wie proeft het

kezke
Berichten: 10
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 02:03

wie proeft het

Berichtdoor kezke » do 14 jan 2010, 12:50

Nou, zoals al in heel veel topics op even vele forums heb ook ik de vraag wat nu een goede maler maakt.

En dan bedoel ik niet de materialistische kant en bijbehorende levensduur of het lawaai dat ie maakt.
ook niet de temperatuur, het wattage of de soort schijven.
Maar gewoon puur over de kwaliteit van de koffie die eruit komt.

ter vergelijk, ik heb nu een kitchen aid maler en die maalt zeer rustig en geruisloos grove tot fijne koffie.

Hij word niet warm en geeft geen smaakje af aan de bonen.

Hiervoor heb ik zo'n enorm groot en zwaar apparaat gehad wat tot de profimachines gerekend kan worden. helaas ben ik de naam vergeten.(ga hier ook maar niet iets verzinnen om geloofwaardiger te worden; ben het gewoon vergeten).

Nu vraag ik me af wie hier nu zou proeven, voor het moment,dat mijn koffie gemaakt is met een apparaat van 190€ en niet met een van 1000€.

Klinkt een beetje arrogant mss.... maar ik ga zeker ervan uit dat kwaliteit en prijs aan elkaar gekoppeld zijn, zoals in alle branches....
Maar ik rijd ook met een renault clio naar Istanbul en heb daar geen rolls royce voor nodig, tenzij voor de luxe.
Ik drum net zo goed op een drumkit van 1000€ als op een van 5000€. Op de opname hoor je dat niet terug
Maak net zo'n goede foto's met mn ouwe yashica als met mn contax,niemand die dat ziet.

Dus...wat is het verschil van de KOFFIESMAAK tussen mn kitchen aid en een mazzer?

:shock:

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: wie proeft het

Berichtdoor Bluecold » do 14 jan 2010, 13:33

Ik verwijs u door naar het Titan Grinder Project:
http://www.home-barista.com/reviews/tit ... t4126.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En vooral het subonderdeel "Can it Beat the Mazzer Robur?"
http://www.home-barista.com/grinders/ti ... t4499.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De vraag "wat maakt een maler goed" is er een die nog niet echt goed beantwoord is. We weten welke malers goed zijn, maar niet perse waarom.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: wie proeft het

Berichtdoor Spironski » do 14 jan 2010, 13:39

Ik ben van een simpele Astoria naar een Mazzer Super Jolly, en vervolgens naar een Mazzer Major gegaan. Daarbij was de stap naar de SJ het grootst: opeens kon ik met mijn hendelmachine wèl goede espresso zetten, voor de semi-automaat betekende het zachtheid, romigheid en diepte van smaak. Wèg was de bitterheid, hardheid en vlakke smaak. Met de Major kreeg ik een constistentere maling (gewoon altijd goed) die klontvrij werd (betere verdeling van het maalsel in je filter, èrg belangrijk!) en nog meer diepte: verschillende smaakjes van chocolade tot geroosterde nootjes of iets van fruit, die nòg langer bleven hangen.

Dus ja: een groot verschil en zeer de moeite waard!

En gaat het je om de cafeïne, of om de smaak? Want volgens mij gaat je vergelijking daar mank.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: wie proeft het

Berichtdoor NielsB » do 14 jan 2010, 15:14

Ik hoor wel verschil tussen een drumkit van 1000 en 5000. Als je met de auto naar Istanbul wil rijden, dan moet dat kunnen met een Clio, daar heb je inderdaad geen Rolls voor nodig. Maar er zijn mensen waarvoor zo'n lange rit met een Clio ondragelijk is.

Het is maar wat je belangrijk vindt. Als je vindt dat je met je Kitchen Aid lekkere koffie kan zetten, koop dan geen Elektra Nino van een kleine 2000 euri, zonde van het geld! Als je (net zoals ik) niet blij wordt van een doorsnee espressootje, zoek dan naar oplossingen. Grote kans dat een duurdere molen een belangrijk verschil zal geven.

Succes!
Micra&Ultra

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: wie proeft het

Berichtdoor Nauti » do 14 jan 2010, 15:15

Ligt er ook aan waarmee je de koffie zet......als het bijvoorbeeld een krups plastic espressoapparaatje is dan gan je het waarschijnlijk niet proeven nee, slecht blijft dan slecht :D maw, je espresso apparaat moet wel in staat zijn een hele goede espresso te zetten alvorens je het gaat merken gok ik zo. Om nog niet praten over de gebruikte bonen.
Laatst gewijzigd door Nauti op do 14 jan 2010, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: wie proeft het

Berichtdoor NielsB » do 14 jan 2010, 15:26

Een ketting is zo sterk als de.....
Micra&Ultra

kezke
Berichten: 10
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 02:03

Re: wie proeft het

Berichtdoor kezke » do 14 jan 2010, 16:13

Natuurlijk..

ik werk met een brasilia lady, heb ook nog een gagia classic en had daarvoor een isomac.
Maar daarnaast had ik ook nog zo'n plastic krups, gekregen van een vriend die m had ingeruild voor een of ander dure volautomaat.
Wij beiden zijn het er over eens dat die krups de lekkerste koffie maakte, ongelogen. :shock: Ik ben dan mss niet zo'n superkenner; wij zijn wel alle 2 koks en hebben verstand van smaken..

ik had hiervoor zo'n grote profi-maler, maar dar kreeg ik ook de juiste fijnheid niet mee, Heeft zeker met onkunde te maken.

Maar ik denk dat ik mijn brasilia eens naar Genk ga brengen...of weten jullie nog een goed service adres daarvoor? Mag evt ook particulier..

Die brasilia kostte volgens mij rond de 800€ nieuw,maar ik vond m voor 25€, hahhah, die gaat dus nooit meer weg.

Maar Nauti, jij woont in Maastricht? Ik kom graag eens langs voor een verkorte cursus ;)

Gebruikersavatar
KitchenPilot
Berichten: 30
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 13:33

Re: wie proeft het

Berichtdoor KitchenPilot » do 14 jan 2010, 16:36

Niet zo heel lang gelede maalde ik boontjes met mijn Poccino/Quickmill, toen kwam hier voor in de toekomst de Mazzer SJ binnen. Wat een verschil, ik ging bijna twijfelen of ik nog wel een nieuwe espresso machine nodig had. Mijn Poccino maakte opeens, van gewone vlakke espresso's, espresso's met veel meer diversiteit in de smaak. Uiteraard kon ik het toch niet laten om hem daarna in te ruilen voor de Brewtus III. Nog geen dag spijt van gehad, geweldig. Maar die maller was eerlijk gezegd de aanwinst van het jaar.
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: wie proeft het

Berichtdoor Nauti » do 14 jan 2010, 17:09

Als je vond dat de goedkope krups de beste kop gaf dan zou ik daar weer naar opzoek gaan :D smaak is heel subjectief natuurlijk. Er zijn veel mensen die een wat slappere bittere kop heerlijk vinden. Er zijn mensen die zweren bij Senseo. Allemaal prima natuurlijk ? Als ik jou was zou ik eens beginnen met goede bonen te kopen ipv de lavazza's :) Als je in Maastricht woont dan zou ik eens bij coffeelovers binnenlopen en daar een ristretto bestellen, dan heb je een idee hoe een redelijke goede espresso kan smaken. Als je dan nog steeds de krups lekkerder vind dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: wie proeft het

Berichtdoor Spironski » do 14 jan 2010, 17:10

ik werk met een brasilia lady, heb ook nog een gagia classic en had daarvoor een isomac.
Maar daarnaast had ik ook nog zo'n plastic krups, gekregen van een vriend die m had ingeruild voor een of ander dure volautomaat.
Wij beiden zijn het er over eens dat die krups de lekkerste koffie maakte, ongelogen. :shock: Ik ben dan mss niet zo'n superkenner; wij zijn wel alle 2 koks en hebben verstand van smaken..
Over het algemeen is het espresso apparaat van minder grote invloed op het eindresultaat dan: 1. de gebruikte bonen 2. de maler 3. de barista. Je zou zeker moeten weten dat deze drie factoren op orde en gelijk waren om te zeggen dat de Krups de beste machine van het rijtje was.
Ik kan me ook nog voorstellen dat de Krups door een gelukkig toeval fouten in het voortraject "herstelde" door een eigen tekortkoming. Maar dat zou allerminst optimaal zijn, natuurlijk. Kortom: teveel variabelen om een definitief oordeel te geven, lijkt me. Maar opmerkelijk is het wel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten

cron