Compak E8

fransg
Contacteer:

Compak E8

Berichtdoor fransg » wo 23 dec 2015, 21:21

Net op tijd voor de kerst in huis: de Compak E8 met "Lucidate" snelle rode maalschijven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza Forté - COMPAK R120-> GRRR - Mignon XL - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

fransg
Contacteer:

Re: Compak E8

Berichtdoor fransg » do 24 dec 2015, 00:17

Vimeo:

LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza Forté - COMPAK R120-> GRRR - Mignon XL - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

Spironski

Berichtdoor Spironski » do 24 dec 2015, 00:57

Bizar, die schijven. Ze zijn dus snel, maar wat levert het jou op, als thuis-gebruiker? Geen oordeel, echt een vraag...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » do 24 dec 2015, 04:22

wat levert het jou op, als thuis-gebruiker?
Ze zijn gemaakt om lang mee te gaan en om de temperatuur laag te houden door minder wrijving. Hoe dat komt, weet ik niet, misschien zijn de snedes scherper en duurzamer.

Als thuis-gebruiker heb ik inderdaad geen haast dus maken die paar seconden niet veel uit. Ik zou kunnen meten wat het verschil is tussen de ROK, de HG One, de E8 en de R120 om 18g te malen.

Bij de EG1 kun je het toerental verlagen om de temperatuur lager te houden, al duurt het malen dan wat langer. Het lijkt dus altijd een afweging van efficiëntie en warmte-ontwikkeling, al is de Mythos juist weer gemaakt om extra warmte toe te voegen in de chute zodat het maalsel er tientallen graden warmer uit komt.

SteefM

Berichtdoor SteefM » do 24 dec 2015, 15:38

Je blijft me verrassen, eerst die R120, nu weer zo'n grote unit :lol: Merk je nog smaakverschil?

En was er naast nieuwsgierigheid nog een andere specifieke reden dat je déze maler wilde kopen? (i.e., iets dat je miste in je andere malers?)

Zalig kerstfeest, al lukt dat vast wel ;)

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » do 24 dec 2015, 15:58

Je blijft me verrassen, eerst die R120, nu weer zo'n grote unit :lol: Merk je nog smaakverschil?
Ik wil nog een smaakverschil-test gaan doen, maar dat lijkt me veel werk om echt goed voor te bereiden en uit te voeren. Verschil HG One -- R120 -- E8 zou dan iets zijn bijvoorbeeld. Dan wel eerst elke maler zo afstellen dat er van 18g in 30s 30g espresso komt die netjes is doorgelopen, anders meet je willekeurige verschillen in tampen etcetera. Je leest weleens verslagen van mensen die zweren dat het verschil A is of B maar dan vraag ik me af hoezeer dat door stemming en andere dingen is beïnvloed. Het lijkt me dat ze dan vooral zichzelf afficheren als fijnproever.
En was er naast nieuwsgierigheid nog een andere specifieke reden dat je déze maler wilde kopen?
Het plan is een aantal foto's / clips / metingen te maken met Londinium bonen, E8 maler, Londinium tamper, Londinium machine, zodat mensen die deze set hebben kunnen zien welke aanpak uitstekend werkt. Ze kunnen dan het recept X gram van Y bonen met Z pre-infusie exact nadoen. En ik kan met mijn druk-regelaars zowel de pre-infusie druk van een L1 als van de andere Londinium machines nabootsen.

Als ik toon hoe fijn het gaat met de R120, kunnen mensen moedeloos worden want dat ding past dan bijvoorbeeld never nooit in de keuken.

SteefM

Berichtdoor SteefM » do 24 dec 2015, 18:38

Het lijkt me dat ze dan vooral zichzelf afficheren als fijnproever.
Ghehe mooi verwoord, dat idee heb ik ook wel eens.
Mja, en als je een goede smaaktest wilt doen, zou je eigenlijk óók nog al die espresso's (min of meer) tegelijkertijd moeten zetten - direct na elkaar proeven, zodat eventuele verschillen wat duidelijker worden. Mocht je kerstvakantie hebben: leuke bezigheid om dit voor elkaar te krijgen..
Het plan is een aantal foto's / clips / metingen te maken met Londinium bonen, E8 maler, Londinium tamper, Londinium machine, zodat mensen die deze set hebben kunnen zien welke aanpak uitstekend werkt. Ze kunnen dan het recept X gram van Y bonen met Z pre-infusie exact nadoen. En ik kan met mijn druk-regelaars zowel de pre-infusie druk van een L1 als van de andere Londinium machines nabootsen.

Als ik toon hoe fijn het gaat met de R120, kunnen mensen moedeloos worden want dat ding past dan bijvoorbeeld never nooit in de keuken.
Ghehe, houd je van de straat :lol:

R&B

Berichtdoor R&B » za 26 dec 2015, 11:16

Het titan grinder project is hier wel een goed voorbeeld voor. Jammer dat die niet geüpdate wordt...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

tohenk2

Berichtdoor tohenk2 » di 05 jan 2016, 18:39

Hoi Frans,

grappig (de F8 staat ook op de shortlist die ik wilde uitproberen) - heb je deze uit de UK laten komen? (geen europlug)

Vriendelijke groeten,
Henk.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » di 05 jan 2016, 18:47

Terug naar “Koffiemolens & malers”