Vlakke smaak, molen upgraden??

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Koffiedrap » vr 19 apr 2024, 21:55

Goedendag allemaal,

Het valt mij op dat cappuccino’s in koffiezaakje altijd veel voller en complexer van smaak zijn dan bij mij thuis. Hoewel ik dezelfde boon gebruik en verhouding 1:2 in 27 sec is de smaak vlak en niet complex. De molen die ik gebruik is een Mahlkonig x54 en een profitec pro 700 machine. In mijn favoriete koffiezaak gebruiken ze een mahlkonig k30 maar is helaas voor thuis minder geschikt, komt een DF64E hier in de buurt?

Alvast bedankt

Barre Koffie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Barre Koffie » za 20 apr 2024, 09:15


Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Erik82 » za 20 apr 2024, 10:43

Wellicht eerst iets meer inhoudt geven in plaats van alleen 2 linkjes naar malers plaatsen ;) .

Qua kwaliteit is je MK beter dan de DF malers. De DF malers zijn leuk maar je moet wat geluk hebben dat je een goed exemplaar hebt maar dat krijg je voor die prijs. De 54mm schijven zijn inderdaad wat minimaal als je echt goede espresso wilt die vol en romig is en dat merk je nu. De stap naar 65mm die presteren als 80mm bimodaal zoals in de K30 is wel een verschil. Alleen is de K30 door de zeer hoge retentie redelijk ongeschikt voor thuis.

Als je wilt gaan singledosen zou je naar een Niche Duo kunnen kijken als je van medium tot donkere branding houdt. Als je liever een GOD hebt dan is een Eureka Atom 75 geweldig.

Let wel op dat een horecamachine met de verzadigden groepen ook voor een veel beter resultaat zorgt dan een E61. Alleen maakt de maler wel een veel groter verschil dan de machine. En wat voor water gebruik je want dat kan ook nog een vrij goedkope upgrade zijn naar een veel betere smaak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5648
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor gilleko B. » za 20 apr 2024, 10:55

Ik heb niet de intentie om te suggereren dat je niet tot het uiterste heb zitten aanklooien met maalgraad, dosering, kwaliteit koffie branddatum, temperatuur, brewratio, trotzdem vraag ik het. Heb je veel geëxperimenteerd met de variabelen? En als het kriebelt om te gaan singledosen of de hunkering naar extra of nieuw materiaal, lekker doen, geeft lol in het leven. Probeer eens bij een forumlid met andere hardware met je eigen koffieboontjes espresso te maken. Volgens mij heb je een mooie set-up.





Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13275
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor bobbee » za 20 apr 2024, 11:03

Goedendag allemaal,

Het valt mij op dat cappuccino’s in koffiezaakje altijd veel voller en complexer van smaak zijn dan bij mij thuis. Hoewel ik dezelfde boon gebruik en verhouding 1:2 in 27 sec is de smaak vlak en niet complex. De molen die ik gebruik is een Mahlkonig x54 en een profitec pro 700 machine. In mijn favoriete koffiezaak gebruiken ze een mahlkonig k30 maar is helaas voor thuis minder geschikt, komt een DF64E hier in de buurt?

Alvast bedankt
Ik heb de df64v en de XL. Beide presteren uitmuntend voor een goede espresso. Je kan gaan voor een vooral nog duurdere maler maar voor een lekkere dikke stroperige espresso is dat niet nodig.
De XL doet het geweldig out of the box en de df64v ook. Ben je dus opzoek naar een maler voor een goede espresso dan kun je deze malers overwegen maar ik denk dat jouw mahlkonig dat ook al moet kunnen. Ik ken die maler verder niet dan de online informatie.
Je kunt natuurlijk ook de lat heel hoog leggen en voor nog meer controle en uitsluiting van eventuele bottle necks maar dan kom je op een ander vlak dan een lekkere espresso en moet je ook waken voor doordraaien. Alles valt of staat in het beginsel met koffieboon die je gebruikt, vers en goed gebrand en daarna kennis over wat je doet en wat het effect is.
Als voorbeeld, ik brand zelf mijn koffiebonen, laatste maanden telkens goede lekkere koffie maar nu vandaag een smerige bak van een nieuwe batch. Die branding is niet goed gegaan en dan kun je dus met 1 van de malers die ik heb en een Londinium met instelbare pre infusie nog steeds niks lekkers creëren...hoe goed de apparatuur ook is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Erik82 » za 20 apr 2024, 11:20

TS gebruikt al dezelfde bonen als in de koffiezaak waar de vergelijk mee wordt gemaakt dus die variabele is al uitgesloten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor fransg » za 20 apr 2024, 11:36

Variabelen zat over.

Met machine en maler naar koffiemakker van het forum in de buurt, eerst met die setip een shot maken, dan de andere die het op zijn manier doseert, roert, tampt, etc, dan met ander filterbakje, dan met andere maler, dan met zelfde maler op de andere machine, en ga maar door.

Als we een filmpje zagen van de de huidige routine konden we al meer zeggen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

omeCoffee
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 apr 2024, 14:13

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor omeCoffee » za 20 apr 2024, 12:00

Koffiedrab heeft het over cappuccino, dus dan speelt de melk die je gebruikt en vaardigheden mbt melk opschuimen ook een rol.

Ben ook wel benieuwd naar de bonen die je gebruikt.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Koffiedrap » zo 21 apr 2024, 12:21

Wellicht eerst iets meer inhoudt geven in plaats van alleen 2 linkjes naar malers plaatsen ;) .

Qua kwaliteit is je MK beter dan de DF malers. De DF malers zijn leuk maar je moet wat geluk hebben dat je een goed exemplaar hebt maar dat krijg je voor die prijs. De 54mm schijven zijn inderdaad wat minimaal als je echt goede espresso wilt die vol en romig is en dat merk je nu. De stap naar 65mm die presteren als 80mm bimodaal zoals in de K30 is wel een verschil. Alleen is de K30 door de zeer hoge retentie redelijk ongeschikt voor thuis.

Als je wilt gaan singledosen zou je naar een Niche Duo kunnen kijken als je van medium tot donkere branding houdt. Als je liever een GOD hebt dan is een Eureka Atom 75 geweldig.

Let wel op dat een horecamachine met de verzadigden groepen ook voor een veel beter resultaat zorgt dan een E61. Alleen maakt de maler wel een veel groter verschil dan de machine. En wat voor water gebruik je want dat kan ook nog een vrij goedkope upgrade zijn naar een veel betere smaak.
Waar zit qua smaak het verschil in een verzadigde groep of een e61?

Heb gisteravond mijn x54 geruild tegen een Fiorenzato F64evo. Dit is een stuk en stuk beter dan de x54,
Bijlagen
IMG_5634.jpeg

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Koffiedrap » ma 22 apr 2024, 22:38

Intussen mijn F64evo uitgelijnd en helemaal afgeregeld. In een woord super in vergelijking met de x54. Echter weet ik niet hoe oud de schijven zijn aangezien de maler er al 33.500 malingen op heeft zitten. Heeft iemand ervaring met de SSP high uniformity? Qua uiterlijk lijkt deze erg op de befaamde k30 schijven, zijn ze qua smaak vergelijkbaar?
Bijlagen
IMG_5657.jpeg
IMG_5656.jpeg


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron