Een maandje later en ik dacht even evalueren en ik voel me net een tekenfilm professor in zijn labje constant experimenteren naar gelukkig wel met heel veel plezier.
Ik heb hele slechte shotjes gehad, echt gadverdamme maar dat heeft denk ik iedereen wel tijdens een dail-in. Ik heb gelukkig ook de allerlekkerste shotjes gemaakt die ik ooit heb gehad.
Ik ben nu een tijdje bezig met de bonen van het hoofdkwartier.
Begonnen met de cuba serrano. De dail-in was moeilijk en ik vond het echt heftig in smaak en vooral geur. Uiteindelijk paar 100 gram verder steeds wat aangepast en dit was denk ik de allerlekkerste koffie die ik ooit heb gehad. Je moet er misschien van houden maar het is een sensatie in smaak.
Vervolgens de vintage en black Betty minder succesvol en even aan de kant gelegd na een halve zak.
Als laatste de Braziliaanse pirayu honey heb ik ook wat lekkers uitgekregen.
Ik vind het soms lastig met tweaken welke kant ik op moet. Er zijn nogal wat variabelen waarmee je kan sturen.
Wil ik langer of korter broeien.
Wil ik grovere of fijnere maling.
Moet de dosering meer of minder.
Temperatuur misschien een graadje of twee lager of juist hoger.
Wat betreft de broei tijden wordt er natuurlijk veel geadviseerd om tussen 25-30 seconden te mikken. Echter merk ik dat mijn shotjes dan niet lekker worden. Ik vind het dan niet in balans en zurig in smaak lijkt het.
Toch zie je bekende baristas dat wel doen op die manier in hun YouTube videos waarin ze laten zien hoe hun dail-in eruit ziet.
Het belangrijkste hierop wat ik verwarrend vind is wanneer je begint met tellen. Met de druk op de pomp of vanaf de eerste druppel in je kop.
Ik zag bijvoorbeeld dat James Hoffman dat deed vanaf hij de pomp aandrukte.
De verschil is eigenlijk mega groot want soms kan 2 tot 3 seconde doorlooptijd al veel uitmaken in de smaak. Bij mijn machine valt de eerste druppel altijd rond 9 tot 10 seconde. Als ik dan pas begin met tellen is mijn doorlooptijd bijelkaar ergens tussen 35-40 seconde. Groot verschil dus als je de traditionele 25-30 aanhoud
Wat zijn jullie ervaringen in doorlooptijden ?
En wat zijn jullie ervaringen met bonen van het hoofdkwartier ? Hebben jullie tips wat betreft deze bonen ?
Re: In naam der espresso ♥️
11 Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs