Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor bobbee » di 12 feb 2019, 10:49

Update van 24 maart:

Het heeft even geduurd maar hier is hij dan, mijn review over de Hedone Honne!

De Hedone Honne is een single dosing maler die zoals iedereen kan zien qua design er hetzelfde uitziet als de versalab. Meteen maar even dat benoemen want wat moet je daar nu mee? In eerste instantie dacht ik, ja maar kan dat dan wel zomaar? Blijkbaar wel, en dat is ook wel logisch als je er verder over nadenkt. Ik bedoel, neem een willekeurige horeca maler, een Mazzer, Eureka, Fiorenzato, Macap of wat dan ook en de basis is hetzelfde. Allemaal hetzelfde model, daar is de laatste jaren verandering in gekomen met de komst van single dosing malers. Dat begon met de Versalab die ook wel wat nukken had heb ik gelezen en niet al te best uitgelijnd is, of was? Dat weet ik niet want ik heb zo'n maler nooit in het echt gebruikt en ook niet genoeg in verdiept. Terranova bouwt ook zijn eigen versie op het ontwerp van de versalab, nu nog steeds en ik volg hem op instagram waarop te zien is dat ze nog steeds worden verkocht. Ik skip dus het hele wel of geen kopie verhaal en of het wel of niet kan. Dat is niet aan mij vind ik. 

Ik heb de maler vanuit Roemenië opgestuurd gekregen van Barshaker, daar wordt hij gemaakt en verkocht. Er is geen verkooppunt in Nederland of ander land.
Nadat je de doos hebt openmaakt en de maler optilt voelt hij precies zoals hij eruit ziet: industrieel! Zwaar en degelijk. Hij is gebouwd als een tank. Punt. Ik vind het echt wel erg mooi! Het lasergesneden RVS zit nog ingepakt in folie wat je er zelf af moet halen, een beetje warm maken met een föhn oid kan daarbij helpen en daarna moet je even goed poetsen op het RVS waar er door de plastic beschermfolie is heen gebrand.
Dan het gebruik. Achterop zit de main switch die verlicht als hij op "aan" staat. Vervolgens klem je de portafilter tussen de uitloop-trechter van de Honne en de met veren klemmende beugel. De portafilter klemt zich vast door de lepels van de portafilter. Links aan de voorzijde zit een kleine ON/OFF switch. Als je de maler hebt aangezet doseer je een afgewogen portie koffiebonen in de maler. Barshaker, die de malers verkoopt levert een 3D geprinte deksel met trechter die je op de maalkamer bevestigd. Het laden van de bonen gaat daardoor gemakkelijk en popcornen is ook opgelost. Erg goed dat barshaker die erbij levert! Iets wat Hedone eigenlijk zelf zou moeten maken en leveren maar goed...dat kost barshaker op. 
Terug naar het malen, RDT is bij deze single dosing maler echt nodig als je hem goed wilt gebruiken. Anders heb je gewoon last van statische lading. Dus een spraytje water doe ik, anders dan bij de Niche Zero, standaard wel. Nu is de niche zero daar uitzonderlijk in want alle andere malers die ik heb gehad hadden standaard wat water nodig bij single dosen. (Tidaka CB1, Mahlgut MG1, Olympus 75, Compak K10)
De maalgraad instelling is traploos en doe je door het rode aluminium gedeelte naar links fijner of rechts grover te draaien. Vast en los zetten van die sterling doe je door middel van een duimschroef. Simpel en niet bijzonder, het werkt goed. 
Het espresso maalsel wat de Honne maakt ziet er op het oog perfect uit! De maler heeft een zgn. hybride maaleenheid ook wel bekend van DRM (check Google als je meer wilt weten): conische brekers en platte schijven die het echte malen voor zich nemen. De platte schijfjes doen het uitzonderlijk goed voor hun formaat namelijk 68mm! Ik kan geen uitspraken doen over uitlijning want ik kan dat niet weten maar naar aanleiding van filmpjes op youtube waar de uitlijning wordt aangetoond is dat dik in orde en vergelijkbaar (iets minder) met de versie van Terranova.
De extractie. Ik gebruikte de Lelit Bianca en de extracties liepen eerst wat onrustig toen ik maler de 1e periode gebruikte wat later na minimaal inmalen van de schijven duidelijk beter werdt. Inmalen is dus echt nodig! Ook is WDT of shaken net zoals bij andere malers een welkome aanvulling voor een regelmatige extractie. Het effect van met vs. zonder is direct zichtbaar. 
Dan de smaak. Ik zal proberen om daar iets over te zeggen wat ik erg lastig vind vanwege de grote invloed in het hele proces voordat er een espresso in je kopje zit. Als eerste daarom een smaak omschrijving zonder te vergelijken en daarna ivm de NICHE zero.
De espresso's zijn gewoon erg goed! Ik ben nogal een zeikerd zoals jullie weten als het om espresso gaat. Niet snel tevreden en mijn uitgangspunt is geen bitters, geen azijn zuur en zoet zonder suiker. Dat is toch zeker wel een aantal keren gelukt hoe lastig dat ook is voor mij dus dat zegt wel wat! De espresso komt lekker dik uit de Bianca en was meerdere keren mooi in balans. Dan maar meteen erachteraan de vergelijking met de conische schijven in de Niche: precies wat je verwacht. Met dezelfde dosering van 16 gram koffie en de maalgraad zo dat je dezelfde doorlooptijd behaalt is de Niche ook mooi dik maar fruitiger en de Honne warmer en meer richting mokka. Wat is beter? Geen idee, ik denk dat ik de beste set zo heb: 1 maler conisch en 1 maler met platte (en conisch brekers) schijven. Maar dat is natuurlijk niet heel reëel. De meeste willen niet 2 malers.
De Honne is een prachtig gebouwde maler, zeer, maar dan ook zeer degelijk gebouwd! Hij ziet er prachtig industrieel uit. Het maalsel is perfect en de te verwachten espresso voldoet.
Deze maler koop je dan ook omdat je gevangen wordt door de looks en omdat je wilt Single dosen. Vandaag de dag zijn er andere (goedkopere) opties om te kunnen single dosen. Dus de Honne valt daardoor wat mij betreft onder de zogenaamde Niche producten, geschikt voor een kleine groep mensen.

____________________________________________

Deze Hedone Honne single dosing maler is naar mij onderweg om te testen!

Ik heb onlangs contact gehad met barshaker.ro. Tijdje niks gehoord, en ik ontving net een mailtje dat er een maler naar mij onderweg is om te testen. Vind ik erg leuk, spelen met koffiespul! :D Maar omdat ik er uiteindelijk ook een reviewtje ervan online wil plaatsen hier op het forum dacht ik, meteen maar even kenbaar maken en hoe de vork in de steel zit en dat ik de maler dus niet heb gekregen maar wel kosteloos mag testen. Dat waardeer ik en vind ik natuurlijk heel erg leuk! Ik heb van tevoren duidelijk mijn ideeën en vraagtekens over de maler kenbaar gemaakt bij barshaker.ro (versalab clone? Hybrid systeem, de Niche en Eureka's als concurentie etc.) en aangegeven dat ik twijfel om het aanbod aan te nemen en hem sowieso eerlijk ga testen als ze hem sturen en geen mooi verhaal van maak als dat niet zo is!

Waarom nou dit verhaal, omdat ik geen zin heb om heel erg na te denken over wat ik wel of niet kan schrijven, wanneer ik reclame zou maken of niet en daardoor allerlei oordelen over mij heen krijg. Ik wil gewoon eerlijk kunnen schrijven en delen net als ik met alle andere apparatuur heb gedaan die ik wel zelf betaald heb en daar hoort de uitleg van dit aanbod van barshaker.ro en hoe het kan dat de maler bij mij staat 100% bij, vind ik. Ik heb geen afspraken met ze gemaakt en ga geen praatjes houden om hun verkoop omhoog te brengen of wat dan ook. Hoe de maler uiteindelijk gaat bevallen weet ik dus nu ook nog niet want ik heb hem nog niet.

Ik zal hem komende tijd gaan gebruiken en mijn bevindingen met jullie delen en jullie kunnen dan zelf bepalen of ik vooringenomen ben of niet. 8-) ;)

Filmpje van youtube van iemand anders:

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor Marcje » di 12 feb 2019, 11:16

Ben benieuwd!
Vind hem er best aardig uitzien; lekker industrieel/functioneel.
dus...

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor Pti » di 12 feb 2019, 12:33

Best een joekel van een machine ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor fransg » di 12 feb 2019, 13:18

Leuk! Mooie clip ook van die man met zijn tools, het blok waar de PF in past, het blok met de doseringen etc.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor Capulus » di 12 feb 2019, 16:06

Deze Hedone Honne single dosing maler is naar mij onderweg om te testen!

Ik heb onlangs contact gehad met barshaker.ro. Tijdje niks gehoord, en ik ontving net een mailtje dat er een maler naar mij onderweg is om te testen. Vind ik erg leuk, spelen met koffiespul! :D Maar omdat ik er uiteindelijk ook een reviewtje ervan online wil plaatsen hier op het forum dacht ik, meteen maar even kenbaar maken en hoe de vork in de steel zit en dat ik de maler dus niet heb gekregen maar wel kosteloos mag testen. Dat waardeer ik en vind ik natuurlijk heel erg leuk! Ik heb van tevoren duidelijk mijn ideeën en vraagtekens over de maler kenbaar gemaakt bij barshaker.ro (versalab clone? Hybrid systeem, de Niche en Eureka's als concurentie etc.) en aangegeven dat ik twijfel om het aanbod aan te nemen en hem sowieso eerlijk ga testen als ze hem sturen en geen mooi verhaal van maak als dat niet zo is!

Waarom nou dit verhaal, omdat ik geen zin heb om heel erg na te denken over wat ik wel of niet kan schrijven, wanneer ik reclame zou maken of niet en daardoor allerlei oordelen over mij heen krijg. Ik wil gewoon eerlijk kunnen schrijven en delen net als ik met alle andere apparatuur heb gedaan die ik wel zelf betaald heb en daar hoort de uitleg van dit aanbod van barshaker.ro en hoe het kan dat de maler bij mij staat 100% bij, vind ik. Ik heb geen afspraken met ze gemaakt en ga geen praatjes houden om hun verkoop omhoog te brengen of wat dan ook. Hoe de maler uiteindelijk gaat bevallen weet ik dus nu ook nog niet want ik heb hem nog niet.

Ik zal hem komende tijd gaan gebruiken en mijn bevindingen met jullie delen en jullie kunnen dan zelf bepalen of ik vooringenomen ben of niet. 8-) ;)

Filmpje van youtube van iemand anders:

Aan jouw integriteit wordt volgens mij niet getwijfeld. Desondanks prima uitleg. Ik ben ook benieuwd!
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor bobbee » di 12 feb 2019, 20:52

Thanks all.

Voor de niet Engelse onder ons, bedankt voor de reacties. Ik ben ook erg benieuwd!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor bobbee » do 14 feb 2019, 14:52

[img]https://up.picr.de/35066122yh.jpg[/img]
Hij is binnen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor CafeSolo » do 14 feb 2019, 15:35

Valt precies nogal mee qua afmetingen tov de Niche

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor fransg » do 14 feb 2019, 15:38

Leuk laat de filmpjes e.d. maar komen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hedone Honne single dosing maler op de testbank

Berichtdoor bvds » do 14 feb 2019, 15:58

yes ik ben benieuwd!

formaat lijkt inderdaad mee te vallen. zo te zien zwaar malertje!

have fun!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron