Eureka Mignon Specialita

Aldorean
Berichten: 67
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 21:54

Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor Aldorean » ma 30 okt 2023, 17:50

Goedemiddag allemaal,

Ik ben niet heel bedreven met forums en heb wel wat gezocht en deels gevonden maar nog niet alles.
( de 1Zpresso K-Ultra is besteld vanmiddag )
Ik heb voor mijn QuickMill een Eureka Mignon specialita gekocht een jaar of 2 geleden.
Ik drink maar bitter weinig Espresso en heb toen wellicht te snel gekocht maar het kriebelt weer dus blij dat ik hem heb.

Nu waren er meerdere vragen die ik bij de maler heb namelijk :

Ik heb zelf met PVC pijp een single dose hopper gemaakt met een blaasbalg maar zijn daar andere opties voor die in nederland verkocht worden ? ( ik haal met mijn eigen systeem eruit wat ik erin stop dus retentie technisch werkt het ).
Zijn er voor een Eureka andere schijven te koop? ( vast wel ), ik heb maar erg weinig kennis en vind het lastig om online goed te vinden wat ik zoek.
Ik merk dat de knop waarmee je draait om de maalgraad te bepalen niet goed zit, als ik de molen op 0 terug zet, slijpen de schijven tegen elkaar terwijl de knop dan op stand 2 staat. De OCD in mij irriteerd zich hieraan. Is dit iets wat ik moet accepteren of is er een truuk voor om de 0 ook echt de 0 te laten zijn ?

Ik zelf ben erg tevreden over mijn Eureka, ik lees hier op het forum weinig echt enthousiaste dingen, mensen worden veel naar duurdere opties verwezen, maar ik heb eigenlijk geen verstand van koffie, ik weet niet hoe je een boon dialed enzo, ik gooi koffie in me filter en druk op start en als het lekker is dan heb ik een : EUREKA momentje maar het is geluk en geen wijsheid. Ik wil graag een cursus doen maar heb eigenlijk geen idee wat leuke workshops voor beginners zijn.

Nu heb ik de handmaler voor filterkoffie besteld en daagde mij vanmorgen het idee, hoe grof kan je een Eureka Mignon eigenlijk laten malen. Echter omdat ik een marktplaatst versie heb gekocht heb ik geen boekje.
Kan ik zonder risico gewoon de maalgraad knop blijven draaien en stopt hij op een gegeven moment als hij niet grover kan, of kan je dingen kapot draaien ?

Erik82
Berichten: 2915
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor Erik82 » ma 30 okt 2023, 19:42

Het grootste probleem gaat de schijven zijn aangezien Eureka afwijkende maten gebruikt. Je kunt nog bijna beter de maler verkopen en een 2de hands Mazzer Super Jolly met doser op de kop tikken en die verbouwen. Dan heb je de standaard 64mm waar bizar veel mogelijkheden voor zijn qua schijven en ze zijn eenvoudig om te bouwen om te singledosen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Aldorean
Berichten: 67
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 21:54

Re: Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor Aldorean » ma 30 okt 2023, 19:51

Het grootste probleem gaat de schijven zijn aangezien Eureka afwijkende maten gebruikt. Je kunt nog bijna beter de maler verkopen en een 2de hands Mazzer Super Jolly met doser op de kop tikken en die verbouwen. Dan heb je de standaard 64mm waar bizar veel mogelijkheden voor zijn qua schijven en ze zijn eenvoudig om te bouwen om te singledosen.
Ik begrijp je bericht niet geheel.
Ik ben opzoek naar wat info, zie de gestelde vragen.
Ik ben niet opzoek naar een nieuwe maler, ik probeer uit te vinden wat mijn opties met de Eureka zijn.

Erik82
Berichten: 2915
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor Erik82 » ma 30 okt 2023, 19:58

Dat snap ik. Alleen als je dit echt door wilt zetten ga je op den duur wellicht teveel investeren in iets wat uiteindelijk niet gaat werken. Eureka is namelijk wat beperkter dis dat is ook gedeeltelijk een antwoord op je vraag. Vandaar mijn alternatief.

Je kan meestal gewoon door blijven draaien naar grover en als de knop los gaat komen draai je hem er gewoon weer op. Als je de schijven vanaf espresso ongeveer 0.5mm uit elkaar kan draaien zit je aardig goed voor filter.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Aldorean
Berichten: 67
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 21:54

Re: Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor Aldorean » ma 30 okt 2023, 20:10

Dat snap ik. Alleen als je dit echt door wilt zetten ga je op den duur wellicht teveel investeren in iets wat uiteindelijk niet gaat werken. Eureka is namelijk wat beperkter dis dat is ook gedeeltelijk een antwoord op je vraag. Vandaar mijn alternatief.

Je kan meestal gewoon door blijven draaien naar grover en als de knop los gaat komen draai je hem er gewoon weer op. Als je de schijven vanaf espresso ongeveer 0.5mm uit elkaar kan draaien zit je aardig goed voor filter.
Mijn espresso reis is maar heel beperkt, ik heb een Quick Mill 820 een apparaat waar de meeste hier met een grote bocht omheen lopen.
En zoals ik al aangaf ik ben een amateurtje met een slechte smaak en al heel blij als 1 op de 8 bakkies lekker is.
Dus de Eureka is voor mij eigenlijk al een Heul luxe machientje.

Ik ga vanavond eens gluren hoe ver de schijven uit elkaar komen.

sorry als ik wat geïrriteerd over kwam, maar mijn standaard ligt heel laag.
Als het op filterkoffie aankomt ben ik een snob, ik ben gek op aero press, chemex, V60, mokka potjes, en allerlei van dat soort dingen heb net een ali express bestelling binnen gehad met een "niet van echt te onderscheiden neppe" Clever dripper.
En heb net een Sage Precision Brewer gekocht voor koffie als er behoefte is aan veel koffie.
Daar heb ik op jouw advies dus ook de zoektocht naar een leuke filterkoffie maler voor beëindigd met de aankoop van die 1Zpresso.

Ik vond net nog wel dit :
https://honestcoffeeguide.com/eureka-mi ... microns%20.

Erik82
Berichten: 2915
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor Erik82 » di 31 okt 2023, 13:24

Je kunt het gewoon eens proberen met de Eureka. Het is een leuk experiment. Qua filter ben ik ook een snob en daarom komt er hier een 2de maler. De EG-1 doet het zo geweldig voor filter en 50% van de espresso dat ik er geen andere schijven in wil zetten (die ik gewoon in de la heb liggen) om espresso voor de resterende 50% beter te krijgen en in te leveren op filter. Dus een 2de maler voor die resterende 50% espresso want ik wil beide optimaal hebben zowel voor fruitig als voor wat voller.

Qua kwaliteit filter met goede bonen kom je, naar mijn mening, met bijvoorbeeld een Kinu M47 oid op een 4 uit, een commandante of 1ZPresso J-max op een 6, je Eureka twijfel ik maar kan wel eens een 6-7 worden. Wil je echt tot in de puntjes in orde hebben dan staat da hieronder.

Wil je echt serieus met filter aan de slag dan kom je uit op een maler met 64mm SSP schijven. De Muilti Purpose schijven (meer clarity) of cast schijven (wat voller wat volgens mij je voorkeur is) of beter nog 80mm plat SSP of Ditting Lab Sweet. Alleen dan heb je het over malers van 1000-4000 euro tenzij je voor 250 euro een 2de hands Super Jolly op de kop weet te tikken en voor 150-175 op marktplaats 2de hands 64mm SSP MP of Cast schijven kan scoren (zijn 260 nieuw). Voor filter is variabele RPM ook wel erg handig en dan is een DF64V met SSP schijven a 930 euro zo'n beetje het goedkoopste wat er nieuw te krijgen is.

Wereldwijd is er een redelijke consencus, ook onder degene met 98mm malers, dat de 80mm SSP Ultra schijven van Weber voor filter het beste zijn qua clarity en flavour seperation dus een hele clean cup geven. De 80mm Ditting Lab Sweet zijn dat voor meer body en minder flavour seperation en hierom geroemd. Niet voor niets dat alle makers van maalschijven juist dit LS profiel in hun schijven verwerken. Dat is wat meer het allemansvriendje. Dat zijn toch wel de benchmark schijven voor filter als je richting een 10 wilt. De SSP schijven van Weber zijn rond de 350 euro en de Ditting LS zijn 500 euro dus zijn ook vrij prijzige schijven.

Dit om je een beetje een beeld te geven wat mogelijk is met verschillende malers/schijven als je echt heel serieus met filter aan de slag wilt gaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor bobbee » di 31 okt 2023, 15:48

Ik heb vanochtend uitmuntende filterkoffie gezet met de Comandante en met hele goede bonen van spicekix en daarom is de. Comandante een 8 of wellicht bijna een 9,5 waard en geen 6.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2915
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor Erik82 » di 31 okt 2023, 16:42

Maar dat is subjectief zonder referentie. Elke vakantie irriteer ik me bijvoorbeeld weer in hoe slecht ik de Commandante vind voor filter terwijl ik toch echt hetzelfde water, dezelfde bonen en setup mee heb. Enige wat verschilt is de EG-1 thuis. Dan zou ik de Commandante een 4 geven maar dat is dan ook subjectief en niet reëel. We weten allemaal dat de commandante best goed is voor filter.

Ten opzichte van de andere malers die er zijn dan kom je ongeveer op dit soort relatieve cijfers uit en zo heb ik hem ook benaderd. Als een Commandante dan een 8 is dan kom je met een LS of Ultra burrs op een 14 uit :mrgreen: .

Nee met alle gekheid heb ik hem technisch benaderd aangezien smaak altijd subjectief zal blijven. En met technisch bedoel ik push alle malers tot een 24-26% EY en je zal zien dat zelfs een leek het onderscheid kan maken tussen een Commandante die om begint te vallen en wrang en bitter wordt waar de betere schijven nog overeind blijven en een mooie smaak blijven geven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor bobbee » di 31 okt 2023, 17:37

Ja klopt, je hebt de koffie niet geproefd dus kan niet weten hoe ontzettend lekker die was. :)

(EY zegt ook niks over de smaak)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Aldorean
Berichten: 67
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 21:54

Re: Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor Aldorean » di 31 okt 2023, 21:21

Maar dat is subjectief zonder referentie. Elke vakantie irriteer ik me bijvoorbeeld weer in hoe slecht ik de Commandante vind voor filter terwijl ik toch echt hetzelfde water, dezelfde bonen en setup mee heb. Enige wat verschilt is de EG-1 thuis. Dan zou ik de Commandante een 4 geven maar dat is dan ook subjectief en niet reëel. We weten allemaal dat de commandante best goed is voor filter.

Ten opzichte van de andere malers die er zijn dan kom je ongeveer op dit soort relatieve cijfers uit en zo heb ik hem ook benaderd. Als een Commandante dan een 8 is dan kom je met een LS of Ultra burrs op een 14 uit :mrgreen: .

Nee met alle gekheid heb ik hem technisch benaderd aangezien smaak altijd subjectief zal blijven. En met technisch bedoel ik push alle malers tot een 24-26% EY en je zal zien dat zelfs een leek het onderscheid kan maken tussen een Commandante die om begint te vallen en wrang en bitter wordt waar de betere schijven nog overeind blijven en een mooie smaak blijven geven.
Wat ik wel bijzonder vind is dat je een paar dagen geleden een Comandante adviseerde haha :)
Maar ik ben wel bereid om geld uit te geven aan dingen eventueel.

Is dit een optie : https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... offiemolen ?
Heb mijn Quickmill ook bij hem gekocht.
Ga daar binnenkort de pomp op aanpassen naar 9 bar trouwens :)


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten