Df64 G-iota V5 of Df 83

Webreal
Berichten: 23
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 16:56

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor Webreal » wo 31 jan 2024, 13:10

Even los van de Burr grote de df83 heeft een grotere motor en kan sneller malen verder heb je zat Burr keuze. En door de zware motor die minder belast wordt gaat hij waarschijnlijk langer mee.

En toen ik ooit 15 jaar geleden begon was het flat Burr en zo groot mogelijk plus onderzoek werd maar weinig gedaan dus het meeste was hoe het ervaarde en daarom zijn er nu nog een hoop fabels en regels die daar uit voorkomen. Zoals de grootste burr is de beste.

Conische was fout en flat was het beste en dat is ook al lang niet meer zo.maar toch wilde ik perse een flat waarom rationeel geen echt goede reden smaak verschil weet ik niet eens.

Maar terug naar het hoofd advies: geen slechte keuze eerder budget kan je het missen ga voor de DF83 of een DF64 met SSP burrs anders een van de DF64 en gooi die 200 euro naar een andere verbetering van je workflow. Elke keuze maakt super goede espresso / v60 etc.
Bedankt voor de hulp.
Dus DF64 met SSP is echt wel voldoende? Mijn vraag die nu in mijn hoofd spookt is, is het het waard om €300 extra uit te geven aan de 83?
Eureka Olympus 75E TIN - Expobar Leva - Brewista Smart Scale - DutchBaristaCoffee fan

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor MeZZiN » wo 31 jan 2024, 14:20

....
Bedankt voor de hulp.
Dus DF64 met SSP is echt wel voldoende? Mijn vraag die nu in mijn hoofd spookt is, is het het waard om €300 extra uit te geven aan de 83?
Ik kan je geen garanties geven natuurlijk maar de DF range kan je eigenlijk niet fout mee gaan. Alleen als je workflow issues heb dat is iets anders de kwaliteit van de maling de schijven meer doen dan de maler zelf.

You do you natuurlijk kijk nog even naar een paar vergelijking videos er zijn er genoeg. voor beide is een prima case. Ik heb de DF83 omdat die via iemand van het forum betaalbaar krijgen. Als ik nieuwe zou kopen gok ik dat ik voor de 64 zou gaan. Gewoon om geld te besparen zodat ik mijn espresso machine sneller kan kopen.

Naar mijn idee en dat is helemaal mijn idee is dat de DF83 net even wat meer heeft of het 300 euro meer is geen idee. De wet van diminishing returns de eerste 300 euro levert je top espresso maling op (in vergelijking met een 200 euro maler) de volgende 300 levert je net is meer top espresso maling op. En er zijn altijd betere malers alleen zullen wij dat proeven? Waarschijnlijk niet.

Trouwens als je wel iets kiest ga voor de v2 van de DF83 of de v2 van de DF64 of de DF64V versie. De nieuwere versie zijn net weer iets beter maar de originele versies zijn ook helemaal prima
Laatst gewijzigd door MeZZiN op wo 31 jan 2024, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor fransg » wo 31 jan 2024, 15:43

Fraai profiel!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor Swirlyespresso » wo 31 jan 2024, 19:52

De belangrijkste vraag is geloof ik nog niet gesteld, wat voor espresso drink je graag?

Light, medium of donker?
Wat voor smaken vind je lekker in je espresso?
Wat voor stijl espresso zet je? Traditionele 9 bar of speel je ook met pre infusie en druk? Hou je van turbo shots? Ratio?

Ik denk dat 64mm een goed platform is maar heb tot nu toe meer plezier gehad met de DF83. Kies vooral een burr set wat bij je past, beide grinders zijn erg goed.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor bobbee » wo 31 jan 2024, 20:10

De belangrijkste vraag is geloof ik nog niet gesteld, wat voor espresso drink je graag?

Light, medium of donker?
Wat voor smaken vind je lekker in je espresso?
Wat voor stijl espresso zet je? Traditionele 9 bar of speel je ook met pre infusie en druk? Hou je van turbo shots? Ratio?

Ik denk dat 64mm een goed platform is maar heb tot nu toe meer plezier gehad met de DF83. Kies vooral een burr set wat bij je past, beide grinders zijn erg goed.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk
Dan hou je van traditionele espresso denk ik? De df83 met de italmill burrset is daar goed voor.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

B003
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor B003 » wo 31 jan 2024, 20:17

Gaat om de loop van de rand. Het pad wat de boon aflegt. Ja diameter maakt hem groter maar het stukje waar de boon doorheen gaat om gemalen te worden is niet veel verschil.
Een 78 of 80 mm schijf heeft een dikkere rand zeker tov 64mm.
Hoe ik er ook maar kijk, ik zie niet dat een 83mm maar "iets" groter is dan een 64mm.
Een factor 2 is wat ik inschat zo uit mijn hoofd. En dat laat toch ook die grafiek zien.
Even afgezien van de andere voordelen van 64mm, daar zal allemaal wel.
Maar hoe graag ik het ook zou willen zien, 83mm lijkt voor mij aanzienlijk groter. Ook de koffiekanaaltjes.

Sent from my SM-S928B using Tapatalk


Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor Swirlyespresso » wo 31 jan 2024, 20:36

De belangrijkste vraag is geloof ik nog niet gesteld, wat voor espresso drink je graag?

Light, medium of donker?
Wat voor smaken vind je lekker in je espresso?
Wat voor stijl espresso zet je? Traditionele 9 bar of speel je ook met pre infusie en druk? Hou je van turbo shots? Ratio?

Ik denk dat 64mm een goed platform is maar heb tot nu toe meer plezier gehad met de DF83. Kies vooral een burr set wat bij je past, beide grinders zijn erg goed.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk
Dan hou je van traditionele espresso denk ik? De df83 met de italmill burrset is daar goed voor.
? Vraag was aan OP...

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor bobbee » wo 31 jan 2024, 20:45

De belangrijkste vraag is geloof ik nog niet gesteld, wat voor espresso drink je graag?

Light, medium of donker?
Wat voor smaken vind je lekker in je espresso?
Wat voor stijl espresso zet je? Traditionele 9 bar of speel je ook met pre infusie en druk? Hou je van turbo shots? Ratio?

Ik denk dat 64mm een goed platform is maar heb tot nu toe meer plezier gehad met de DF83. Kies vooral een burr set wat bij je past, beide grinders zijn erg goed.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk
Dan hou je van traditionele espresso denk ik? De df83 met de italmill burrset is daar goed voor.
? Vraag was aan OP...

Sent from my SM-S906B using Tapatalk
Oh ok, excuse me sir.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron