Grind on weight

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Grind on weight

Berichtdoor raze88 » do 16 nov 2023, 09:34

Beste medeforummers,

Na e.e.a. gelezen te hebben kom ik niet veel verder in mijn keuze. Momenteel bezit ik een Eureka Specialita en is er een Timemore 078s onderweg. De Specialita bevalt tot nu toe redelijk maar ik merk dat deze soms best inconsistent is. De ene keer krijg ik 18 gram maalsel en de keer erop 21 gram. Of dit ermee te maken heeft dat ik iedere keer een kleine hoeveelheid bonen in de hopper gooi waarmee de samenstelling van de anders is tussen 2 doseringen weet ik niet. Soms lijken de bonen niet helemaal lekker te zakken (geluid van het malen veranderd dan ook). Dat ik het irritant vind 's-morgens weet ik wel :lol:

De oplossing hiervoor kan Grind on weight zijn. De eerste molen die in mij op kwam was de Eureka Libra. Wel vind ik deze tov de Specialita flink veel duurder (voor alleen de weegfuntie). Nu lees ik dat er ook een Eureka Atom W 64 en W 75 aan komt ergens eind dit jaar welke mogelijk ook een optie kan zijn. Ook schijnt er een 64mm Libra onderweg te zijn (ergens volgend jaar). Van daaruit is het balletje het bos in gaan rollen. Ik kom bijvoorbeeld ook molens van Fiorenzato tegen welke on weight kunnen malen (F64 EVO XGi) welke kwa budget eigenlijk te ver gaat. Ook lees ik dat deze molens meer voor de horeca bedoelt zijn en minder geschikt zijn voor thuisgebruik ivm retentie. Ook de Eureka Helios serie vind ik erg mooi om te zien en twijfel dan toch weer over het on demand.

Single dose gaat hem denk ik niet worden en ik overweeg de sculptor wanneer deze binnen is direct te verkopen waardoor het budget omhoog kan.

Eureka Atom W 65 https://www.eureka.co.it/en/catalogo/pr ... /1/89.aspx
Fiorenzato F64 EVO XGi https://www.fiorenzato.com/en/electric- ... 4-evo-xgi/

Mijn doel:
* een stap omhoog kwa smaak (vol romig en ligt zoet).
* relatief stil kunnen malen (Eureka is prima kwa geluidsniveau)
* grind on weight (tenzij het probleem van inconsistent dose makkelijk op te lossen is, ik wil niet continue moeten wegen)
* geen single dose
* budget 800-1200 euro.

Wat is verstandig en waarmee sla ik te ver door? Ik houd van koffie maar ben geen absolute fijnproever en vraag mij dus ook af of ik de verschillen ga proeven.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Grind on weight

Berichtdoor fransg » do 16 nov 2023, 09:41

Beste medeforummers,

Na e.e.a. gelezen te hebben kom ik niet veel verder in mijn keuze. Momenteel bezit ik een Eureka Specialita en is er een Timemore 078s onderweg. De Specialita bevalt tot nu toe redelijk maar ik merk dat deze soms best inconsistent is. De ene keer krijg ik 18 gram maalsel en de keer erop 21 gram. Of dit ermee te maken heeft dat ik iedere keer een kleine hoeveelheid bonen in de hopper gooi waarmee de samenstelling van de anders is tussen 2 doseringen weet ik niet. Soms lijken de bonen niet helemaal lekker te zakken (geluid van het malen veranderd dan ook). Dat ik het irritant vind 's-morgens weet ik wel :lol:
Waarom zou je niet de hopper vol gooien en de timer zo afstellen dat je telkens de nodige 18g krijgt?

Als er eens een kleine afwijking is en het ietsje grover wordt gemalen dan zorgt de timer ervoor dat er ook iets meer wordt gemalen in de tijd. En andersom.

Wanneer je fantastische eersteklas boontjes gebruikt is de extractie verrukkelijk binnen een brede marge van doorloop en is er niet slechts één maling waarbij het superieur is tegen alle andere die ondrinkbaar zijn.

Gewoon zorgeloos genieten!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Re: Grind on weight

Berichtdoor raze88 » do 16 nov 2023, 10:13

Beste medeforummers,

Na e.e.a. gelezen te hebben kom ik niet veel verder in mijn keuze. Momenteel bezit ik een Eureka Specialita en is er een Timemore 078s onderweg. De Specialita bevalt tot nu toe redelijk maar ik merk dat deze soms best inconsistent is. De ene keer krijg ik 18 gram maalsel en de keer erop 21 gram. Of dit ermee te maken heeft dat ik iedere keer een kleine hoeveelheid bonen in de hopper gooi waarmee de samenstelling van de anders is tussen 2 doseringen weet ik niet. Soms lijken de bonen niet helemaal lekker te zakken (geluid van het malen veranderd dan ook). Dat ik het irritant vind 's-morgens weet ik wel :lol:
Waarom zou je niet de hopper vol gooien en de timer zo afstellen dat je telkens de nodige 18g krijgt?

Als er eens een kleine afwijking is en het ietsje grover wordt gemalen dan zorgt de timer ervoor dat er ook iets meer wordt gemalen in de tijd. En andersom.

Wanneer je fantastische eersteklas boontjes gebruikt is de extractie verrukkelijk binnen een brede marge van doorloop en is er niet slechts één maling waarbij het superieur is tegen alle andere die ondrinkbaar zijn.

Gewoon zorgeloos genieten!
Als de Specialita dit zou dan had dit topic niet bestaan;)

Kwa bonen heb ik diverse soorten en branders geprobeerd waar bij ik nu een boon heb welke ik lekker vind. Echter wanneer er de ene keer 18 gram en de andere keer 22 gram (zoals net) in de basket zit veranderd de doorlooptijd en smaak enorm. Dit betekend dat ik nu iedere keer moet afwegen om te controleren of ik de gewenste hoeveelheid heb. Verschil van .5 gram maakt mij niet heel veel uit. Enkele grammen wel.
Laatst gewijzigd door raze88 op do 16 nov 2023, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Grind on weight

Berichtdoor HanR » do 16 nov 2023, 10:13

Wat is precies het probleem van de meerprijs van €200,- voor GBW op de Libra ten opzichte van de Specialita? Intussen kijk je naar molens die het dubbele kosten.
Bovendien koop je een hele hoop gemoedsrust. Geen timers meer met onbetrouwbare uitkomst.

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Re: Grind on weight

Berichtdoor raze88 » do 16 nov 2023, 10:33

Wat is precies het probleem van de meerprijs van €200,- voor GBW op de Libra ten opzichte van de Specialita? Intussen kijk je naar molens die het dubbele kosten.
Bovendien koop je een hele hoop gemoedsrust. Geen timers meer met onbetrouwbare uitkomst.
Meerprijs is bijna 300 euro (409,- vs 699,-). Dat vind ik voor alleen een loadcell vrij veel (bijna factor 2). Er is mij verteld (of het klopt is even afwachten) dat de Atom niet heel veel duurder gaat zijn (verwachting rond of net onder de 1000 euro) en is daarmee denk ik de extra investering waard (Degelijker gebouwd, grotere schijven, mooier om te zien). Wel is dit een prijsgebied waar er opeens heel veel meer mogelijk is.

Wanneer de gewone atom of helios consistenter zijn, zijn de normale versies het overwegen waard. Hiervoor ben ik dus opzoek naar mensen welke ervaring hebben met deze machines.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Grind on weight

Berichtdoor HanR » do 16 nov 2023, 10:52

EUR609,- bij Stoll espresso

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Grind on weight

Berichtdoor fransg » do 16 nov 2023, 11:36

Als de Specialita dit zou dan had dit topic niet bestaan;)
Beetje vreemde zin maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ik heb de Specialita bij twee vriendinnen staan en daar is er niet zo'n afwijking.

Opmerkelijk dat de jouwe dit wel lijkt te doen.

Maar waarom gooi je de hoppert niet gewoon vol? Dan heb je een meer constante druk op de bonen om ordelijk tussen de maalschijven te gaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Re: Grind on weight

Berichtdoor raze88 » do 16 nov 2023, 11:44

Als de Specialita dit zou dan had dit topic niet bestaan;)
Beetje vreemde zin maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ik heb de Specialita bij twee vriendinnen staan en daar is er niet zo'n afwijking.

Opmerkelijk dat de jouwe dit wel lijkt te doen.

Maar waarom gooi je de hoppert niet gewoon vol? Dan heb je een meer constante druk op de bonen om ordelijk tussen de maalschijven te gaan.
Dit omdat ik de enige ben die koffie drinkt hier in huis en dat voornamelijk in het weekend is (max 3 kopjes per dag). De koffie die in de hopper zit wordt er niet lekkerder op als deze er een hele week in zit.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Grind on weight

Berichtdoor fransg » do 16 nov 2023, 11:48

Dit omdat ik de enige ben die koffie drinkt hier in huis en dat voornamelijk in het weekend is (max 3 kopjes per dag). De koffie die in de hopper zit wordt er niet lekkerder op als deze er een hele week in zit.
Vrijdag hopper vol gooien, zondagavond hopper leeggooien, zorgen voorbij en geld bespaard...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Grind on weight

Berichtdoor ErikvW » do 16 nov 2023, 14:03

Koop een Niche Duo, dat is de allerbeste workflow. En voor de bonen een paar handenvol bonenpotjes, 1 keer 10 minuten afwegen voor 20 potjes. Blijven je bonen ook beter vers.

Enig alternatief dat echt consistent alles doet wat jij wilt lijkt de EtzMax, die zit ietsje boven je budget.

Edit: of deze:
https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... ingle-dose
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron