Vlakke smaak, molen upgraden??

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15139
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor fransg » do 25 apr 2024, 08:22

Ik wil mijn schijven in mijn F64evo gaan vervangen, welke kan ik dan het beste plaatsen die in de buurt komen van wat een k30/mazzer 83?
Ik vermoed dat Erik je dat het beste kan zeggen, vanuit zijn eigen ervaring of vanuit zijn encyclopedisch geheugen van wat er elders over is geschreven.

Ik heb zelf best veel malers gehad en heb er nog 4 staan die ik gebruik maar ik heb nog nooit schijven verwisseld. Als ik daaraan zou beginnen is het einde zoek. Dan moeten ze precies passen, ze moeten natuurlijk 'uitgelijnd' of ik moet me er in elk geval druk over maken of ze wel uitgelijnd zouden zijn, dan moeten ze nog 'ingemalen' aldus sommigen... de schijven zijn dan ook nog verkrijgbaar met verschillende coating. Kortom een kwestie speciaal bedoeld voor zenuwenlijders, denk ik zelf.

Gewoon lekkere espresso zetten en daar intens van genieten, dat is voor mij nog steeds in alle eenvoud een groot genoegen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Pti » do 25 apr 2024, 11:13

You:
herschrijf dit bericht met een vriendelijkere ondertoon:

Dat antwoord had ik je al gegeven. Waarom ben je daarin zo geïnteresseerd? De K30 is een waardeloze maler voor thuisgebruik. Belachelijk veel retentie en daar is niks aan te doen. Puur en alleen geschikt voor in de horeca.

ChatGPT:
Natuurlijk! Hier is een vriendelijkere versie:

"Oh, ik herinner me dat we daar al over gesproken hadden. Ben je nog steeds nieuwsgierig daarnaar? De K30 is eigenlijk meer geschikt voor professioneel gebruik, omdat het thuis wat minder handig kan zijn vanwege het retentieprobleem. Er zijn vast betere opties voor thuisgebruik!"

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15139
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor fransg » do 25 apr 2024, 11:15

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Erik82 » do 25 apr 2024, 13:06

Er is in 64mm niks wat overeen gaat komen met de MK/Ditting 65 en overige merken 83mm. SSP HU is trouwens een ander smaakprofiel op 64mm dan op 80mm dan op 83mm dus daar valt ook niks over te zeggen. De standaard schijven in een Fiorenzato zijn bimodaal en de standaard schijven in de K30 zijn bimodaal dus de schijven die je nu in je maler hebt komen het meest in de buurt van die van de K30.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Koffiedrap » do 25 apr 2024, 17:36

Er is in 64mm niks wat overeen gaat komen met de MK/Ditting 65 en overige merken 83mm. SSP HU is trouwens een ander smaakprofiel op 64mm dan op 80mm dan op 83mm dus daar valt ook niks over te zeggen. De standaard schijven in een Fiorenzato zijn bimodaal en de standaard schijven in de K30 zijn bimodaal dus de schijven die je nu in je maler hebt komen het meest in de buurt van die van de K30.
Merci, dan ga ik gewoon een nieuw setje fiorenzato schijven halen, zijn gelukkig ook niet heel duur. Of iemand anders moet iets aan kunnen dragen, misschien mazzer schijven? Er zijn zoveel soorten dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Pti
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Pti » do 25 apr 2024, 19:37

Deze pagina is informatief als het gaat om de keuze in (SSP) maalschijven:
https://espressoaf.com/guides/burr_catalog.html

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Erik82 » do 25 apr 2024, 20:51

Waarom zou je een nieuw setje schijven willen? Zo oud is dat ding toch niet of komt de maler uit de horeca? Als ze lekker zijn ingelopen en niet teveel gedraaid hebben gaat het met nieuwe schijven echt niet beter worden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Koffiedrap » vr 26 apr 2024, 16:45

Waarom zou je een nieuw setje schijven willen? Zo oud is dat ding toch niet of komt de maler uit de horeca? Als ze lekker zijn ingelopen en niet teveel gedraaid hebben gaat het met nieuwe schijven echt niet beter worden.
Komt inderdaad uit de horeca en heeft er 33.500 malingen opzitten.

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Erik82 » vr 26 apr 2024, 21:01

Dan zou dat wel goed zijn want dan zit je wel op een paar honderd kilo. Dan zijn ze wel op hun eind en gaan bot worden. Verwacht echter geen wonderen want het wordt waarschijnlijk wel beter worden maar geen wereld van verschil zijn. Die Mahlkonig schijven uit de K30 zijn wel heel goed. Zeker de eerste 2-3 kilo is met nieuwe schijven even doorkomen om in te malen voordat ze helemaal stabiel worden voor de rest van hun leven. Hou daar rekening mee als ze in het begin wat inconsistent zijn maar gelukkig gaat dat met 64mm en standaard schijven best snel over. Met SSP schijven duurt dat allemaal wat langer.

Zo te zien zijn er wel red speed coating schijven van Fiorenzato voor rond de €200 dus wellicht is dat nog wel een verbetering. Voor de rest is SSP geen optie omdat ze afwijkend zijn tov de andere 64mm schijven. Meer dan dat lijkt er niet mogelijk te zijn. Die K30 ga je qua kwaliteit niet redden dan heb je de verkeerde maler.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Re: Vlakke smaak, molen upgraden??

Berichtdoor Koffiedrap » vr 26 apr 2024, 22:30

Dan zou dat wel goed zijn want dan zit je wel op een paar honderd kilo. Dan zijn ze wel op hun eind en gaan bot worden. Verwacht echter geen wonderen want het wordt waarschijnlijk wel beter worden maar geen wereld van verschil zijn. Die Mahlkonig schijven uit de K30 zijn wel heel goed. Zeker de eerste 2-3 kilo is met nieuwe schijven even doorkomen om in te malen voordat ze helemaal stabiel worden voor de rest van hun leven. Hou daar rekening mee als ze in het begin wat inconsistent zijn maar gelukkig gaat dat met 64mm en standaard schijven best snel over. Met SSP schijven duurt dat allemaal wat langer.

Zo te zien zijn er wel red speed coating schijven van Fiorenzato voor rond de €200 dus wellicht is dat nog wel een verbetering. Voor de rest is SSP geen optie omdat ze afwijkend zijn tov de andere 64mm schijven. Meer dan dat lijkt er niet mogelijk te zijn. Die K30 ga je qua kwaliteit niet redden dan heb je de verkeerde maler.
Bedank voor de info. Wat is er dan zo afwijkend aan de SSP dat het geen optie is? Voor mij is op dit moment allemaal vaag welk schijf wat precies doet, heb jaren zitten aanmodderen met matige molens en wil me toch meer gaan verdiepen in deze materie.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten