede molen in de €500-1100 categorie ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Welke molen moet ik kopen [emoji28].

3
Dat gelinkte topic is een uitmuntend startpunt, maar om je vast gerust te stellen, voor dat geld zijn er een heleboel mogelijkheden, allemaal goed.
Maar een van de dingen die je eerst voor jezelf moet beslissen is of je voor een molen met hopper en timer wil gaan, een GbW molen of dat je single dose als uitkomst punt hebt.
De eerste is meestal een molen met een bonen reservoir en een timer die je instelt om de molen x seconden te laten malen.
Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Als bonen ouder worden varieert de tijd die je nodig hebt om hetzelfde eindgewicht aan maalsel te krijgen bv.
De tweede is gelijk aan de eerste, maar weegt tijdens het malen hoeveel maalsel er is gecreëerd en stopt op tijd om precies die hoeveelheid in je portafilter mandje te krijgen.
Ideaal, maar een dure oplossing, de meeste molens volgens dit principe overstijgen de 1000,- grens.
Single dose, betekend dat je en weegschaaltje gebruikt om dosis van 18 gr (of welk ander gewenste gewicht dan ook) bonen af te wegen, sommigen doen dit met potjes waar om en nabij dit gewicht aan bonen in past om daarna een tijd lang koffie te kunnen produceren zonder elke keer weer bonen te moeten wegen.
In een Single dose maler gooi je dus enkel de bonen die je daadwerkelijk gaat malen, en de retentie (hoeveel de molen aan geproduceerd maalsel achterhoud) van dit type molen is minimaal om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.
Het lijkt een hoop werk, valt echter erg mee, niet veel meer als je portafilter leeg en vol te moeten wegen om te zien of je verhoudingen nog wel ok zijn..

Nu kan ik ook nog wel verder malen (pun intended) over Conisch en Flat, en schijfdiameters, maar dat voert wat ver.

Qua conisch is de Niche Zero -nog steeds- king of the hill onder de 1000,- gebruikt rond de 600,- niet even over de 700,- na de douane en BTW (en de verrekening van het Engelse Pond naar Euro).
Qua Flat, oi, zoveel keuze. De Eureka XL range is een goede, al kun je een en ander vinden van het ontwerp (Ik vind ze spuuglelijk), maar dat is persoonlijk. Dit is wel de meetlat molen voor de platte Timed Grinders.
De Timemore Sculptor 73s als ie in de normale handel verkrijgbaar is, is een uitmuntende Single Dose molen. De DF64 (wel de 2e generatie!) is ook een topper, ook de Eureka Oro, een Single Dose Eureka molen is ondanks de wat kleine maalschijven, een goede optie.
Ik heb nu alle GbW opties weggelaten, mede omdat er onder de 1000,- maar 1 enkele optie is de Baratza Sette 270 WI, op zich een uitstekende molen, maar luid, en ik bedoel LUID, en dan ook echt - L U I D! En de makers hebben voor een plastic 'versnellingsbak' systeem gekozen die na enige jaren gebruik (ja wel, natuurlijk buiten de garantie, behalve als je veel kopjes zet) kapot gaat. Ik heb de mijne weggedaan omdat de herrie niet te harden was, het maalsel en de snelheid was uitmuntend, en de weegfunctie zat er hooguit 0.1 gr naast, met een zelfcorrigerend stuk software die de maaltijd aanpast om de volgende keer nog beter op de gewenste hoeveelheid uit te komen, echt zonde hoor.

Maar goed, succes!!

4
@roosw

De df 64 gen2 is misschien wel een goede optie voor mij. Betaalbaar en een flinke stap vooruit vwb de sage maler. Gebruik je de zelf ook? Hoe zijn de standaard burrs en hoe zit het qua geluid? Zat ook te kijken naar de 83 maar die is meteen alweer een stuk duurder.

Iemand die ervaring heeft met de df64 hier?? Dan hoor ik graag zijn bevindingen.

Alvast bedankt voor de reacties .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

7
Nope, heb nu een Niche & een Timemore Sculptor 78s.
De berichten van de DF64.gen2 zijn goed, de 83 is ook geweldig, de laatste versie met plasma anti statische lading dinges. Redelijk geprijsd overigens.
Ik geloof dat homebarista.be de G-Ioata v2 heeft, geen idee of dat 100% dezelfde molen is, maar ze leveren in ieder geval wel in Nederland, ik had daar de v1 gekocht, maar die is al lang weer weg :D

9
kijk ook eens naar de DF64V. die is bij homebarista België en de Nederlandse dealer Frekko te krijgen onder de naam G-iota VS. zie mijn review.

koet door de bocht: het is een mooiere en kleiner DF64 gen 2, met brushless motor met variabele rpm en magnetische chute (maar zonder plasma generator). en hij komt standaard met de DLC burrs. zelf vind ik de VS zijn meerprijs (kost
629 euro) zeker wel waard.

burrs is persoonlijk: het verschil tussen RVS en DLC is enkel de coating dus zelfde profiel. het is een espresso georienteerde burr die het verrassend goed doet voor filter. persoonlijk had ik er op smaak geen klik mee, maar hij wordt erg goed gewaardeerd.

SSP Multi-Purpose is vooral aan te raden als je van light roast espresso houdt en er ook filter mee wilt malen. de HU is het andere uiterste en juist goed geschikt voor meer traditionele espresso gezien het klassieke profiel. de Cast zou ik niet snel aanraden: niet zelf getest maar heb wel begrepen dat er heel weinig marge is en dat je geregeld niet fijn genoeg kan malen. om die reden komt er eerdaags een v3 uit.

als je de DF64 gen 2 zou nemen dan is RVS of DLC geen gek idee. de RVS zit in de prijs inbegrepen en de DLC is niet veel duurder. grote kans dat je hier happy mee zult zijn.

met een XL maak je ook een goed keuze. met SD hopper lekker single dosen en als je dat zat bent gewoon hopper met timers. kwalitatief goede burrs. erg mellow qua smaak dus allemansvriend. door formaat geen alternatieve burrs mogelijk.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs