Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

GroteBoon
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 aug 2020, 12:34

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor GroteBoon » za 22 aug 2020, 22:15

Recentelijk een Compak K3 Advanced Touch van oktober 2016 gekocht en shots met de Robot gaan prima nu! Wel een vraagje over de schijven, er zitten wat zwarte plekjes die ik er niet makkelijk af krijg, is dit roest/slijtage? Is dit reden voor vervanging? Zie ook de zijkant van de top maler. Foto's https://imgur.com/a/2sbw4zO

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 17:50

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Serge du Temps » zo 10 jan 2021, 21:07

Simpele vraag, wat is de beste maler voor filter? Budget is 1000,-.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor bobbee » zo 10 jan 2021, 23:03

Simpele vraag, wat is de beste maler voor filter? Budget is 1000,-.
Een comandante C40.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 17:50

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Serge du Temps » ma 11 jan 2021, 18:18

Simpele vraag, wat is de beste maler voor filter? Budget is 1000,-.
Een comandante C40.
Top! Gelijk maar besteld :D

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor manduca » ma 11 jan 2021, 23:19

De rest van het budget kun je doneren aan een goed doel ( of een lokale koffiebrander :) ).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor bvds » wo 13 jan 2021, 13:01

Simpele vraag, wat is de beste maler voor filter? Budget is 1000,-.
Een comandante C40.
Voor filter is de Comandante MK3 een hele goede keuze!

Als je elektrisch wilt dan is de Mahlkonig Vario met Ditting steel burrs i.p.v. de standaard keramische schijven the way to go. Op hetzelfde niveau als de Comandante of wellicht een heel klein tikje beter.

De nieuwe Ode van Fellow is veelbelovend, maar er gaan verhalen rond dat de interlocking burrs te weinig marge geven in het fijne bereik. Sommige mensen kunnen niet fijn genoeg malen voor een kleine V60 batch.

Wil je nog beter dan kom je uit op malers ver boven de 1000 euro. Denk bijvoorbeeld aan de Lagom P64 met de unimodale burrs. Stefan Swimmer hier op het forum heeft er eentje. Die heb ik afgelopen weekend een dagje mogen lenen en ik was zwaar onder de indruk. De V60 koffies smaakten beter dan met de Comandante. Overigens niet blind getest.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 17:50

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Serge du Temps » do 14 jan 2021, 09:46

Simpele vraag, wat is de beste maler voor filter? Budget is 1000,-.
Een comandante C40.
Voor filter is de Comandante MK3 een hele goede keuze!

Als je elektrisch wilt dan is de Mahlkonig Vario met Ditting steel burrs i.p.v. de standaard keramische schijven the way to go. Op hetzelfde niveau als de Comandante of wellicht een heel klein tikje beter.

De nieuwe Ode van Fellow is veelbelovend, maar er gaan verhalen rond dat de interlocking burrs te weinig marge geven in het fijne bereik. Sommige mensen kunnen niet fijn genoeg malen voor een kleine V60 batch.

Wil je nog beter dan kom je uit op malers ver boven de 1000 euro. Denk bijvoorbeeld aan de Lagom P64 met de unimodale burrs. Stefan Swimmer hier op het forum heeft er eentje. Die heb ik afgelopen weekend een dagje mogen lenen en ik was zwaar onder de indruk. De V60 koffies smaakten beter dan met de Comandante. Overigens niet blind getest.
Heb nu de Comandante binnen, dus ga het voorlopig met deze doen. Als ik dan eventueel een keer een upgrade wil doen ben ik inderdaad bang dat ik ruim over mijn 1000 budget heen zal moeten. Zeker als ik elektrisch wil.

N.B.
Als het goed is komt er binnenkort een vergelijk van James Hoffman van een aantal topmalers (waaronder de Lagom p64). Ik steun hem via patreon, dus zal 'm vragen om ook aandacht te geven aan filtermaling.

Jaro
Berichten: 39
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 15:13

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Jaro » vr 05 feb 2021, 14:54

Ik ben nu naar de Eureka Helios 80 gegaan, is net binnen :lol:

Had hiervoor een Sette 270 W, maar gearbox ging kapot van de week: wat wil je met plastic tandwielen? Wel onderdeel besteld, die gaat van de week dus in de verkoop....

Wel een robuuste machine, die Helios!
Bijlagen
IMG_20210205_142901.jpg

Gebruikersavatar
rosepeug
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 23:30

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor rosepeug » zo 07 feb 2021, 13:11

Ik ben nu naar de Eureka Helios 80 gegaan, is net binnen :lol:

Had hiervoor een Sette 270 W, maar gearbox ging kapot van de week: wat wil je met plastic tandwielen? Wel onderdeel besteld, die gaat van de week dus in de verkoop....

Wel een robuuste machine, die Helios!
Had ik ook met mijn Sette W. Gearbox stuk. Naar importeur gestuurd. IT&M . Is gratis gerepareerd terwijl de machine 3 jaar oud is. Ondanks lawaai en middelmatige bouwkwaliteit vind ik het een fijne maler. Voor zowel espresso als filter. Mooi maalsel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Malhkönig Vario, Bezerra BZ10, Quamar Fiorenzato, Hario V60 en voor het gemak een Techniform Moccamaster, Acaia weegschaal

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor gilleko B. » zo 07 feb 2021, 18:25

Ik ben nu naar de Eureka Helios 80 gegaan, is net binnen Afbeelding

Had hiervoor een Sette 270 W, maar gearbox ging kapot van de week: wat wil je met plastic tandwielen? Wel onderdeel besteld, die gaat van de week dus in de verkoop....

Wel een robuuste machine, die Helios!
Wat een prachtige molen. Ben benieuwd naar je ervaringen!

Afbeelding



Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron