Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 mar 2008, 16:44

Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Berichtdoor Cycle Maniac » zo 23 mar 2008, 23:14

Hallo mensen,

Zojuist heb ik elders op het forum deze vraag geplaatsd: Wat is het verschil tussen pomp-, stoom- en pistonsysteem?

Zoals ik daar ook al zeg: De Rancilio Silvia lijkt me echt een pracht van een apparaat. Veel handwerk. Wie weet vind ik dat ook wel leuk. En als me dat toch niet zou bevallen, kan ik altijd op servings overstappen.
Maar ook zit ik nog te kijken naar koffiemalers. Die ik op koffiewarenhuis.nl van 75 tot 600 euro zie verschillen! Voor de laatste prijs kan ik dus net zo goed een nieuwe Rancilio Silvia kopen. Of toch niet? Want wat is dan het voordeel van een (losse) koffiemaler?

En ook nu weer: Alvast bedankt voor de antwoorden. ;)

Groet, Marco
M'n fotografie: Marc Boom.com

Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Berichtdoor Spironski » zo 23 mar 2008, 23:59

Allereerst: de maler is het belangrijkste! Verder goede koffie, een goede Barista, en bijna als laatste het espresso apparaat.
Met een goede molen en een matig apparaat kan je nog altijd goede koffie zetten. Met een matige maler en een geweldig apparaat geen goede espresso. Met andere woorden: de kwaliteit van je maling is errug belangrijk, en dat zal je sneller bereiken met een goede molen. Ik zou er minimaal €200 voor uitgeven, liever €400, maar eigenlijk het liefst zoveel als je je kan veroorloven.

Verder is het zo dat gemalen koffie al na tien minuten in kwaliteit achteruit gaat. Zelfs na een minuut ben je, schijnt het, al een groot deel van de voor crema zo belangrijke Kooldioxide kwijt. Na een half uur kan je de koffie beter weggooien als je het beste resultaat wil. Je wil geen oxidatie.
Voorgemalen koffie doet dus eigenlijk niet mee! Je maalt je koffie zo kort mogelijk voor het zetten.

Als je een beetje serieus met espresso bezig wil, moet je dus naast een espresso apparaat ook een goede molen incalculeren. En je moet er ook mee rekening houden dat je veel "onderhoud" moet plegen: vaak schoonmaken etc. Die Silvia is in staat tot goede resultaten, maar je moet goed op de temperatuur letten bij het zetten, je kunt niet zomaar de knop indrukken, zeg maar.
Je moet dus ook bereid zijn om er werk in te steken. Maar dat kan nu juist te uitdaging zijn en het zo leuk maken.
Als alles goed gaat word je beloond met espresso die zó lekker vol, romig, zacht en smaakvol is dat je nog maar heel moeilijk buitenshuis koffie vind die je lekker vind. Daar moet je ook wel rekening mee houden...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
NorthSeaGlass
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 09:09

Re: Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Berichtdoor NorthSeaGlass » di 25 mar 2008, 10:15

Wat Spironski zegt.....

Maar als ik nog even op jouw opmerking over servings mag terugkomen... Servings kunnen een goed resultaat geven, maar doen dat eigenlijk alleen in machines waarbij de hele zetgroep is aangepast op het gebruik van servings (het doucheplaatje heeft dan ongeveer dezelfde vorm als het bakje waar de serving ingaat, zodat de hele serving mooi wordt ingesloten).

Machines die ontworpen zijn voor het werken met losse koffie (zoals de Rancilio Silvia), hebben een vlakke doucheplaat, waardoor je met servings nooit een optimale extractie krijgt (ook al heb je een speciaal filterbakje voor servings).

Ook kun je met servings altijd maar één kopje tegelijk zetten...

Gebruikersavatar
original andalucia
Berichten: 228
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 18:10
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Re: Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Berichtdoor original andalucia » di 25 mar 2008, 18:59


Ook kun je met servings altijd maar één kopje tegelijk zetten...
Er bestaan zgn dubbele servings...... Heb ze gezien in Spanje. Daar heten ze biodosis ipv monodosis ( serving :P )
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel

Gebruikersavatar
NorthSeaGlass
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 09:09

Re: Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Berichtdoor NorthSeaGlass » do 27 mar 2008, 08:50


Ook kun je met servings altijd maar één kopje tegelijk zetten...
Er bestaan zgn dubbele servings...... Heb ze gezien in Spanje. Daar heten ze biodosis ipv monodosis ( serving :P )
Ok, cool... Heb je daar dan ook weer een dieper filterbakje bij nodig? Of misschien zelfs een hele filterdrager, want servingfilterdragers zijn vaak erg ondiep...

Gebruikersavatar
original andalucia
Berichten: 228
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 18:10
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Re: Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Berichtdoor original andalucia » vr 28 mar 2008, 00:04


Ook kun je met servings altijd maar één kopje tegelijk zetten...
Er bestaan zgn dubbele servings...... Heb ze gezien in Spanje. Daar heten ze biodosis ipv monodosis ( serving :P )
Ok, cool... Heb je daar dan ook weer een dieper filterbakje bij nodig? Of misschien zelfs een hele filterdrager, want servingfilterdragers zijn vaak erg ondiep...
daar heb je dan ook weer een dieper bakje voor nodig :roll: , wordt er niet makkelijker op :oops:
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel

Gebruikersavatar
NorthSeaGlass
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 09:09

Re: Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Berichtdoor NorthSeaGlass » vr 28 mar 2008, 08:43

daar heb je dan ook weer een dieper bakje voor nodig :roll: , wordt er niet makkelijker op :oops:

Hihi... Lang leve de bonemaler...! :twisted:

Gebruikersavatar
Sebastiaan007
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 19:41
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Berichtdoor Sebastiaan007 » wo 09 apr 2008, 20:49

Je maler is belangrijker als je machine!

Als je een matige machine hebt maar een topmaler haal je ten alle tijden het beste uit je machine.
Ga je dan een keer opwaarderen, kan je je maler behouden omdat hij goed genoeg is om je volgende machine ook tot perfecte koffie te dwingen!

Zo simpel is het al, je moet eens weten hoe vaak we een Macap verkopen aan iemand met een Krups, Delonghi of een Gaggia, die worden helemaal gek als ze dan de koffie proeven uit hun machine met die malers.

Echt waar, het kost wat maar dan heb je echt het betere werk!
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Voordeel van 'n losse koffiemaler boven 'n Espr.-apparaat?

Berichtdoor Aadje » do 10 apr 2008, 11:02

helemaal mee eens :)
Speedster | SuperJolly | et al.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten