Carimali M3 maler

FrankN

Carimali M3 maler

Berichtdoor FrankN » di 31 okt 2017, 18:48

Hallo, als compleet beginner in de wereld van 'espresso' heb ik enkele dagen geleden een goede gebruikte Carimali M3 gekocht. Die wordt of werd ook verkocht onder de merknamen 'La Pavoni' en 'Obel Bregant'. Is dit een goede keuze op de langere termijn ? Om de koffie te zetten hebben we voorlopig onze oude Francis Francis X1 weer uit de motteballen gehaald. Momenteel voldoet die prima. Als die het ooit begeeft gaan we wel op zoek naar iets anders, evtl de Quickmill 820 of zo. Evtl andere suggesties ?

Erik82

Re: Carimali M3 maler

Berichtdoor Erik82 » di 31 okt 2017, 19:13

Zo te zien 64mm schijven dus best goed. Schijven vervangen is sowieso goed. Voorlopig is de Francis verreweg de beperkende factor aangezien die vrij beroerd is qua kwaliteit voor espresso.

Wat voor bonen gebruik je want zonder verse bonen is het sowieso kansloos.
Strietman CT1, LWW EG-1, Veel slowkoffie spul

FrankN

Berichtdoor FrankN » di 31 okt 2017, 19:41

De Francis Francis is idd de beperkende factor, maar voorlopig laat het budget geen dure investering toe. Dus zo lang die het nog blijft doen, zal die in gebruik blijven. Onze koffie kopen we in de buurt bij een koffiewinkel die zelf brandt. Een aantal soorten kan je ter plaatse proeven, maar niet allemaal.

HanR
Contacteer:

Re: RE: Re: Carimali M3 maler

Berichtdoor HanR » di 31 okt 2017, 20:08

De Francis Francis is idd de beperkende factor, maar voorlopig laat het budget geen dure investering toe. Dus zo lang die het nog blijft doen, zal die in gebruik blijven. Onze koffie kopen we in de buurt bij een koffiewinkel die zelf brandt. Een aantal soorten kan je ter plaatse proeven, maar niet allemaal.
Vers gebrande bonen, fatsoenlijke maler en in zijn soort de best mogelijke machine.
Bouwkwaliteit van de X1 is beroerd, maar de instelbare elektronische temperatuurregeling maakt dat deze veel beter is dan alle Ascaso's, Lelits, Pavoni's en Saeco's bij elkaar.

FrankN

Berichtdoor FrankN » di 31 okt 2017, 20:56

Ik weet niet hoe het bij de nieuwere X1 zit, maar de onze is minstens 12 jaar oud, en heeft geen regelbare temperatuur. Van wat ik ondertussen gelezen heb, heeft die oude toch een betere bouwkwaliteit dan de recentere. Wij hebben die destijds afgeschreven omdat we met de gemalen koffie uit de supermarkt geen bevredigende resultaten haalden. Sinds enige tijd zijn we ons wat meer gaan verdiepen in het verschijnsel 'koffie' en besloten we om eens rond te kijken naar een fatsoenlijke koffiemolen, aanvankelijk met de bedoeling om koffie met de hand te maken of met een gewone koffiemachine. Toen vonden we deze Carimali en bedacht ik dat we nog ergens die X1 hadden. En tot nu toe is het resultaat heel bevredigend, zeker met deze vers gebrande koffie

HanR
Contacteer:

Berichtdoor HanR » di 31 okt 2017, 21:45

Ik weet niet hoe het bij de nieuwere X1 zit, maar de onze is minstens 12 jaar oud, en heeft geen regelbare temperatuur. Van wat ik ondertussen gelezen heb, heeft die oude toch een betere bouwkwaliteit dan de recentere. Wij hebben die destijds afgeschreven omdat we met de gemalen koffie uit de supermarkt geen bevredigende resultaten haalden. Sinds enige tijd zijn we ons wat meer gaan verdiepen in het verschijnsel 'koffie' en besloten we om eens rond te kijken naar een fatsoenlijke koffiemolen, aanvankelijk met de bedoeling om koffie met de hand te maken of met een gewone koffiemachine. Toen vonden we deze Carimali en bedacht ik dat we nog ergens die X1 hadden. En tot nu toe is het resultaat heel bevredigend, zeker met deze vers gebrande koffie
Het ligt er aan. Als je de stokoude versie met de aluminium boiler hebt, heeft deze gewoon thermostaatjes.
De versie met de messing/bronzen boiler heeft een electronische temperatuur regeling, wat vrij uniek is in de prijsklasse. Dat deze ook nog instelbaar is, is minder belangrijk. (Blauw potmetertje op de regelprint).
Mijn belangrijkste punt is dat je machine een klasse beter is dan een Ascaso Dream, of iets soortgelijks. Ook een Quickmill zal geen grote vooruitgang in koffiekwaliteit zijn.

FrankN

Berichtdoor FrankN » di 31 okt 2017, 22:18

Ik meen mij te herinneren dat deze een messing boiler heeft. Dus al bij al zitten we nog zo slecht niet, denk ik. Met het oog op de toekomst: wat zou wel een verbetering zijn ?

bobbee

Berichtdoor bobbee » di 31 okt 2017, 22:35

Het klinkt alsof je nu tevreden bent met de koffie en daar gaat het om. Gewoon lekker zo doorgaan. Je hebt al vers gebrande boontjes en dat is om te beginnen de grootste stap in betere koffie.
Eventuele upgrade komt wel als je daar behoefte aan hebt. Je zou bij goed aangeschreven koffie tenten zo af en toe een bakkie kunnen gaan drinken om te proeven hoe dat je smaakt. Wellicht dat je dan wat wilt upgraden. ;)
Filter gear: || HARIO V60 || Aeropress || DELTER || GABI dripmaster A || Kinu M47 || Kinu M47Traveler || Comandante C40 MK3 || STAGG ekg
Espresso gear: || LaPavoni prof || Niche Zero ||
Roasting gear: || Behmor 1600+

bobbee

Berichtdoor bobbee » di 31 okt 2017, 22:42

We hebben trouwens een speciaal "stel je voor" topic voor nieuwe leden. Mocht je dat ook leuk vinden dan graag even voorstellen ;)

viewforum.php?f=17
Filter gear: || HARIO V60 || Aeropress || DELTER || GABI dripmaster A || Kinu M47 || Kinu M47Traveler || Comandante C40 MK3 || STAGG ekg

Espresso gear: || LaPavoni prof || Niche Zero ||

Roasting gear: || Behmor 1600+

Terug naar “Koffiemolens & malers”