Levensduur maalschijven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor fransg » ma 26 nov 2018, 16:06

De term SHG is een domme marketingterm [...]Dat is echt het laatste waar ik op let.
Erik is een buitengewoon sympathieke reus maar soms begint hij als The Magnificent Hulk om zich heen te meppen, vooral als iemand hem niet volgt in zijn harde (SHG) oordeel. Dat moeten we er maar bij op de koop toe nemen. Hij heeft immers 4,5 jaar met de hand gemalen en daardoor heeft hij dingen geleerd en visioenen gezien die wij voor onmogelijk houden.

Ook mannen die reeds honderdduizenden tonnen bonen hebben verhandeld, duizenden hebben proefgebrand en Q grader gecertificeerd gecupped dienen zich daarbij neer te leggen, vrees ik.

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Erik82 » ma 26 nov 2018, 16:34

En hier ga je zelf de mist in Frans. Als de ene groene boon bijna smelt in je mond en je op de ander je tanden kapot bijt dan zeg jij dus dat wanneer een Q grader beweert dat ze net zo hard zijn diegene gelijk heeft. Zo volgzaam zonder zelf na te denken ken ik je niet ;) . Dat is natuurlijk onzin. Een mens is best in staat om op die manier te bepalen of iets hard of zacht is en daar hoef je geen studie voor te hebben gevolgd. Als bij de ene boon met de hand malen het zweet op je voorhoofd staat en bij de andere je het met 2 vingers in je neus kunt malen dan zegt dat ook iets over hoe hard een combinatie van boon en branding in dat geval is.

Dit heeft helemaal niks te maken met eigenwijs zijn van mij. Daarnaast zegt Pichichi in zijn post helemaal niks over hoe hard of zacht de bonen zijn want daar zegt het staatje niks over. Het geeft alleen aan welke variëteiten in welke landen voorkomen. Geheel onterecht dus dat je dit op mijn houding af gaat schuiven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor fransg » ma 26 nov 2018, 16:54

Je begrijpt mijn bericht niet

Maar dat is niet erg

Het deert de vriendschap niet, zeg maar
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Erik82 » ma 26 nov 2018, 17:03

Ik snap je bericht wel alleen is het hier niet op zijn plaats naar mijn mening. Ik geef op geen enkele manier aan dat ik het beter denk te weten dan Pichichi en dat impliceer jij wel. Hij geeft alleen aan dat je niet op de SHG term moet letten en ik geef aan dat ik dat ook niet doe.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor fransg » ma 26 nov 2018, 17:18

Ik snap je bericht wel
nee hoor, maar zoals gezegd het maakt niet uit, een prettige uitwisseling is waar we allen naar streven ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Pti » ma 26 nov 2018, 20:56

Erik probeer je bericht gewoon eens te nuanceren. SHG is helemaal geen domme marketingterm het is een duidelijke en belangrijke vakterm.

Je kunt gerust stellen dat het onbelangrijk is voor de eindgebruiker, dat komt dan al een stuk verstandiger en vriendelijker over.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Erik82 » di 27 nov 2018, 10:25

Erik probeer je bericht gewoon eens te nuanceren. SHG is helemaal geen domme marketingterm het is een duidelijke en belangrijke vakterm.
Het klopt dat het wat genuanceerder had gekund, dat was al overduidelijk uit Frans zijn reactie. Toch is Pichichi het hier blijkbaar ook niet helemaal mee eens.

Laat je niet teveel 'misleiden' door de term (Strictly) Hard Bean, het zegt meer iets over de hoogte. In Nicaragua, Mexico worden 'dezelde' bonen van die hoogte (S) High Grown genoemd.
Het is een term die wel iets zegt maar niet heel veel.


Naar mijn opvatting heeft de term SHG vooral betrekking op kwalitatief wat mindere koffie aangezien de term bij de branders van speciality koffie (nagenoeg) niet wordt gebruikt. De lots die niet goed genoeg zijn om afzonderlijk te verkopen worden per deelregio op een hoop gegooid waardoor de exacte herkomst niet zo duidelijk is als bij de betere kleinere lots. Doordat die herkomst niet duidelijk is heb je een dergelijke classificering nodig om koper enigszins gerust te kunnen stellen. Of je er kwalitatief iets aan af kunt leiden is natuurlijk weer een hele andere vraag (vandaar mijn opmerking over een marketingterm). Dit is bij de betere lots niet nodig omdat die informatie veel duidelijker is en dergelijke classificeringen overbodig zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Pti » di 27 nov 2018, 14:23

Kijk! Begrijpbare taal waarbij niet iedereen die per ongeluk toch een zak koffie met SHG erop heeft gekocht niet gelijk hoeft te vrezen voor zijn leven.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron