Na redelijk lezen en zoeken toch niet helemaal het idee dat ik een goed antwoord heb gevonden.
Ik heb een fijne Eureka Mignon Speciallita gekocht op aanraden van mensen hier voor mijn espresso.
De maler heeft nu 2 kg gemalen en doet het prima, mijn kennis en kunde is zo ondermaats dat ik hem vermoedelijk totaal verkeerd gebruik maar dat terzijde ik ben tevreden over de espresso`s die ik eruit krijg met mijn Quickmill.
Nu is mijn grootste genot qua koffie toch altijd de V60, Aeropress, Filterkoffie geweest en heb ik vorige week een Sage Precission Brewer gekocht na lang twijfelen en ik ben hier erg blij mee.
De Eureka Mignon heeft weinig optie om filter te malen dus zoek ik nu naar een leuke maler voor filterkoffie.
Ik ben geen fijn proever ik ben geen persoon die het maximale overal uit wil halen maar een lekkere kop koffie vind ik wel belangrijk.
Nu zit ik te twijfelen tussen twee dingen op dit moment :
Fellow ode Gen 2, de duurdere van de twee en aan de top van mijn prijs segment namelijk 400 euro
Of
Sage the Smart Grinder™ Pro
Omdat hij zo mooi past bij de precission brewer
Als jullie 400 euro te besteden hebben voor een molen voor filterkoffie etc, wat zouden jullie dan kopen. In acht nemend dat het hoogst haalbare aan mij niet besteed is.
Re: Filterkoffie
2Ik maal alles met de hand, maar is dat wel een optie voor jou?
Zo ja: commandante
Zo nee: dan weet ik het ook niet helaas. Wua gevoel denk ik dan de Ode. Maar dat is 100% subjectief gevoel, dus daar heb je niks aan
Zo ja: commandante
Zo nee: dan weet ik het ook niet helaas. Wua gevoel denk ik dan de Ode. Maar dat is 100% subjectief gevoel, dus daar heb je niks aan

Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
3Vergeet de Sage, die gaat je weinig goeds brengen. De Fellow gaat het best goed doen net als een Commandante en voor filter is handmalen prima te doen. Qua handmalers staat de Commandante juist bekend als de beste voor filterkoffie.
Mocht je op zoek zijn naar een Commandante dan staat de mijne op dit moment te koop met alle accessoires die het leven eenvoudiger maken (viewtopic.php?f=14&t=13289). Een dergelijke handmaler gaat de rest van je leven mee en is ook nog zeer handig op vakantie om daar ook lekkere koffie te kunnen maken.
Mocht je op zoek zijn naar een Commandante dan staat de mijne op dit moment te koop met alle accessoires die het leven eenvoudiger maken (viewtopic.php?f=14&t=13289). Een dergelijke handmaler gaat de rest van je leven mee en is ook nog zeer handig op vakantie om daar ook lekkere koffie te kunnen maken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
4Ik hoor veel over de commandante maar ik zet filterkoffie per 1.2 liter. Hoe veel kan je tegelijkertijd malen met de commandante en hoelang ben je bezig met 80 gram ?Erik82 schreef: vr 27 okt 2023, 17:09 Vergeet de Sage, die gaat je weinig goeds brengen. De Fellow gaat het best goed doen net als een Commandante en voor filter is handmalen prima te doen. Qua handmalers staat de Commandante juist bekend als de beste voor filterkoffie.
5In de Commandante past 40gr koffie dus dat moet dan in 2 keer. Zojuist 20gr getest met de XL Crank en dat duurde 45s en dat was rustig draaien zonder enige vorm van echt kracht zetten. Als je echt moeite zou doen kan het wel sneller maar daar zag ik het nut niet van in. Wat een verschil met espresso waarbij 18gr malen al een paar minuten duurt en echt moeite kost.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
6Ik was even contact gaan leggen met een kennis en die heeft een Comandante c40 mk4 en twee opties van de 1Zpresso waarvan 1 de 1Zpresso k-ultra.Erik82 schreef: za 28 okt 2023, 08:14 In de Commandante past 40gr koffie dus dat moet dan in 2 keer. Zojuist 20gr getest met de XL Crank en dat duurde 45s en dat was rustig draaien zonder enige vorm van echt kracht zetten. Als je echt moeite zou doen kan het wel sneller maar daar zag ik het nut niet van in. Wat een verschil met espresso waarbij 18gr malen al een paar minuten duurt en echt moeite kost.
We hebben van alle drie een poor over gedraait en een aeropress en ik ga wel voor een hand maler maar niet voor de Comandante.
Ik heb ten eerste een beter gevoel bij de vormgeving ( sucker voor bouw kwaliteit ).
Ten tweede voelde hij lekkerder in de hand en maalde het fijner met de Ultra. Een stevigere deksel sluiting, en het maalt prettiger en stiller.
Het was een lichte koffie met fruit tonen ( niet mijn favoriete keuze ) maar kreeg bij de 1z meer mondgevoel en fijner afdronk.
Bedankt dus voor het aanbod. En laat ik heel erg duidelijk zijn met de Comandante, kan je echt niet fout dat heb ik gemerkt. Maar de verschillen zijn klein maar vormgeving drukte me naar de 1zpresso dus die word besteld
7Dat doe je goed om alles te testen. Een handmaler voor filter is totaal niet erg en de levensduur is aanzienlijk groter dan bijvoorbeeld een Ode. Uiteindelijk is het inderdaad net dat stukje persoonlijke voorkeur. Zowel de K-Ultra als de Commandante zijn dan erg goed en zit het hem in de nuances.
8Ik zag zelfs dat er motoren te koop zijn om op de handmalers te zetten mocht het met de hand draaien een vervelende zaak worden.Erik82 schreef: za 28 okt 2023, 09:07 Dat doe je goed om alles te testen. Een handmaler voor filter is totaal niet erg en de levensduur is aanzienlijk groter dan bijvoorbeeld een Ode. Uiteindelijk is het inderdaad net dat stukje persoonlijke voorkeur. Zowel de K-Ultra als de Commandante zijn dan erg goed en zit het hem in de nuances.
Ook zag ik dat James Hoffman ( waar ik veel naar kijk ) er gewoon een makita boormachine met bithouder voor gebruikte.
Genoeg opties dus.
10Ja, dat kan ik beamen. Fijne maler, ik gebruik 'm voor mijn filterapparaat, clever dripper en de french press..FrancisPavoni schreef: ma 30 okt 2023, 23:48 De Wilfa Uniform is ook een prima maler, speciaal voor filter.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60