DIY handmaler

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » wo 13 sep 2017, 21:49

In mijn voorstel topic had ik al even aangekaart dat ik zelf een handmaler aan het maken ben, het ontwerp is klaar en de lasersnij onderdelen zijn besteld.
Ik ga gebruik maken van Mazzer Kony maalschijven, deze heb ik ook al binnen.
De basis wordt van aluminium wat ik laat (hard)anodiseren, de as van RVS, de afstelmoer van messing, de rest moet ik nog even bekijken.

Hier vast een eerste plaatje van de maler zoals hij gaat worden.
AV Proto-molen 01.JPG
Als ik de eerste onderdelen klaar/binnen heb dan zal ik wat meer foto's plaatsen.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: DIY handmaler

Berichtdoor bobbee » wo 13 sep 2017, 21:53

Mooi gedaan! Zelfs met logo!
Ik wacht geduldig af op de vorderingen.

Verzin ook iets om de maler te fixeren op de plek waar hij staat want anders wordt het geen pretje om een paar bonen te malen voor espresso. Vooral het starten van de maling vergt nogal wat kracht. Hopelijk heb je hier wat aan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » wo 13 sep 2017, 22:26

Als je een keer feedback wilt hebben dan zou ik er wel eentje willen testen. Ik gebruik altijd zeer licht gebrande bonen en heb al aardig wat ervaring met handmalers. Dat is een goede test voor je ontwerp. Die grote conische happers vereisen flink wat kracht voor espressomaling met licht gebrande bonen. Een goede stabiele basis is essentieel.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: DIY handmaler

Berichtdoor @3aan » do 14 sep 2017, 03:15

Dit soort malers is zo goed als altijd een directe aandrijving, om je echt te onderscheiden zou je jezelf eens kunnen verdiepen in een planetaire aandrijving, dan hoef je minder kracht uit te oefenen, enige maar is dat je meer omwentelingen moet maken, maar met aanzienlijk minder moeite/kracht.

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: DIY handmaler

Berichtdoor bvds » do 14 sep 2017, 07:19

Precies Adriaan!

Dat is zo fijn aan de Kinu M68: Dankzij de 1:3 versnelling maal je ook light roast zonder moeite. Natuurlijk heb je wat meer slagen nodig maar snel gaat het nog steeds. De vertragende factor zit bij single dosing sowieso niet in de maal tijd. Ik zou niet graag een grote handmaler willen zonder versnelling. De nieuwe Helor Stance heeft er ook een. Daar gaan ze over op zelfs van een 1:2 op een 1:4 versnelling over. I.c.m. de grotere Robur schijven.

Los daar van: Gaaf project hoor! Ziet er mooi en veelbelovend uit.
Laatst gewijzigd door bvds op do 14 sep 2017, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: DIY handmaler

Berichtdoor martinierius » do 14 sep 2017, 07:32

Hier heb ik bewondering voor, benieuwd naar het resultaat!
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » do 14 sep 2017, 08:29

Feedback stel ik natuurlijk zeer op prijs, als hij klaar is en ik krijg er een espresso maling uit dan kom ik hier op terug.

Een planetaire aandrijving is wel erg mooi maar maakt het ook weer een stuk complexer, eerst maar eens maken zoals ik hem nu heb ontworpen zodat ik er wat ervaring mee kan opdoen.
Mocht het inderdaad erg zwaar malen dan kan ik eens gaan nadenken over een vertraging.

Als fixatie zat ik te denken aan een voetplaat die voorzien is van een rubber/siliconen materiaal wat veel grip geeft op de ondergrond.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: DIY handmaler

Berichtdoor martinierius » do 14 sep 2017, 08:42

Zonder vertraging zou ik er niet aan beginnen of je moet een lange hefboom (>20cm) voorzien en extra moeite doen om de basis goed te fixeren.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » do 14 sep 2017, 09:09

Vergis je niet in de benodigde kracht met die grote schijven. Als je hem echt goed weet te fixeren zou het zonder vertraging nog enigszins kunnen werken.

Licht gebrande bonen wordt echter een heel ander verhaal. De benodigde kracht is een factor 3 van die van donker gebrande bonen. Ik heb zelf 4 jaar lang een HG One gehad.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Dirk Jan » do 14 sep 2017, 09:39

Zo wat goed zeg, erg mooi!

Vriendelijke groet, Dirk Jan
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 21 gasten

cron