Eureka atom

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Eureka atom

Berichtdoor cremalover » zo 30 sep 2018, 10:12

Ik ben /was serieus in deze malers geinteresseerd.Vooral om de stilte tijdens het malen.Dat ze oerlelijk zijn kan ik overheen stappen.
Maar na wat googelen blijken ze nogal last te hebben van retentie.En dan heb ik het over 3 a 4 gram tussen wat er in gaat en wat eruit komt.En dan heb je nog wat in de maalkamer zit.De totale retentie gaat waarschijnlijk richting 7 a 8 gram hetgeen ik toiaal onacceptabel vind.
Ik ben niet iemand die moeilijk doet over 1.5 a 2 gram zoals bij mijn Mazzer.Dat proef ik niet. Maar 7 a 8 gram ga je wel proeven. Zelfs ik.
Iemand hier wat meer persoonlijke ervaring mee?

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka atom

Berichtdoor Erik82 » zo 30 sep 2018, 12:54

Elke GOD maler heeft rond de 7gr retentie en dan is die 7gr nog relatief weinig. Als je dat niet wilt moet je een dosermaler houden en singledosen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eureka atom

Berichtdoor bobbee » zo 30 sep 2018, 13:14

Ik ben /was serieus in deze malers geinteresseerd.Vooral om de stilte tijdens het malen.Dat ze oerlelijk zijn kan ik overheen stappen.
Maar na wat googelen blijken ze nogal last te hebben van retentie.En dan heb ik het over 3 a 4 gram tussen wat er in gaat en wat eruit komt.En dan heb je nog wat in de maalkamer zit.De totale retentie gaat waarschijnlijk richting 7 a 8 gram hetgeen ik toiaal onacceptabel vind.
Ik ben niet iemand die moeilijk doet over 1.5 a 2 gram zoals bij mijn Mazzer.Dat proef ik niet. Maar 7 a 8 gram ga je wel proeven. Zelfs ik.
Iemand hier wat meer persoonlijke ervaring mee?
Borstel jij de chute uit dan van je major?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eureka atom

Berichtdoor bvds » zo 30 sep 2018, 13:47

Olympus en Atom 75 hebben volgens mij wel wat minder retentie dan die 7 gram!

@Bobbee: jij had het toch laatst gemeten?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eureka atom

Berichtdoor bobbee » zo 30 sep 2018, 14:27

En ook weer heel snel vergeten
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka atom

Berichtdoor Erik82 » zo 30 sep 2018, 14:33

Met beide ga je wel 7gr halen als je de halve bonen onderin de hopper mee gaat rekenen. De Olympus komt uit op een hele goede 4-5gr zonder dat en veel minder ga je met het ontwerp van een GOD niet redden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Eureka atom

Berichtdoor cremalover » zo 30 sep 2018, 14:51

Ik ben /was serieus in deze malers geinteresseerd.Vooral om de stilte tijdens het malen.Dat ze oerlelijk zijn kan ik overheen stappen.
Maar na wat googelen blijken ze nogal last te hebben van retentie.En dan heb ik het over 3 a 4 gram tussen wat er in gaat en wat eruit komt.En dan heb je nog wat in de maalkamer zit.De totale retentie gaat waarschijnlijk richting 7 a 8 gram hetgeen ik toiaal onacceptabel vind.
Ik ben niet iemand die moeilijk doet over 1.5 a 2 gram zoals bij mijn Mazzer.Dat proef ik niet. Maar 7 a 8 gram ga je wel proeven. Zelfs ik.
Iemand hier wat meer persoonlijke ervaring mee?
Borstel jij de chute uit dan van je major?
Ja.Ligt ook aan de koffie.Met Malabar altijd.Maar in de chhute zit niet zo veel.In de kamer ook niet.Denk totaal een dikke 3 gram.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eureka atom

Berichtdoor bvds » zo 30 sep 2018, 14:54

Heb begrepen dat Atom 75 zelfde maalkamer heeft als Olumpus. En met die vertikale gaat zal het dan wel in dezelfde orde liggen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Eureka atom

Berichtdoor cremalover » zo 30 sep 2018, 17:16

Ik dacht dat retentie een big issue was onder de liefhebbers?Maar 7 a 8 gram? Kan toch niet. :D
Denk dat ik de oordoppen maar houd.En de Major ook.
Welk voordeel biedt zo een maler dan nog?In geval van de Atom is dat duidelijk .Stilte.Maar al die andere GOD malers.Het kleine gemak van niet hoeven te klapperen en oude koffie in de zeef of 8 gram weggooien?
Ik voorzie een revival van de doser.
Laatst gewijzigd door cremalover op zo 30 sep 2018, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eureka atom

Berichtdoor bobbee » zo 30 sep 2018, 17:20

Ik heb geen major gehad maar kan mij niet voorstellen dat die maar 3 gram retentie heeft.

De olympus zal ik opnieuw meten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron