Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Snarf
Berichten: 31
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 09:30

Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Snarf » vr 05 apr 2024, 20:03

De koffie smaak werd steeds minder van de solo. Heb de maalijzers na 10 jaar vervangen OMG wat een kwaliteits verschil niet normaal. Heb dus jaren teveel koffie verbruikt om een redelijke smaak te krijgen. Hier onder het verschil tussen de oude en nieuwe maal onderdelen. Wat ik me wel afvraag dat staal dat is afgesleten is dat wel gezond om in je lijf te krijgen over de jaren heen. Neem aan dat er strenge regels zijn mbt dergelijke maal ijzers. Gemalen koffie in de winkel zal ook door een dergelijke maal procedures zijn gegaan vermoed ik. Links de nieuwe maalijzer rechts de versleten oude je kunt je voorstellen wat het verschil nu is mbt tot de koffie smaak.
Bijlagen
melitta malen.jpg

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15116
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor fransg » vr 05 apr 2024, 20:34

Allemachtig dat is wel spectaculair, hoe deze maalschijven zijn 'opgevreten' zonder dat je daar erg in had.

Ik denk dat het metalen slijpsel dat in het maalsel terecht is gekomen al die jaren is weggegooid met de puck. Alleen als het superfijn was en ook nog eens tegen een van de kleine gaatjes van het filterbakje is gekomen én er doorheen paste heb je het opgedronken en dan nog heb je dat niet verteerd en is het weer in de wc terecht gekomen.

Het was geen pollonium of lood maar een of ander niet al te hard staal.

Hoe dan ook te laat om nu nog over in te gaan zitten ;-)

Wel even in de gaten houden hoe deze nieuwe maalschijven het houden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Snarf
Berichten: 31
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 09:30

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Snarf » vr 05 apr 2024, 20:46

Thanx ik vermoede al dat het in de puck terecht zal komen echter ben geen Pro. O ja ik heb weer een puck nu :lol:
Lijkt een nieuwe machine nu moet ik hem op 2 boontjes (ipv 3) zetten voor de sterkte is hij nog te sterk het kan verkeren. Met die oude schijf 2 x malen op 3 boontjes. Is voor honderden euri extra aan koffie dus gemalen. Ach ja shit happens zijn wel ergere dingen toch. Heerlijke koffie nu een herontdekking. ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15116
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor fransg » vr 05 apr 2024, 20:59

Is het deze machine?
Scherm­afbeelding 2024-04-05 om 20.59.16.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor fob » vr 05 apr 2024, 22:31

IJzer kan waarschijnlijk niet zoveel kwaad en wordt ook aan cornflakes toegevoegd. Alleen in de vorm van gemalen spijkers wordt het niet opgenomen en heb je er niks aan.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor manduca » vr 05 apr 2024, 22:57

Heftige slijtage inderdaad. Kan me niet voorstellen dat dit puur door de bonen komt. Die zijn toch wat zachter dan dan je schijven. Lijkt er meer op dat de schijven tegen elkaar hebben gezeten en zo elkaar hebben opgevreten.

Maar fijn dat het nu weer goed werkt. Ze nu wat vaker controleren.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor fob » vr 05 apr 2024, 23:33

Kan me niet voorstellen dat dit puur door de bonen komt. Die zijn toch wat zachter dan dan je schijven.
Mijn kettingzaag is ook harder dan het hout wat ik ermee zaag, maar toch slijt hij snel.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Snarf
Berichten: 31
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 09:30

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Snarf » za 06 apr 2024, 06:31

Dubbel
Laatst gewijzigd door Snarf op za 06 apr 2024, 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Snarf
Berichten: 31
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 09:30

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Snarf » za 06 apr 2024, 06:48

Dubbel
Laatst gewijzigd door Snarf op za 06 apr 2024, 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Snarf
Berichten: 31
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 09:30

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Snarf » za 06 apr 2024, 06:50

Dubbel
Laatst gewijzigd door Snarf op za 06 apr 2024, 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron