Re: Zure koffie door maalschijven?

11
Erik82 schreef: di 21 nov 2023, 14:49 Voor zover ik weet is er maar 1 versie van de 74mm schijven en default is dat gewoon SSP Red Speed HU maar dat zal hier meer richting espresso zijn en niet Ultra Low Fines. Er is een veel te kleine markt voor om meerdere versies te ontwikkelen.

Dat het zuur smaakt heeft in dit geval veel meer met de boon, temperatuur en parameters van het zetten te maken dan met de schijven. De standaard Mythos schijven zijn van nature wel heel bimodaal en gaan richting het conische profiel dus deze gaan zeker een wat ander profiel geven.

Wat doe je nu? Op basis daarvan kan je bijstellen maar ik zou eens beginnen met een wat langere pre-infusie en daarna een 1:2.5-3 brew ratio in rond de 27-30s. En wat is de temperatuur.

En hier is je antwoord https://alternativebrewing.com.au/produ ... s-ssp-74mm. Inderdaad iets unimodaler maar daardoor wordt een chocolade roast niet ineens zuur.
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik zit nu op een 1:2 ratio, rond de 27 seconden op 92 graden. Nu de bonen van het hoofdkwartier (Cuba)
Rocket R58 Cinquantotto - Timemore 64s - Commandante C40

12
Ik heb echt geen idee hoe het Hoofdkwartier brand. Maar met lichte branding zou je eerder 95C kunnen proberen en dan 1:2.5-3 in 27-30s. Kijk eens hoe dat werkt. Wellicht eerst de ratio verhogen en later de temperatuur als dat niet voldoende is. Die 92C is voor lichte brandingen wel erg aan de lage kant en dan krijg je meer zuur.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

13
Erik slaat de spijker op zijn kop! Ratio iets langer, wij zitten 18in 42 uit in 25-30 seconden, temperatuur zou ik naar minimaal 94 verhogen maar blijft een persoonlijk en machine afhankelijk dingetje. Cuba zit van zichzelf laag in zijn zuren en de koffie is niet extreem licht gebrand oid, we raden minimaal 5 tot 7 dagen rust aan na het branden, dat kan ook nog schelen!

16
Tekork schreef: wo 22 nov 2023, 08:42 Wat voor water gebruik je? Ik heb dezelfde SSP schijven in mijn Olympus en zie een herkenbare zoektocht. Uiteindelijk kwam ik bij mijn water uit:

viewtopic.php?p=159931#p159931

Ik gebruik kraanwater (Zeist). Daarnaast heb ik momenteel geen mogelijkheid tot aansluiten op vaste wateraansluiting in dit appartement. Voorheen had ik een Eureka Mignon en had hier nooit last van, vandaar dat ik daar niet op uitgekomen ben.

Pti schreef: Erik slaat de spijker op zijn kop! Ratio iets langer, wij zitten 18in 42 uit in 25-30 seconden, temperatuur zou ik naar minimaal 94 verhogen maar blijft een persoonlijk en machine afhankelijk dingetje. Cuba zit van zichzelf laag in zijn zuren en de koffie is niet extreem licht gebrand oid, we raden minimaal 5 tot 7 dagen rust aan na het branden, dat kan ook nog schelen!

Bonen zijn nu gebrand op 8 november, de aanpassingen die jij hebt aangegeven maakt de koffie een stuk uitgebalanceerder. Wel merk ik nog de clarity, maar vind dit helemaal niet vervelend.

bobbee schreef: Handiger als ze dat zelf hadden vermeld op de website ofzo. Ook zo handig dat per diameter de benaming ook verschillend is.

Ik heb een reactie van SSP over mijn het profiel van de schijven. Ze schrijven:

Hello,

Thank you for email.

it is HU burr set for Mythos one.

yes, it is designed to make more High uniform grinding quality than original one. therefore, coffee would be more intense, shows more clarity.
how many coffee bean did you grind so far?

Thank you,
HANSUNG LEE.
Ik ga de maalschijven is vervangen met de originele (heb ik nog liggen) en alignen. Overigens had ik deze maler ook gekocht voor light roast als ik een tweede maler zoals de Niche heb, dus die komen ook nog wel aan de beurt :)

Thanks allemaal! Weer een hoop geleerd en nieuwe dingen om mee te spelen. Toch altijd blij dat ik op dit forum zit

17
Emass schreef: wo 22 nov 2023, 10:07 Ik gebruik kraanwater (Zeist). Daarnaast heb ik momenteel geen mogelijkheid tot aansluiten op vaste wateraansluiting in dit appartement. Voorheen had ik een Eureka Mignon en had hier nooit last van, vandaar dat ik daar niet op uitgekomen ben.
Weet wel dat dit je binnen 2 jaar waarschijnlijk veel geld gaat kosten. Kraanwater is funest voor een espressomachine en gaat je honderden euro's aan onderhoud kosten omdat je hele machine uit elkaar moet als de boel compleet verkalkt is. En met hard kraanwater kan dat al binnen een jaar het geval zijn en valt niet onder garantie. Koop een goed waterfilter zoals bijvoorbeeld BWT Magnesium of onthardingszakken en gebruik dit. Uiteindelijk gaat dat je veel geld besparen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

18
Erik82 schreef: wo 22 nov 2023, 10:47
Emass schreef: wo 22 nov 2023, 10:07 Ik gebruik kraanwater (Zeist). Daarnaast heb ik momenteel geen mogelijkheid tot aansluiten op vaste wateraansluiting in dit appartement. Voorheen had ik een Eureka Mignon en had hier nooit last van, vandaar dat ik daar niet op uitgekomen ben.
Weet wel dat dit je binnen 2 jaar waarschijnlijk veel geld gaat kosten. Kraanwater is funest voor een espressomachine en gaat je honderden euro's aan onderhoud kosten omdat je hele machine uit elkaar moet als de boel compleet verkalkt is. En met hard kraanwater kan dat al binnen een jaar het geval zijn en valt niet onder garantie. Koop een goed waterfilter zoals bijvoorbeeld BWT Magnesium of onthardingszakken en gebruik dit. Uiteindelijk gaat dat je veel geld besparen.
Ah excuus voor incomplete informatie. Ik heb altijd harsfilters erin zitten. Zijn er betere alternatieven?

20
Als eerste heb ik de parameters van Pti gebruikt om te kijken wat het met mijn koffie zou doen en ondervond dat het een zeer uitgebalanceerde shot was. Wel op het einde heldere ondertonen maar totaal niet storend. Vervolgens begon, na het antwoord van SSP, het toch te kriebelen om de SSP HU schjiven met de Mythos TiN (de goude) te vervangen en te kijken wat het effect was. Als dit er niet was kon ik namelijk altijd nog terug naar de SSP schijven en deze variabele achter mij laten. Uiteindelijk duurde het schoonmaken en het alignen van de schijven zo'n 1,5 uur, maar ik ben toch tevreden met het resultaat.

SSP Schijven
De SSP schijven maalden een dosis van 18 gram in ongeveer 10 seconden. Fluffy grounds, een paar 'zachte' korreltjes, zonder wdt tool geen channeling en een zeer heldere smaak. Je merkte dat dit bij de meeste bonen naar voren kwam, maar vaak bij mij in een zure afdronk. In de espresso vond ik het best lekker, maar met bezoek vond ik het altijd wel n dingetje als je een americano serveerde. Ik kan me voorstellen dat dit zeer gewenst is bij light roast coffees, maar op dit moment gebruik ik medium als mijn daily driver. Op den duur wil ik graag een Niche ernaast om light roast op de Mythos te zetten.

TiN Mythos schijven
Uiteindelijk de TiN Mythos schijven uit de kast gepakt en na veel sleutelen ze weten te alignen met alu folie. Ik had op het begin toch de hoop dat ze in één keer goed zouden zitten, maar dat was een beetje naief. Ik weet niet hoeveel het echt heeft uitgemaakt, maar anders blijft dat toch maar in je hoofd zitten.

Je merkt direct het verschil in de maalschijven. Deze schijven malen een dosis van 18 gram in 5.5 seconden, waarbij de doorlooptijd hetzelfde is gebleven. Na het zetten die je direct meer 'tigerstripes' verschijnen en je proeft precies wat je bij zo'n koffie verwacht als je hem koopt. Ook iets meer crema naar mijn gevoel, geen zure afdronk.

Ik denk dat ik voor nu de SSP schijven lekker in de kast laat liggen en ga genieten van deze schijven tot ik een andere molen heb voor mijn medium roast. Weer heel veel geleerd en echt mogen proeven hoe maalschijven kunnnen verschillen.

Thanks allemaal voor de input!