Re: Een Isomac Millenium reinigen, hoe?

11
Inderdaad de machine uitzetten als hij op druk is, dan de waterkraan open zetten. Ik gebruik vaak iets wat ik gewoon bij de Kaldi in de buurt koop, weet de naam niet meer. Maar er zijn vast andere middelen die ook prima voldoen (Dezcal?).

En dat van dat filter is inderdaad iets om op te letten! Was het zo'n filter aan het eind van het slangetje? Ik had begrepen dat je die überhaupt maar 1 maand kon gebruiken...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Scheer schreef:Ja dat was inderdaad zo'n filter aan het einde van de slang. Maar dus mooi aangesloten op de verkeerde slang. Ik heb er nu een nieuwe op gezet. Hij gaat 2 maanden mee. Zijn er nog andere opties dan deze filters?
Ja, 4 van die dingen heb ik ook. Ik kreeg van de La Scala-meneer de tip dat je ze weer kan opladen door ze een nacht lang in een verzadigde zout oplossing te leggen, en daarna goed te spoelen.
En ik las op HB ook dat het heel veel scheelt als je je boiler 1x per maand helemaal zou leeg zou laten lopen. Het water in die boiler wordt natuurlijk hoe langer hoe kalkrijker.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Ondanks dat deze draad al een tijdje oud is, is die niet minder interessant... :)

Ik ben bezig om voor het eerst mijn La Scala Butterfly A1 te ontkalken, spannend...! Maar ik heb gelijk besloten de hele machine qua beplating ed maar uit elkaar te halen, zodat ik ook de machine van binnen kan reinigen. Nee, ik ga niet alle leidingen, ventielen en boiler ed los halen! Alleen de zijpanelen eraf, zodat ik overal goed bij kan en kan schoonmaken waar nodig. Echter is er blijkbaar wat water onder het reservoir gekomen en is er roest ontstaan... :roll: Hebben jullie een tip hoe dit te verwijderen? Ik kan de waterreservoir houder er helemaal uithalen en dan dus ook separaat schoonmaken.

Het ontkalken is al iets op zichzelf... Er wordt aangeraden in de Duitse ECM tekst van Spironski dat je de sproeikop van je waterkraan af moet halen, om te voorkomen dat er kalkresten en andere zooi daarin blijft zitten. Op zich heel logisch, maar krijg dat maar eens voor elkaar zonder dat je de kop dan beschadigd... Iemand tips? Ik heb het al geprobeerd met een doek en dan losdraaien, maar dat is niet te doen... :cry:

De meneer bij Simon Levelt zei trouwens dat het hele proces koud zou moeten plaatsvinden, maar dat kan helemaal niet bij mijn machine, want zonder druk komt er geen water uit mijn waterkraan! Dan kan de ketel zich dus ook niet vullen met het ontkalkingsmiddel... Nu heb ik het gedaan zoals Spironski weergeeft, dus op druk laten komen, helemaal leeg laten stromen en dan weer laten vullen. En dat proces een aantal keren herhalen. Echter dan wordt het water wel elke keer heet, is dat niet erg dan?
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

16
Ik ben zeer geïnteresseerd in je ervaringen. Ik hoor namelijk verschillende berichten hoe dit te doen. Een espresso reparateur bij mij in de buurt zegt namelijk dat het niet zo goed is voor de boiler zelf om ontkalker te krijgen. En hij zegt dat hij hem uit elkaar haalt en handmatig schoonmaakt.

Wat betreft de sproeikop, die gaat er bij mij makkelijk met de hand af, dus ik denk dat er bij jou kalk tussen zit. Misschien met olie?

Ik had ook veel roest onder de waterbak. Ik heb via Boretti een nieuwe waterbak houder kunnen regelen en heb die vervangen.

Hoor graag hoe het verder gaat met het ontkalken...
La Scala Butterfly A1, Macap M4D

18
Je laat je machine op temperatuur en druk komen en daarmee krijg je het water uit je boiler. Als deze zich daarna vult met ontkalkingsvloeistof is dat echter niet meteen heet. Als je de machine uit zet op het moment dat de boiler vol is, is de vloeistof niet heter dan lauw. Vervolgens laat je de machine een half uur staan om hem pas daarna weer aan te zetten, op temperatuur en druk te laten komen en de ontkalkingsvloeistof weg te laten lopen. Het grootste gedeelte van het proces vind dus op een relatief lage temperatuur plaats.

Een ander punt waar je op zou moeten letten is dat je je overvul-sensor (heet dat ding zo?) op je boiler ontplugd. Je boiler vult zich normaal voor 2/3-de met water, daarboven is ruimte voor stoom. De meeste aanslag vind echter plaats op de grens van water en lucht, dus je moet zorgen dat de hele boiler zich met ontkalkingvloeistof vult om alles goed weg te krijgen. En dat doe je door die sensor (bij mij zit deze bovenop de boiler) even uit te pluggen, je stoomkraan open te zetten en dan de boiler zich te laten vullen totdat de vloeistof uit de stoomkraan komt zetten. Dan weet je dat de boiler tot boven toe gevuld is. Het wordt een beetje een natte boel, dus let wel op wat je doet.

20
Ik weet niet of enige kalkaanslag erg zou zijn voor de smaak van de koffie (hebben al je waterleidingen in huis niet überhaupt al aanslag?). Kalkloos water schijnt in elk geval echt vies te zijn... Maar het kan hoe dan ook je machine aantasten. Ik denk wel dat de aanslag het hardst aan zet in je boiler, en het water daarin zou wel eens hoe langer hoe kalkrijker kunnen worden.
Inderdaad zal je het ontalkingsmiddel overal moeten laten werken waar het hete water door en in je machine gaat. Het ontkalkings protocol beschrijft volgens mij ook dat je de pomp even aanzet tot het uit je portafilter komt om het overal te laten komen.