Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

BoudeN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 apr 2018, 13:36

Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

Berichtdoor BoudeN » do 25 okt 2018, 14:56

Hallo,

Ik heb het voornemen om een nieuwe bonenmaler aan te schaffen en ben tot nu toe uitgekomen bij twee modellen. De Olympus en de E8
Ik vroeg mij af welke jullie zouden kiezen, is de Kompak het iets hogere prijskaartje waard? Of zijn er misschien nog andere opties rond dit budget die ik kan overwegen?

Alvast bedankt voor de reacties.
ECM Synchronika | MAZZER MINI ELECTRONIC A (Superjolly schijven)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

Berichtdoor bobbee » do 25 okt 2018, 15:24

Hoe en waarom ben je tot deze 2 malers gekomen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

Berichtdoor Erik82 » do 25 okt 2018, 16:12

Ook ik ben we benieuwd hoe je tot de keuze bent gekomen. De Mythos schijven uit de Olympus geven een andere maalverdeling dan de schijven uit de E8 dus zonder meer achtergrondinformatie kunnen we je niet helpen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

BoudeN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 apr 2018, 13:36

Re: Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

Berichtdoor BoudeN » do 25 okt 2018, 16:40

Ik ben gaan zoeken naar een nieuwe maler met het idee een wat meer premium maler te kopen voor de voorzienbare toekomst.
Ik kwam bij deze uit met de criteria budget, platte maalschijven en gerenommeerde malers. Maar alvorens een beslissing te maken wilde ik het ook hier neerleggen voor advies.

Ik drink met name donker gebrande bonen.
ECM Synchronika | MAZZER MINI ELECTRONIC A (Superjolly schijven)

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

Berichtdoor Erik82 » do 25 okt 2018, 16:55

Voor donkere brandingen maakt het niet veel uit. Voor lichte brandingen zal de Olympus in het voordeel zijn. In principe zul je weinig verschil merken en komt het dan puur uit op persoonlijke voorkeur qua looks. Beide zijn gewoon erg goed.

Je zou ook naar de Niche Zero grinder kunnen kijken als singledosen je ding is. Grote conische schijven zijn consistenter dan platte schijven en voor donkere brandingen zul je qua smaak weinig/geen verschil merken. Een GOD maler met conische schijven daarentegen zal veel meer retentie geven dus minder ideaal. Wellicht ook nog iets om in je overweging mee te nemen. Die 68mm conische schijven presteren minimaal net zo goed als de 75/83mm uit de Olympus en E8.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Edwin45
Berichten: 27
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:22

Re: Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

Berichtdoor Edwin45 » ma 29 okt 2018, 06:17

Als je kiest tussen de E8 Compak of de Olympus.

Zou ik voor de Olympus gaan (titanium), ik heb de Compak E8/F8 gehad, nu heb ik al reeds lange tijd de Olympus staan.

Olympus maalt gewoon consistenter, en betere bouw kwaliteit.
Makkelijker schoon te maken
Na schoonmaken en terug schroeven van bovenste maler blijft laatste instelling behouden.
Sneller malen Ca 3,5 sec 18 gram.
Makkelijker schoon te maken
Makkelijker/fijner te verstellen
Profitec 700 pro dual boiler.(8 Bar)
Olympus Eureka E75

BoudeN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 apr 2018, 13:36

Re: Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

Berichtdoor BoudeN » ma 29 okt 2018, 19:26

Bedankt voor de reacties,

Dat vroeg ik mij dus ook af Edwin, welke is gebruiksvriendelijker? Dat de instelling behouden blijft na het schoonmaken vind ik een grote plus. Echter de grotere schijven op de Compak leken mij ook aantrekkelijk, en ik vroeg mij of de E8 gerechtvaardigd duurder is dan de Olympus. Maar ik begrijp uit jouw ervaring dat zowel met bouwkwaliteit als consistentie de Eureka eigenlijk goedkoper en beter is :D

Ik ga er nog even over na denken.
ECM Synchronika | MAZZER MINI ELECTRONIC A (Superjolly schijven)

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

Berichtdoor Pti » ma 29 okt 2018, 19:36

En als je nieuw koopt en ooit tweedehands gaat verkopen verlies je op de eureka waarschijnlijk minder.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75 E vs Kompak E8

Berichtdoor Erik82 » ma 29 okt 2018, 19:59

Echter de grotere schijven op de Compak leken mij ook aantrekkelijk, en ik vroeg mij of de E8 gerechtvaardigd duurder is dan de Olympus. Maar ik begrijp uit jouw ervaring dat zowel met bouwkwaliteit als consistentie de Eureka eigenlijk goedkoper en beter is :D
De schijven van de Olympus zijn effectief ook 83mm dus niet kleiner. Het profiel loopt verder door in de schijf waardoor de diameter kleiner is maar het effectieve oppervlak gelijk. Het zijn zelfs de Mythos schijven die de benchmark zijn in de specialty koffiewereld dus veel beter dan dat ga je voor die prijs niet krijgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron