Niche Zero Grinder

Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Niche Zero Grinder

Berichtdoor RexManning » ma 15 mar 2021, 20:19

Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het zo is. Bij mij lijkt het er zeker wel op. Ik gebruik altijd dezelfde bonen van dezelfde verse brander.

Ik dacht eerst dat ik moest calibreren, maar dat effect was averechts. Logisch leek me dat achteraf ook wel.
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor martinierius » ma 15 mar 2021, 20:32

Je moet niet fijner malen maar de indicatie van maalstand kan verschuiven door restjes maalsel die hier en daar nog tussenzitten en dat los je op door maalschijven eruit te halen, maalkamer en schijven te reinigen met stofzuiger, borstel en evt poetsdoekje en de procedure voor instellen 0-punt te volgen.

Klinkt ingewikkeld maar is heel eenvoudig.

Als je eigenzinnig bent zoals ik dat soms ben dan doe je enkel bovenste gedeelte maalschijf en maak je het nog erger. Beter 1 keer procedure volgen, alles losmaken en overal restjes verwijderen.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Keyser » ma 15 mar 2021, 20:35

Ik ga het deze week eens proberen. Kijken of het uitmaakt.

Calibreer jij dan alleen nog na een schoonmaak beurt? Want soms wanneer ik twijfel calibreer ik tussendoor.

PS. Ik maak altijd alles schoon. Alle onderdelen gaan eruit. Alleen niet met grote regelmaat.

Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Niche Zero Grinder

Berichtdoor RexManning » di 16 mar 2021, 06:59

Je moet niet fijner malen maar de indicatie van maalstand kan verschuiven door restjes maalsel die hier en daar nog tussenzitten en dat los je op door maalschijven eruit te halen, maalkamer en schijven te reinigen met stofzuiger, borstel en evt poetsdoekje en de procedure voor instellen 0-punt te volgen.
Als je elke 2 weken nieuwe bonen krijgt, zul je wel elke keer nieuw indraaien. Je hebt dan niet in de gaten als dat stiekem steeds een tandje (traploos tandje :)) fijner gaat.

Na een half jaar niet schoonmaken zit je dan zomaar een heel stuk fijner.

Wat mij opviel was dat het de laatste 2 keer (maand dus) ineens wel heel hard ging, waarom ik dus door kreeg dat er iets anders aan de hand was.

Mijn bonen (brute bonen) zijn wat donker gebrand, maar behoeven gek genoeg toch een fijnere stand dan sommige licht gebrande bonen. Ze zullen wel nogal wat vetter zijn, dus eigenlijk wist ik al dat ik vaker moest schoonmaken. Iets te lui geweest dus!

En ik maak nu ook alles schoon, dat is een paar minuten werk, ik zie geen reden dat niet te doen.
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor we tigers » di 16 mar 2021, 09:43

Ik heb mijn Niche sinds augustus 2019 en ik heb hem nog nooit schoon gemaakt. :? Nooit echt de behoefte gehad.
Vandaag toch maar eens gedaan. "Hé, ik heb een soort rubberen pakking on de bovenste helft!? Oh nee, het is allemaal aangekoekte koffietroep...."
Ik kon het er mijn nagel zo vanaf duwen. Verder viel mij de troep enorm mee. Niet vergelijkbaar met wat ik vroeger met mijn Super Jolly had. De boel in mekaar gezet en het stipje gekalibreerd.

De Mcal staat nu op te warmen. Zo eens kijken of het zilveren stipje op een andere plek komt te staan.
Toen ik begon met de Niche zat ik vaak ergens rond 17. Nadat dat plastic schijfje erop is gekomen kwam ik meer bij de tien uit. Ik ben benieuwd of dit schoonmaakgedoe ervoor zorgt dat ik op een ander getal uitkom.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor RexManning » di 16 mar 2021, 09:55

Ben benieuwd!

Overigens had ik de gebruiksaanwijzing nooit gelezen...iedere 3-6 maand schrijven ze voor en geen schoonmaakbonen.

Ben ook benieuwd of je de voor mij belangrijkere uitkomst ook hebt: betere consistentie, betere smaak.
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor we tigers » di 16 mar 2021, 10:18

Bij de boon die ik deze dagen drink (ik wissel nogal veel) ben ik van 11 naar 14 gegaan.
Smaak was uitstekend; maar dat was volgens mij al zo.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » di 16 mar 2021, 11:07

Voor wat het waard is. Ik heb hem al vaak schoongemaakt. Maalgraad is met de anti popcorn schijf fijner geworden maar nooit effect van gemerkt na schoonmaken.
Zojuist weer gereinigd en geen effect hier.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor RexManning » di 16 mar 2021, 11:28

Zojuist weer gereinigd en geen effect hier.
Heus wel... hij is schoon ;)

Iets anders: ik gebruikte voorheen al een funneltje van een Nederlandse winkel. Kreeg van de kerstman een Decent funnel. Grappig cadeau, veel te duur, maar geinig. Nu heb ik hem een paar maanden en wil ik niet meer zonder. Als je dan toch een funnel gebruikt, gebruik dan deze zou ik zeggen. Snap eigenlijk niet waarom de anderen dit ontwerp niet overnemen, geen extra rand in je filter.

Ik vind het persoonlijk minder rommel geven door mijn niche bakje om te kiepen in mijn filter die al klaar ligt op het station met de funnel erboven. Ik vond de manier die Niche voorstelt maar een beetje te Tom Cruise wat cocktailshaken betreft. Nu kan ik een beetje aanrommelen met tikken, kloppen, soms wat wdt.

Nodig? Nee. Handig? Ja!
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

jorgen83
Berichten: 101
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 19:06

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor jorgen83 » di 16 mar 2021, 14:24

Zojuist weer gereinigd en geen effect hier.
Heus wel... hij is schoon ;)

Iets anders: ik gebruikte voorheen al een funneltje van een Nederlandse winkel. Kreeg van de kerstman een Decent funnel. Grappig cadeau, veel te duur, maar geinig. Nu heb ik hem een paar maanden en wil ik niet meer zonder. Als je dan toch een funnel gebruikt, gebruik dan deze zou ik zeggen. Snap eigenlijk niet waarom de anderen dit ontwerp niet overnemen, geen extra rand in je filter.

Ik vind het persoonlijk minder rommel geven door mijn niche bakje om te kiepen in mijn filter die al klaar ligt op het station met de funnel erboven. Ik vond de manier die Niche voorstelt maar een beetje te Tom Cruise wat cocktailshaken betreft. Nu kan ik een beetje aanrommelen met tikken, kloppen, soms wat wdt.

Nodig? Nee. Handig? Ja!
De magnetische of niet?


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron