Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor @3aan » vr 09 mei 2014, 13:54

Klontjes zijn het niet echt je hoeft ze maar aan te raken en ze vallen uiteen, ik vind sneeuwvlokken een beter omschrijving, ik zie er geen enkel probleem in; je kan die natuurlijk altijd zoeken. :?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Spironski » vr 09 mei 2014, 14:07

Ik denk dat dit wel kan verschillen per geval. Ik heb heus wel eens hardnekkiger klonten meegemaakt (de malers van Adriaan zijn allicht ook beter dan die ik heb gebruikt). Dosers zijn daarom met name handig op wat kleinere/goedkopere malers als "klontjesbrekers".

Ik heb ergens wel eens wat gelezen over wat tampen nu precies doet. Het bleek dat de druk van de tamper eigenlijk alleen in het bovenste deel van je koffiepuck terecht komt (en daar worden klontjes dan ook platgedrukt). Dat bovenste deel absorbeert dus alle druk, grofweg de onderste helft wordt helemaal niet platgedrukt.
Als daar dus holtes zijn ontstaan door klontjes in je maalsel, zullen die ook na het tampen overblijven en voor een ongelijkmatige extractie zorgen, feitelijk channeling.

Zou wel iets zijn voor Frans' doorzichtige filter: bewust klonterig maalsel gebruiken en kijken in hoeverre tampen helpt om dat te corrigeren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor @3aan » vr 09 mei 2014, 17:40

Ik denk dat dit wel kan verschillen per geval. Ik heb heus wel eens hardnekkiger klonten meegemaakt (de malers van Adriaan zijn allicht ook beter dan die ik heb gebruikt). Dosers zijn daarom met name handig op wat kleinere/goedkopere malers als "klontjesbrekers".

Ik heb ergens wel eens wat gelezen over wat tampen nu precies doet. Het bleek dat de druk van de tamper eigenlijk alleen in het bovenste deel van je koffiepuck terecht komt (en daar worden klontjes dan ook platgedrukt). Dat bovenste deel absorbeert dus alle druk, grofweg de onderste helft wordt helemaal niet platgedrukt.
Als daar dus holtes zijn ontstaan door klontjes in je maalsel, zullen die ook na het tampen overblijven en voor een ongelijkmatige extractie zorgen, feitelijk channeling.

Zou wel iets zijn voor Frans' doorzichtige filter: bewust klonterig maalsel gebruiken en kijken in hoeverre tampen helpt om dat te corrigeren.
Ik heb dergelijke beweringen ook gelezen en heb een aantal keren, de 18 gram in drie delen gemalen en elke voorgaande een lichte tamp en daarna een normale gegeven, ik merk geen noemenswaardig verschil. Gelukkig maar. :)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Spironski » vr 09 mei 2014, 17:52

Maar zou dat ook kunnen komen omdat jouw maalsel om mee te beginnen al van uitstekende kwaliteit was, en dus niet zo klonterig?

Ik kan me toch voorstellen dat je experiment bij b.v. een Nemox of een Macap MC4 wèl verschil zou laten zien.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor @3aan » vr 09 mei 2014, 18:13

Dat heb ik met een Fiorenzato doge en met een niet vario K30 gedaan, die kunnen beide aardig klonteren met de Juiste > verkeerde bonen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Kabouter » vr 09 mei 2014, 18:17

bovenste deel absorbeert dus alle druk, grofweg de onderste helft wordt helemaal niet platgedrukt.
Als daar dus holtes zijn ontstaan door klontjes in je maalsel, zullen die ook na het tampen overblijven en voor een ongelijkmatige extractie zorgen, feitelijk channeling.
Interessant!

Je kunt ook vullen in een paar delen en tussendoor even recht naar beneden op tafel slaan met de pf, dan gaan de korreltjes uit zichzelf gezellig tegen elkaar aan liggen.
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Spironski » vr 09 mei 2014, 18:32

Dat is ook wat ikzelf altijd doe, dat inklinken. Als ik dat rechtstandig doet krijg ik echter een scheve puck, ik doe het dus altijd een beetje onder een achterovergekantelde hoek.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor @3aan » vr 09 mei 2014, 20:23

Met de huidige molen is dat een standaard gegeven, even de PF enkele taps geven om de boel te laten zakken anders schuif ik de hele top er vanaf met het verwijderen van de PF er is wel een andere oplossing maar dat houd in dat de hele molen weer uit elkaar moet om een spacer van 15mm te plaatsen om zodoende meer ruimte onder de funnel/uitloop te creëren.

Als ik er een keer de moed voor kan vinden zal ik een fillempie maken van de uitloop van de Versalab.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Kabouter » za 10 mei 2014, 00:15

ik vind het wel een mooie verklaring. sinds ik dat ben gaan doen heb ik eigenlijk nooit meer gechannel gehad; voor die tijd had ik dat wel eens sporadisch en daar had ik dan geen plausibele oorzaak voor.
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor paulkoffie » za 10 mei 2014, 04:14

Met de huidige molen is dat een standaard gegeven, even de PF enkele taps geven om de boel te laten zakken anders schuif ik de hele top er vanaf met het verwijderen van de PF er is wel een andere oplossing maar dat houd in dat de hele molen weer uit elkaar moet om een spacer van 15mm te plaatsen om zodoende meer ruimte onder de funnel/uitloop te creëren.

Als ik er een keer de moed voor kan vinden zal ik een fillempie maken van de uitloop van de Versalab.
Ik kan niet wachten :geek:


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron