Comandante C40 vs. MK Vario SB

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Comandante C40 vs. MK Vario SB

Berichtdoor Fisherman » zo 16 dec 2018, 20:52

Ha mensen,

Ik ben op zoek naar wat inzichten en adviezen. En daar jullie veel weten en hebben ervaren, moet dat goed gaan komen.

Ik heb nu sinds een half jaar een Mahlkonig Vario met stalen schijven voor mijn filterkoffie. Bevalt heel goed nu alles is "ingelopen" (~5kg). Toch steeds veel interesse in een handmaler, o.a. vanwege het ritueel maar ook qua ruimte op het aanrecht.

Nu zou de Comandante c40 Nitroblade "je van het" zijn voor filter. En dat wekt mijn interesse.

Vraag is hoe de performance is op het filter (Aeropress, V60, Gabi, French press) spectrum? Hoe vergelijkt het met de Vario met de stalen schijven? Ik vermoed dat er ook verschil zit in flat burr vs conisch?

En de hamvraag; wil er iemand verkopen? Doe ik later wel even een aparte post over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door Fisherman op zo 16 dec 2018, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Comandante C40 vs. MK Vario SB

Berichtdoor bobbee » zo 16 dec 2018, 21:04

Volgens mij zijn de mk vario steel burrs en Commandante op hetzelfde niveau.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Comandante C40 vs. MK Vario SB

Berichtdoor bvds » zo 16 dec 2018, 22:01

Ken ze beiden. Beiden top. Beiden beter dan de andere handmalers. Van Comandante MK3 naar Vario SB is geen wezenlijke stap vooruit. Andersom geen stap achteruit. Volgens KN zou de Vario SB net iets beter performen. Ik kon het verschil naast elkaar niet proeven. Wel tussen beiden en andere handmalers.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Comandante C40 vs. MK Vario SB

Berichtdoor Fisherman » ma 17 dec 2018, 08:47

Dan komt het dus aan op persoonlijke voorkeuren voor mij. Ik zal er nog eens over mijmeren.

Dank voor de inzichten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Comandante C40 vs. MK Vario SB

Berichtdoor Fisherman » zo 13 jan 2019, 14:19

De Mahlkonig is gebleven, het is meer dan voldoende op deze manier. Mocht er ooit een wisseling van de wacht komen, dan wordt het een bulk-grinder. Tot dat moment gekomen is, ben ik een hele guerillamarketingstrijd/propagandacampagne/charme-offensief gericht aan Mw. Fisherman verder. Wordt over 9 jaar vervolgd..

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten