Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Marcje » za 06 jun 2020, 21:39

Goede keus
dus...

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor robertp » do 11 jun 2020, 12:55

Ik ben opzoek naar een maler. Op het moment gebruik ik mijn Comandante voor v60, Aeropress, soms French Press en Espresso gemaakt door mijn Cafelat Robot. Met de hand malen voor filter heb ik nooit een probleem gevonden. Voor espresso vind ik het
1. veel werk
2. heb ik het idee dat de stapjes op de Comandante te groot zijn.

Idealiter zou ik een maler kopen die:
- ik kan gebruiken voor zowel espresso en filter;
- waar het makkelijk switchen is tussen espresso en filter;
- gemaakt is met het oog op single dose gebruik;
- beter gemalen koffie produceert voor zowel espresso als filter
- ik ergens in de buurt kan kopen en beschikbaar is
- minder dan 2000 euro kost

Nu heb ik ook wel door dat dit waarschijnlijk niet bestaat. Belangrijkste is dat hij goed is voor espresso. Budget is redelijk flexibel. Ik ben een beginner en denk niet dat het loont voor mij om het te ingewikkeld te maken maar ik betaal liever iets meer voor iets van goede kwaliteit dan dat ik een paar honderd euro betaal voor heel veel plastic.

Ik heb inmiddels contact gehad met een meneer op KN die zijn Eureka Atom met SSP schijven verkoopt:
https://www.kaffee-netz.de/threads/eure ... 99.130623/

Denken jullie dat ik hiermee aan de slag kan voor espresso? En bovendien ook goed zal zijn voor filter? Of kan ik beter ergens anders kijken?

Volgens mij is het belangrijk wat voor branding ik meestal gebruik voor espresso. Tot nu toe heb ik espresso bonen gekocht van Single Estate, Blommers en Koffiestation. Zou dat over het algemeen worden beschouwd als medium? Ik ben wel van plan om ook wat Scandinavische branders te proberen.

Dank!
Laatst gewijzigd door robertp op do 11 jun 2020, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Pti » do 11 jun 2020, 14:48

De link naar KN.de is dood, maar volgens mij heb je óf espresso óf filterschijven.

Je kunt espressoschijven best gebruik een voor filter maar het is door de fines niet ideaal. Andersom is erg lastig door het gebrek aan fines...

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor robertp » do 11 jun 2020, 16:46

De link naar KN.de is dood, maar volgens mij heb je óf espresso óf filterschijven.

Je kunt espressoschijven best gebruik een voor filter maar het is door de fines niet ideaal. Andersom is erg lastig door het gebrek aan fines...
Excuus. Heb de link inmiddels aangepast.

Ja ik was daar al bang voor.

Volgens mij zijn dat deze schijven http://www.sspgrind.com/sub/product/pro ... a335dde7ab

GroteBoon
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 aug 2020, 12:34

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor GroteBoon » zo 02 aug 2020, 15:05

Goedemiddag iedereen,
Graag zou ik wat advies inwinnen over een (nieuwe) maler of portafilter op druk.
Enkele dagen geleden heb ik een Cafelat Robot cadeau gekregen. Helaas heb ik recentelijk al een Timemore Slim gekocht voor bij mijn Aeropress. De reden dat ik helaas zeg is dat de maler niet goed is uitgelijnd waardoor een fijne maling een rommeltje is. Mede hierdoor ben ik redelijk door mijn koffiebudget heen. Echter wil ik wel heel graag kunnen genieten van de Cafelat Robot dus ben ik op zoek naar een betaalbare en op espresso gerichte maler, 2dehands is ook geen probleem.
De pressurized basket (https://www.cafelatstore.com/products/robot-basket) lijkt de meest betaalbare oplossing echter hoor ik dan graag ervaringen t.o.z. van de normale.

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor huib61 » di 11 aug 2020, 13:36

Mijn ervaring met pressurized baskets is dat ze best goed zijn in waar ze voor bedoeld zijn: matige koffie maken van slechte bonen (denk voorgemalen supermarktkoffie). Voor je mooie (en toch best kostbare) bonen vind ik het persoonlijk zonde. Je krijgt een redelijk generiek bakje koffie met crema, maar van al het harde werk van iedereen in de keten (de boer, de processor, de inkoper, de brander) proef je weinig meer terug.

Don't get me wrong, ik drink liever verse, net gemalen koffie uit een pressurized basket dan de espresso bij veel restaurants en cafe's - lekkere koffie blijft lekkere koffie. Misschien kan je 't vergelijken met ketchup op een stuk ribeye van de grill. De steak is nog steeds mals, sappig en super bevredigend, maar van de smaak van het vlees zelf proef je niks meer, dat is compleet overgenomen door de ketchup.

Over de uitlijning van je maler zou ik me niet al te druk maken, kleine conische schijven hebben daar op de een of andere manier veel minder last van dan grote platte schijven. IMO zijn alle filmpjes op het internet waar mensen naar koffiepoeder kijken en roepen "super consistent" complete onzin - zonder uitgebreide metingen te doen met fancy apparatuur kan je dat verschil met 't (ongetrainde) blote oog echt niet zien. Heb je geprobeerd om met de maler die hebt een paar koppen te zetten? Pas als je merkt dat je echt niet fijn genoeg kan malen (komt niks meer uit, of je schijven zitten tegen elkaar) zou ik naar een oplossing zoeken :)

GroteBoon
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 aug 2020, 12:34

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor GroteBoon » do 13 aug 2020, 17:40

Bedankt voor je antwoord Huib. Ik zie dat ik vergeten was toe te lichten waarom ik aangaf dat mijn maler niet voldoet. Wanneer ik de fijnste maling van mijn Timemore Slim in de Robot plaats is de maximum te behalen druk slechts 2 bar.
Mogelijk heb ik een Macap MXA gevonden maar de staat is bedenkelijk, kan ik je hierover een pb sturen?

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor martinierius » do 13 aug 2020, 17:54

Vermeld misschien ook welke bonen je gebruikt? Datum branding?
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

GroteBoon
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 aug 2020, 12:34

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor GroteBoon » za 15 aug 2020, 12:16

Tuurlijk, be bonen die ik gebruik zijn Brazil UTZ van Lucifer, gebrand op 01-07-2020.

Boem
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 20:21

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Boem » zo 16 aug 2020, 19:58

Ik heb ook een cafelat robot en ook een timemore handmaler, die gaat eigenlijk niet fijn genoeg naar mijn smaak. Op dit moment gebruik ik nog mijn hario handmaler, ik draai helemaal door maar het werkt aardig, beter dan de timemore. Ik heb nu een tweedehands Berezza bb005 gekocht, ik hoop dat dat de oplossing is.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron