Eureka atom of toch een eureka mignon speciliata

Djstrike
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 16:50

Eureka atom of toch een eureka mignon speciliata

Berichtdoor Djstrike » vr 09 mar 2018, 23:10

Beste forum leden

Ik was in afwachting van de specialita waarvan de levertijd spelers opschuift (productie problemen?) en ben hierdoor gaan twijfelen of ik toch niet beter voor de eureka atom kan gaan.

Ik wil een lange termijn oplossing als vervanger voor mijn rocky sd bonenmaler.

Ik wil dus niet over vijf jaar weer upgraden.

Waarom een atom boven een speciliata of visa versa?

Graag jullie advies!

erreen
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:51

Re: Eureka atom of toch een eureka mignon speciliata

Berichtdoor erreen » za 10 mar 2018, 07:04

Qua vormgeving zou ik voor de Mignon gaan.
De Atom echter is een betere consistentere machine, door de grotere maalschijven en dat ga je merken.
M.a.w. de Atom dus.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eureka atom of toch een eureka mignon speciliata

Berichtdoor bvds » za 10 mar 2018, 08:30

Qua vormgeving zou ik voor de Mignon gaan.
De Atom echter is een betere consistentere machine, door de grotere maalschijven en dat ga je merken.
M.a.w. de Atom dus.
Dat is wat kort door de bocht omdat nog niemand de nieuwe 55 mm schijven al dan niet Diamond Inside van de nieuwe Mignon Specialita getest heeft.

M.a.w. of de Atom consistenter is moeten we nog bezien...

Beide malers zijn in ieder geval stil. De Mignon is kleiner en heeft waarschijnlijk minder retentie (volgens Sebastiaan ca. 3 gram). De Atom is groter en heeft met zijn ca. 6 gram wat meer retentie. Zelf denk ik dat er qua consistentie en smaakverschil niet heel veel verschil zal zijn. Alle Eureka malers hebben kleine toleranties, mooie schijven en een goede uitlijning. Ook de oude Mignon was al opmerkelijk consistent voor zijn 50 mm schijfjes. Bovendien is het verschil tussen 55 en 58 mm minimaal. Overigens is de Atom iets meer richting unimodaal geslepen. Of de Mignon Specialita dat ook heeft weet ik niet. Voor wat het waard is.

Wil je serieus grote schijven en echt een verschil gaan maken en dan met name bij light roast? Neem dan de Olympus of als die te groot is even wachten op de Atom 75 E specialty.

Dat de nieuwe Mignons vertraging hebben komt omdat Eureka wereldwijd alle leveranciers tegelijk wil bevoorraden. En meteen in grote getale en veel uitvoeringen. Dat is ambitieus. Ze hebben niet zo zeer productieproblemen als wel capaciteitsproblemen omdat ze ook afhankelijk zijn van toeleveranciers.

Ik heb recent bij Van Pommeren de Mignon Specialita getest en was erg onder de indruk. Iets groter dan de oude maar nog altijd heel compact. Erg fijn display. Maalt met 1.5 g/s aanmerkelijk sneller dan de oude. Klontert en sproeit niet. En heel stil.

Overigens is de Atom ook een hele fijne en goede maler dus die kan je rustig kopen!
20180227_121952.jpg
20180227_121915.jpg
20180227_122317.jpg
20180227_122154.jpg
20180227_121907.jpg
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

kuppiekuffie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 11 mar 2018, 09:13

Re: Eureka atom of toch een eureka mignon speciliata

Berichtdoor kuppiekuffie » di 13 mar 2018, 09:02

Dank voor de foto's en de nuttige info. Ik kon de specialita niet vinden op de site van VanP. Sowieso zie ik hem nog nergens te koop. Eind deze week begreep ik.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eureka atom of toch een eureka mignon speciliata

Berichtdoor bvds » di 13 mar 2018, 09:09

denk dat je iets langer geduld moet hebben. eerder half april denk ik.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Koffiepot
Berichten: 32
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 23:48

Re: Eureka atom of toch een eureka mignon speciliata

Berichtdoor Koffiepot » do 12 apr 2018, 21:08

De Eureka specialata is te bestellen!
La San Marco 20/20 plug&play & Eureka Atom 75 HS Tin

Pti
Berichten: 3232
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka atom of toch een eureka mignon speciliata

Berichtdoor Pti » do 12 apr 2018, 22:16

Nu de atom brewpro nog :shock:


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron