Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Spironski » di 18 feb 2014, 13:48

Lees eerst eens het Beginnerstopic door! Daar staat informatie die waarschijnlijk al veel van je vragen beantwoordt en je kan helpen om gerichter vragen te stellen op het forum.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Edwin 43
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 11:46

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Edwin 43 » wo 19 feb 2014, 07:59

Het probleem m.b.t. de malers (en de vragen) is volgens mij.
Dat er ook in de beginners handleiding niet eenduidig wordt aangegeven wat nou de voor of nadelen zijn.
Wat is nou goed en slecht en waarom.

De 1 is duur de ander goedkoop.
De 1 maalt fijn de ander te grof
De 1 laat teveel retentie (achter gebleven koffie achter).
de 1 heeft een grote schijven
De ander is weer conisch
De 1 maakt makkelijker schoon de ander weer niet
De 1 werkt beter met modificatie

En daar wordt denk ik niet voldoende aandacht aan geschonken in de beginners handleiding.
Mensen zijn niet tevreden als ze lezen dat ze grote schijven 64mm moeten kopen ca € 500/600

etc etc etc etc
Dus de vragen zullen blijven komen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor fransg » wo 19 feb 2014, 10:18

Tja, zoiets kun je ook zeggen van auto-sites, waarom praten die over allerlei types en merken en motoren en zeggen ze niet gewoon "die auto is goed" in plaats van "een mooie nieuwe wagen kost veel geld" terwijl de mensen willen weten welke wagen van 500 Euro eigenlijk net zo goed is als een gloednieuwe BMW.

Er is domweg geen makkelijk snel alternatief voor "je verdiepen in de materie en nadenken".
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor cremalover » wo 19 feb 2014, 10:24

Misschien is het handig om een lijst op te stellen van de meest gangbare malers met voor en nadelen.
Twee of drie prijsklassen.
Zelfde voor de espressomachines.
Daarna is dit forum dan voor de rest overbodig en kan gesloten worden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor fransg » wo 19 feb 2014, 10:37

Ga je gang, er is niemand die je tegenhoudt om het eventjes helemaal definitief goed te doen ;-)

Het kost je een hoop tijd, maar de nieuwkomers die heel even op het forum kijken om snel en kort een advies te krijgen waar ze vervolgens niets mee doen, zullen je dankbaar zijn al hebben ze het te druk om dat te melden ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Edwin 43
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 11:46

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Edwin 43 » wo 19 feb 2014, 11:37

Ga je gang, er is niemand die je tegenhoudt om het eventjes helemaal definitief goed te doen ;-)

Het kost je een hoop tijd, maar de nieuwkomers die heel even op het forum kijken om snel en kort een advies te krijgen waar ze vervolgens niets mee doen, zullen je dankbaar zijn al hebben ze het te druk om dat te melden ;-)
Ja met alle respect, maar jou antwoorden komen we niet echt verder mee.
Daarnaast ga je ervan uit dat nieuw komers, niet dankbaar zijn.(onzin)
Geef je adres en ik stuur je een bloemetje. :lol:
Jou vergelijk met auto,s klopt helemaal niet want je kan van elke auto wel vinden hoe en wat en waarom.

Ik zit momenteel zelf voor de keuze om een nieuwe maler te kopen, maar weet eigenlijk niet goed hoe en wat.
En geloof me ik heb uren gelezen, ik ga maar voor de Quamar M80 300 watt en 64 mm schijven, dat schijnt wel goed te zijn.(maar onderbouwen kan ik het niet)

Maar echt een goed overzicht van voors en tegens is er niet vandaar dat de beginners vragen blijven komen.
Ook denk ik dat er veel mensen (de echte barista kenners) maar wat roepen op basis van hun eigen ervaring (niks mis mee) maar je krijgt dan al snel.
Koop een een zware moter en zo groot mogelijke schijven want je gaat het proeven???? het zal.
Maar waarom dan hoe komt dat dan?
Want zo,n molen kost een 500/600 dat is geen katte pis.

Als je veel leest word het alleen maar moeilijker de 1 zegt dit en de ander dat.(vandaar de vragen denk ik).
waarom ik hierop heb gereageerd is dat er iemand een vraag stelt over een maler en dan krijgt die als antwoord kijk even in de beginners handleiding.
Nou daar word je niet MBT de maler niet echt veel wijzer van.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor bobbee » wo 19 feb 2014, 12:54

Ik zit momenteel zelf voor de keuze om een nieuwe maler te kopen, maar weet eigenlijk niet goed hoe en wat.
En geloof me ik heb uren gelezen, ik ga maar voor de Quamar M80 300 watt en 64 mm schijven, dat schijnt wel goed te zijn.(maar onderbouwen kan ik het niet)
Koop bv. een demoka m203 en een quamar m80. Zet ze naast elkaar en test ze. Alles draait om smaak. Na deze test heb je je antwoord. Geen wetenschappelijke onderbouwing. Puur op je eigen smaak. Oh ja, betaal niet teveel voor de demoka. Liefst 2e hands omdat je die maler ook weer moet verkopen. :wink:
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

BertW
Berichten: 21
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 21:41
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor BertW » wo 19 feb 2014, 13:57

Misschien kun je in de tekst voor de beginners nog een verwijzing toevoegen naar KaffeeWiki

http://www.kaffeewiki.de/index.php?titl ... %C3%BChlen

daar staat per molen al veel informatie en een beginner kent deze bron misschien niet.

Ben het overigens eens dat het niet makkelijk is om een keuze te maken(merk dat zelf ook :) ), want een beste molen bestaat waarschijnlijk niet omdat iedereen andere wensen en/of prioriteiten heeft.

Gr. Bert
Dalla Corte mini EX4+ (2009) || Baratza Forte || Baratza Virtuoso Preciso 685 || RB flat
Brew: Hario Scale || Abid Clever Dripper || Ubrew || Melitta filters || Bodum Bistro en Braun 3045 molen
Bonen: Blanche Dael (te lopen) || winkels via internet

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor CarpSafari » wo 19 feb 2014, 15:42

De meeste beginners zijn over die kleinere onderlinge verschillen ook moeilijk voor te lichten, Bobbee zegt dat ook al, koop er dan maar 2 en probeer het uit.

Meestal geven we het advies om gewoon een gebruikte horecamaler te kopen, die zijn vrijwel allemaal 64mm of groter.
Ja maar die is te groot,... dus een Demoka kopen, die je dan ook weer snel wilt verkopen!?
Ik denk dat de meesten van ons 2-3x gewisseld hebben, voordat ze tevreden waren. Ikzelf 4x.
Eentje met 84mm schijven kan je m.i blind kopen, ik denk niet dat iemand die snel inruilt, nietwaar Bobbee en nog een handvol anderen hier!!

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Spironski » wo 19 feb 2014, 16:02

Het probleem m.b.t. de malers (en de vragen) is volgens mij.
Dat er ook in de beginners handleiding niet eenduidig wordt aangegeven wat nou de voor of nadelen zijn.
Wat is nou goed en slecht en waarom.

De 1 is duur de ander goedkoop.
De 1 maalt fijn de ander te grof
De 1 laat teveel retentie (achter gebleven koffie achter).
de 1 heeft een grote schijven
De ander is weer conisch
De 1 maakt makkelijker schoon de ander weer niet
De 1 werkt beter met modificatie

En daar wordt denk ik niet voldoende aandacht aan geschonken in de beginners handleiding.
Mensen zijn niet tevreden als ze lezen dat ze grote schijven 64mm moeten kopen ca € 500/600

etc etc etc etc
Dus de vragen zullen blijven komen.
Ik zie de beginnershandleiding meer als een algemene inleiding. We bespreken daar dus ook geen specifieke apparaten.
Om de apparaten zo uitvoerig te behandelen als je voorstelt zou veel meer ruimte vragen en in mijn ogen voorbij schieten aan de bedoeling van de inleiding. Het zou dan bijna een naslagwerk worden dat voor beginners waarschijnlijk niet eens zo aantrekkelijk is om te lezen.
Voor die verdieping is nu juist het forum zelf. En dat er vragen blijven komen is helemaal niet erg. Het is alleen fijn als we niet steeds weer helemaal van voren af aan moeten beginnen.

Maar ik zal eens zien of ik t.z.t net wat meer info over malers in de tekst kan verwerken, zonder dat het ten koste gaat van de beknoptheid van het artikel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron