doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

david82
Berichten: 5
Lid geworden op: di 07 jan 2020, 18:00

doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor david82 » di 16 jan 2024, 15:18

Hoi,

Ik heb onlangs de ARO mod aangeschaft voor de Eureka Mignon Specialita. Aangezien mijn vriendin decaf drinkt moet ik vaker de maalgraad aanpassen en dat is een lastig punt zonder de mod, omdat het moeilijk af te lezen is waar je precies zat. Bij het installeren van de mod moest ik het 'zero point' opzoeken. Het probleem wat ik nu ervaar is dat mijn espresso snel doorloopt terwijl ik maar marginaal ben afgeweken van het 'zero point'.

18 gram in, 43,3 gram uit in 23 seconde. Dit is veel te snel voor net voorbij het 'zero point'.

Zie volgende link https://vimeo.com/manage/videos/903313007 wat het startpunt was van mijn espresso en waar ik naar het 'zero point' ga. Ik ben benieuwd of dit inderdaad het 'zero point' is. Als dit zo is heeft iemand tips wat ik aanpassen zodat de maalgraad weer 'normaal' wordt en ik weer een range heb om mijn espresso in te stellen.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor ErikvW » di 16 jan 2024, 15:54

Je video zit achter een login muur. Zonder die gezien te hebben wordt met het Zero Point van malers vaak het punt genoemd dat de schijven elkaar nét raken. Dat vindt je door de maler te laten draaien en steeds fijner in te stellen. Je maler maakt dan op 0 een lelijk "chirping" geluid en je moet niet verder draaien.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

david82
Berichten: 5
Lid geworden op: di 07 jan 2020, 18:00

Re: doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor david82 » di 16 jan 2024, 18:19

Doet deze link het wel?
https://vimeo.com/903313007?share=copy

En volgens mij bereik ik in de video het zero point.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor fransg » di 16 jan 2024, 18:22

Ja
Klinkt goed
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor ErikvW » di 16 jan 2024, 21:24

En volgens mij bereik ik in de video het zero point.
Yup. Ik ken de mod niet. Ik zou me voor kunnen stellen dat tijdens het inbouwen iets mis is gegaan met de uitlijning van de schijven.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

david82
Berichten: 5
Lid geworden op: di 07 jan 2020, 18:00

Re: doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor david82 » di 16 jan 2024, 21:54

De mod is niks anders dan een andere draaiknop en een grotere schijf waarin je beter kan zien welke maalgraad er gekozen is. Ik heb hiervoor wel de grinder en burrs schoongemaakt. Ik heb dit eerder gedaan en toen was er geen probleem. Ik heb volgens mij nauwkeurig alles weer teruggeplaatst. Lijkt me vreemd dat de resultaten zo sterk veranderen ook als de uitlijning niet helemaal 100% is. Heeft iemand een goede suggestie om er door een ervaren/professioneel iemand naar te laten kijken in de regio Amsterdam?

donge900
Berichten: 30
Lid geworden op: za 26 okt 2019, 11:19

Re: doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor donge900 » wo 17 jan 2024, 16:50

Mooie mod! kan me voorstellen dat je hiermee meer controle hebt.

Wat je aangeeft komt me bekend voor. Ik heb ook deze maler gehad en ervoer soms hetzelfde. Ik moet erbij zeggen dat ik mijn maler ook wel eens schoonmaakte en de burrs eruit haalde. Misschien heeft het dan inderdaad met uitlijning te maken, Je zou nog een goede foto van het maalsel kunnen delen. Misschien is het resultaat door mindere uitlijning niet meer consistent. Een andere optie die bij me opkomt is kanaalvorming. Heb je dat al gecheckt? Verder heb je wel verse bonen toch?

Wie weet is het inmiddels al opgelost en anders komt het vast goed!

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor GuidovW » vr 19 jan 2024, 11:20

De mod is niks anders dan een andere draaiknop en een grotere schijf waarin je beter kan zien welke maalgraad er gekozen is. Ik heb hiervoor wel de grinder en burrs schoongemaakt. Ik heb dit eerder gedaan en toen was er geen probleem. Ik heb volgens mij nauwkeurig alles weer teruggeplaatst. Lijkt me vreemd dat de resultaten zo sterk veranderen ook als de uitlijning niet helemaal 100% is. Heeft iemand een goede suggestie om er door een ervaren/professioneel iemand naar te laten kijken in de regio Amsterdam?

Mooie mod.
ik kende hem niet, maar het lijkt me een goede aanwinst.
Jammer dat hij er niet is voor de Eureka Atom.

Als je de mod kunt installeren, kun je ook zelf de uitlijning controleren (1 schijf met stift kleuren, vervolgens draaiend zo afstellen dat de schijven elkaar net raken. Onder het lage deel van de betreffende schijf met aluminium folie een shim maken. Opnieuw testen en vervolgens de andere schijf...).

Maar hoe erg is het dat je vlak bij het 'zero point' zit?
Misschien heb je de mod toch verdraaid bij het installeren en kun je dus ruim onder het 'zero point' komen, zonder dat de schijven elkaar raken....?
Het gaat er toch om dat je weet wat de instelling voor espresso en filter is en die opnieuw kunt vinden, zonder veel moeite?
Of dat +5 of -3 is, maakt alleen voor je gevoel uit (toch?). :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

david82
Berichten: 5
Lid geworden op: di 07 jan 2020, 18:00

Re: doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor david82 » wo 31 jan 2024, 22:57

Mooie mod! kan me voorstellen dat je hiermee meer controle hebt.

Wat je aangeeft komt me bekend voor. Ik heb ook deze maler gehad en ervoer soms hetzelfde. Ik moet erbij zeggen dat ik mijn maler ook wel eens schoonmaakte en de burrs eruit haalde. Misschien heeft het dan inderdaad met uitlijning te maken, Je zou nog een goede foto van het maalsel kunnen delen. Misschien is het resultaat door mindere uitlijning niet meer consistent. Een andere optie die bij me opkomt is kanaalvorming. Heb je dat al gecheckt? Verder heb je wel verse bonen toch?

Wie weet is het inmiddels al opgelost en anders komt het vast goed!
Ik gebruik inderdaad alleen verse bonen die ik bij branderijen koop. Ook geen kanaalvorming want de doorstroming ziet er goed uit (ik gebruik een naked portafilter). Ik zal nog een foto van het maalsel delen.

david82
Berichten: 5
Lid geworden op: di 07 jan 2020, 18:00

Re: doorlooptijd Eureka Mignon Specialita

Berichtdoor david82 » wo 31 jan 2024, 23:02

De mod is niks anders dan een andere draaiknop en een grotere schijf waarin je beter kan zien welke maalgraad er gekozen is. Ik heb hiervoor wel de grinder en burrs schoongemaakt. Ik heb dit eerder gedaan en toen was er geen probleem. Ik heb volgens mij nauwkeurig alles weer teruggeplaatst. Lijkt me vreemd dat de resultaten zo sterk veranderen ook als de uitlijning niet helemaal 100% is. Heeft iemand een goede suggestie om er door een ervaren/professioneel iemand naar te laten kijken in de regio Amsterdam?

Maar hoe erg is het dat je vlak bij het 'zero point' zit?
Misschien heb je de mod toch verdraaid bij het installeren en kun je dus ruim onder het 'zero point' komen, zonder dat de schijven elkaar raken....?
Het gaat er toch om dat je weet wat de instelling voor espresso en filter is en die opnieuw kunt vinden, zonder veel moeite?
Of dat +5 of -3 is, maakt alleen voor je gevoel uit (toch?). :idea:
Wat ik in de video liet zien is dat de schijven elkaar raken bij het 'zero point' dus volgens mij is dat correct ingesteld. Als de espresso zeer snel doorloopt net voorbij het 'zero point' dan kan ik niet fijner gaan malen (naar -3 bijvoorbeeld) volgens mij. Dit houdt in dat ik dus veel minder range voor mijn espresso heb en range die ook nodig is.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron