Niche Zero Grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » vr 19 aug 2022, 19:22

Perfecte maler. Klein, stil, dik conisch maalwerk en nog nooit een probleem mee gehad. Ik ben niet de enige die er zo blij mee is. Zou hem zo weer kopen en nog steeds iedereen aanraden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » zo 21 aug 2022, 07:49

Ik zei het toch, gewoon een topding!

https://youtu.be/HOsgp-jggXw
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor RoosW » zo 21 aug 2022, 08:34

Ik kwam ergens het balgje tegen dat ik aangeschaft had om te gebruiken met de 3 Compak malers die ik gehad heb, nog steeds voorzien van het stukje WC rol om in de opening te kunnen blazen, die heb ik eruit gehaald, en nu werkt ie waarlijk uitstekend op mijn Niche!
Laat ik je wel zeggen, zero retention, - no no -
Na het malen, klop ik even op het doorzichtige afscherm stuk, heel af en toe valt er dan nog een verdwaasde boon door, en ook zie je uit de chute nog wat los maalsel komen.
Dan de machine uit en de klep open, balgje er op, en twee puffen, ja hoor best nog wat maalsel volgt nu!
Maar om het even, vergeleken met de G-iota is het misschien 1/5 van wat die achter houd in doorsnede, dus best weinig, maar alle beetjes helpen om geen verouderde grinds in je volgende maling te hebben :)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Keyser » vr 16 dec 2022, 19:38

De Niche platte schijven kit:

https://youtu.be/JU5Jg_aJUjA

Verstuurd vanaf mijn moto g pro met Tapatalk


maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor maurice1 » za 17 dec 2022, 11:11

Ik heb de mijne nu bijna een half jaar. Tot dusver super blij mee, de perfecte conische molen voor mij. Nu hoor ik soms wel mensen zeggen dat ze voor lichtere roasts minder geschikt zijn. Heb daar zelf tot dusver geen problemen mee gehad. Misschien toen hij helemaal nieuw was wat channeling, maar dat is lang achter mij. Mijn light roasts smaken goed, en ondanks dat consich vaak de voorrang geeft aan body over clarity kan ik toch goed verschillende smaken uit verschillende bonen halen. Wat denken jullie van lichtere roasts en de Niche?
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » za 17 dec 2022, 17:28

Is allemaal discutabel en er wordt een heleboel geroepen door allerlei personen. Het verschil tussen groot conisch en groot plat is zo miniem dat het echt niet iets is om voor te wisselen van maler in mijn optiek. Een lichtere boon goed extraheren komt niet neer op de soort maalschijf tenzij je daar een vergrootglas op legt. De pre infusie, temperatuur én natuurlijk de boon zelf zijn van veel grotere invloed of in ieder geval net zoveel.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Pti » zo 18 dec 2022, 10:38

Ik merk wel dat de workflow van groot conisch iets vergevingsgezinder is dan groot vlak. Het smaakverschil is inderdaad minimaal als je dezelfde machine/bonen/recept gebruikt. Het is jammer dat de Kony toch behoorlijk veel retentie heeft maar het is zo kinderlijk eenvoudig om er met een onbekende koffie een acceptabel eerste shot te produceren, makkelijker dan met de Atom.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » zo 18 dec 2022, 11:22

Ja mee eens. In de K10 en de Mahlgut malers was ik ook fan van die conische schijven. En nu in de niche het hele pakketje compleet in alles wat je voor thuis nodig hebt.
Niche is eigenijk een handmaler met een motor erop zoals als ik het zie. Ideaal.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor RoosW » do 23 mar 2023, 11:52

Ik heb een kleine irritatie met mijn Niche Zero, ineens had ik een verschuiving die continue door leek te lopen van de maalgraad, op de stand waar ik hem op had staan waarbij de koffie na 12-14 seconden begon door te druppen, duurde het ineens 25-30 seconden!!
Op zich niet zo een ramp, maar vreemd, toch?
Dus..
Vanochtend was ik wat wakkerder als normaal :lol: en merkte op dat de centrale schroef van de niche wat leek te zwabberen, hmm, na het malen eens goed gekeken, en damn, hij was (weer eens) los en omhoog gedraaid.
Het tooltje gepakt en de handel aangedraaid, maar ik had de afgelopen dagen dus de maalgraad aangepast om weer tussen de 11-15 secondes uit te komen voor de eerste drup. Tweede bak koffie even later gebrouwen, en wtf, de koffie liep al na seconde 5 door! Whaa!! Een ware stortvloed, snel de druk naar beneden gegooid, en nog een redelijke bak kunnen drinken, maalgraad echt een hele slinger moeten geven, maar nu weer in de buurt van redelijk.

Wat doet die schroef met de maalgraad?
Best wel irritant dat je zo een enorme verschuiving kunt krijgen zonder dat je er direct zicht en grip op hebt, ik ga echt niet elke maalbeurt checken of die schroef nog wel 100% aangedraaid zit :(

Meningen en suggesties welkom :P

Ondertussen is mijn spaarpot aan het groeien om een Etzinger aan te schaffen :D

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » do 23 mar 2023, 11:55

De schroef GOED aandraaien is de oplossing. Dan komt die niet los en dus ook niet de binnenste burr.
Als de schroef loskomt is hij niet goed aangedraaid.
Om te zorgen dat de schijf niet draait doe ik iets tussen de schijven, een potlood of de achterkant van een kwast bijvoorbeeld. Zo fixeer je de burr en kun je krachtzetten. Het hout van het potlood of het handvat van de kwast beschadigd maar niet de burr!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron