Levensduur maalschijven

Rvotterdijk
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 nov 2018, 06:24

Levensduur maalschijven

Berichtdoor Rvotterdijk » vr 23 nov 2018, 06:38

Hallo,

Ik heb een bezzera bb005 en ben benieuwd wanneer de maalschijven vervangen moeten worden.
Tweedehands gekocht en ik weet niet precies hoeveel ermee is gemalen.

In mijn zoektocht zag ik op deze website een onderzoekje naar levensduur van schijven van verschillende merken en modellen.

https://49thcoffee.com/blogs/learn/9832 ... nder-burrs

Voor een mazzer super jollly is die bv 881 pond (laagst score in het lijstje overigens) , oftewel een dikke 400 kilo. Stel je drinkt een kilo bonen per week (wat wij thuis doen) , dan komt dat uit op 7,6 jaar met 1 setje schijven!
Dat spreekt nogal tegen wat ik bijna overal lees over het vervangen van schijven in je thuissituatie.
Wat vinden jullie hiervan? Dikke groet, Roel

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Erik82 » vr 23 nov 2018, 06:50

Normaal gesproken gaan we uit van de helft van de opgegeven levensduur. Daarnaast is het advies altijd de schijven vervangen bij een horecamaler. Bij de Bezzera BB005 zou ik me er niet druk om maken want die maler zal het veel eerder begeven dan dat de schijven op zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor bvds » vr 23 nov 2018, 09:06

Bij de Bezzera BB005 zou ik me er niet druk om maken want die maler zal het veel eerder begeven dan dat de schijven op zijn

Hetgeen niet betekent dat deze maler niet met gemak 10 jaar meegaat. En stel dat het universeelmotortje het na 10 jaar zou begeven dan is die goedkoop te vervangen. Kan weinig aan stuk. Ik zie geen reden waarom een Bezzera niet 20 jaar mee zou kunnen. Dat doen eenvoudige malertjes als de Nemox Lux en Demoka ook! Thuis is geen horeca setting.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Rvotterdijk
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 nov 2018, 06:24

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Rvotterdijk » vr 23 nov 2018, 11:41

Dank voor de antwoorden.

Denk dat ik wel ongeveer op de 'helft vd geadviseerde levensduur' zit. Malertje is zo'n 8 jaar oud. Dus toch wel tijd voor vervanging...
Groet!

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Pti » vr 23 nov 2018, 12:47

Gewoon meecalculeren in de aanschaf van een 2e hands maler. Dar zit je altijd goed ;)

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Fisherman » vr 23 nov 2018, 14:01

Nu is mijn ervaring dat de maalschijven voor een bb005 niet heel goed verkrijgbaar zijn. Kan inmiddels veranderd wezen uiteraard. Ben benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Erik82 » vr 23 nov 2018, 14:42

Bij de Bezzera BB005 zou ik me er niet druk om maken want die maler zal het veel eerder begeven dan dat de schijven op zijn

Hetgeen niet betekent dat deze maler niet met gemak 10 jaar meegaat. En stel dat het universeelmotortje het na 10 jaar zou begeven dan is die goedkoop te vervangen. Kan weinig aan stuk. Ik zie geen reden waarom een Bezzera niet 20 jaar mee zou kunnen. Dat doen eenvoudige malertjes als de Nemox Lux en Demoka ook! Thuis is geen horeca setting.
En thuis maal je dan ook veel minder dan in een horecasetting waardoor schijven vervangen veel minder snel nodig is. Als in de BB005 de schijven echt op zijn (paar honderd kilo) dan zullen er andere aspecten van het malertje waarschijnlijk ook aan vervanging toe zijn die de uitlijning beïnvloeden omdat het nou eenmaal geen tank is. De motor is in deze nog het minst interessante onderdeel. Als je de motor en schijven vervangt zal die best 20 jaar meegaan alleen denk ik niet dat het maalsel dan nog vergelijkbaar is met een relatief nieuwe.

Je mag best de schijven vervangen om er zeker van te zijn maar je zou het geld ook in je zak kunnen stoppen en op den duur kijken naar een betere maler. Dat lijkt me een betere optie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor bvds » vr 23 nov 2018, 18:46

Het is mij niet duidelijk of de topic starter opeens een probleem met zijn extracties heeft. Als shots zijn als voorheen zou ik schijven niet vervangen en lekker doormalen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Rvotterdijk
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 nov 2018, 06:24

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Rvotterdijk » vr 23 nov 2018, 22:47

Alweer dank voor de reacties. De shots zijn voor de meeste bonen die ik gebruik prima. Maar bij sommige bonen (ik probeer wel eens wat uit hier in Amsterdam :) heeft de maler moeite met consistente maling, moet ie te veel kracht leveren zo lijkt het. En bij die (sommige) bonen krijg ik een shot met drukfluctuaties bij het zetten. Vandaar mijn verdenking.
Machine is bezzera bz10

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Levensduur maalschijven

Berichtdoor Erik82 » za 24 nov 2018, 07:26

Van welke branders zijn de bonen waar het niet mee wil lukken? Ik verwacht de lichtere brandingen (hardere bonen) want daar is de motor te zwak voor en ligt dus niet aan de schijven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron