Andere boon - andere retentie

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Andere boon - andere retentie

Berichtdoor tohenk2 » ma 01 jan 2018, 20:39

Ik gebruik al een aardige tijd een Macap M4D als single doser. Speciaal blokje eiken er op voor een constant gewicht boven de bonen.

Dat gaat (ging) goed, dat wil zeggen dat als ik er 9.8 gram ingooi ik er ook ongeveer zoiets uitkrijg +/- 0.1 gram. Er zal best uitwisseling zijn, maar niet veel.

Ik kreeg echter met Kerstmis bonen cadeau die zich iets "anders" gedragen. Ze ruiken lekker genoeg, zien er niet extreem vettig uit, maar er bleef achter elkaar 3 gram per keer in de maler achter. Na een dagje klinkt de molen dan ook gedempt. Dus zodadelijk maar weer schoonmaken. Dat is op zich geen probleem, maar het verbaast me wel dat de molen blijkbaar binnen een dag zo vol kan lopen...

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Andere boon - andere retentie

Berichtdoor Erik82 » ma 01 jan 2018, 22:24

Klinkt ala donkerder gebrand maar in ieder geval veel statische lading. Als je wat klopjes op de maler geeft valt er dan ook ineens maalsel uit?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Andere boon - andere retentie

Berichtdoor tohenk2 » do 04 jan 2018, 17:48

Klinkt ala donkerder gebrand maar in ieder geval veel statische lading. Als je wat klopjes op de maler geeft valt er dan ook ineens maalsel uit?
Klopt helemaal. Super statisch blijkbaar. Ik had dat kloppen (en zelfs schudden!) geprobeerd, maar nee - er viel niks uit.

We zijn er eerst een paar dagen op uit geweest naar Arcen, maar inmiddels is de molen schoongemaakt. (Niet om het een of ander, maar de Jura machine in het hotel was gevuld met iets wat ik niet lekker vond ... dus we waren wel aan toe aan de eigen koffie)

Eerste keer 10gram er in, 8 gram er uit.
Opzij gezet/weggegooid.
Tweede keer 12 gram er in, 13 gram er uit. Met een klont die zo door had kunnen gaan voor een geperst haardblok.
Koffie gezet. De maalgraad was nog niet goed - het moet sneller doorlopen - maar goed genoeg voor een eerste bak ;)

De M4D is trouwens makkelijk genoeg schoon te maken. (De maalschijven zelf heb ik wel schoongemaakt natuurlijk, maar niet losgehaald.) En het schroefdraad in de behuizing is enkel, dus als je de top er goed op terugzet kan ik na 17 volle rondjes de markeringen zo weer terugzetten op hun oude plek voor ik de plastic topplaat met de vertandingen weer vastzet.

Maar goed ook, want dit schoonmaken zal ik nog wel een paar keer moeten doen met deze zak koffiebonen.

! Dat water er op verstuiven! Eens kijken of ik een verstuiver kan vinden...

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Andere boon - andere retentie

Berichtdoor Pti » do 04 jan 2018, 18:19

Je bonen even schuddelen in een bakje met een paar druppels water is voldoende, sproeien hoeft niet altijd.

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Andere boon - andere retentie

Berichtdoor tohenk2 » ma 08 jan 2018, 13:49

Ik heb inmiddels EU 0,90 geïnvesteerd in een reisverstuiver van Etos. Dat druppelen werkte ook wel, maar het verstuiven werkt beter en met minder geklieder (het zal wel aan mijn motoriek of kraan liggen, maar ik krijg de druppels uit de kraan niet zo netjes egaal verdeeld. Of het lijkt of ik er al koffie mee aan het zetten ben voordat de bonen gemalen zijn ;) )

De retentie van de M4D is na bestuiven van de bonen weer terug naar de "normale" waarden.

Hmm. Ik ben toch meer van de lichtere brandingen merk ik. En niet alleen vanwege de statische lading/retentie.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron