Orphan espresso Apex filter handmaler

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Orphan espresso Apex filter handmaler

Berichtdoor bvds » wo 21 nov 2018, 08:47

Ja gaat geen koopje worden met verzend, klaringskosten en BTW er bij...

Maar wel weer een gaaf project. Kan ook geen goedkoop malertje zijn. Alles nieuw ontworpen en geen assemblage van standaard parts. Zelf de schijven (deels) eigen ontwerp. Zit hoop tijd in. Qua duurzaamheid weinig twijfels. De behuizing is nu i.t.t. de proto in A'dam van alu. Hoop wel dat de versnelling het goed genoeg doet. Ik kreeg de proto zelfs voor french presso maling nauwelijks in beweging op de beurs.

Persoonlijk zie ik de Apex niet zitten. Ik verwacht vooral voordelen voor french press. Maar dat drink ik niet. Of deze maler serieus beter is dan de Vario/Forte met steel burrs betwijfel ik. En zelfs met de Comandante ben ik voor filter al dik tevreden.

Benieuwd maar de eerste Nederlandse ervaringen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Orphan espresso Apex filter handmaler

Berichtdoor bobbee » wo 21 nov 2018, 09:55

Die prijs is voor mij iig te hoog om hem te proberen. Wel weer erg knap dat ze weer met iets nieuws op de proppen komen. Er zijn er weinig die ze dat nadoen.

Denk dat als de apex een hele uniforme maling levert, hij niet alleen geschikt is voor french press. Maar we zullen zien.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Orphan espresso Apex filter handmaler

Berichtdoor bvds » wo 21 nov 2018, 11:31

Denk dat als de apex een hele uniforme maling levert, hij niet alleen geschikt is voor french press. Maar we zullen zien.
Zal voor alle filter top zijn. Alleen of hij voor zeg een V60 veel beter presteert dan een Vario/Forte met steel burrs betwijfel ik. Bij French press denk ik wel voordeel gezien nog minderd fines...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Orphan espresso Apex filter handmaler

Berichtdoor Erik82 » wo 21 nov 2018, 12:43

Het is en blijft een grappig ding.

Eerst maar eens de eerste ervaringen afwachten want de eerdere versies konden maar net een V60 maling halen. Ik verwacht wel dat ze dat op orde hebben nu maar als hij niet fijn genoeg kan is het ook niet handig voor bijvoorbeeld Aeropress of kleinere hoeveelheden in een V60, Kalita erc.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Orphan espresso Apex filter handmaler

Berichtdoor bobbee » do 22 nov 2018, 21:53

Er is net een lang instructie filmpje online gezet door Orphan espresso.
Voor mij persoonlijk kan ik al concluderen dat dit hem voor mij niet gaat worden. De Apex gaat met lichtgebrande bonen gewoon heel zwaar malen en daar heb ik totaal geen zin in.

Check het hier :

https://youtu.be/2D-eq_BvXBo
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Orphan espresso Apex filter handmaler

Berichtdoor bvds » do 22 nov 2018, 22:40

De Apex gaat met lichtgebrande bonen gewoon heel zwaar malen en daar heb ik totaal geen zin in.
Daar was ik al bang voor:
Hoop wel dat de versnelling het goed genoeg doet. Ik kreeg de proto zelfs voor french presso maling nauwelijks in beweging op de beurs.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron