Re: In naam der espresso ♥️

31
Hk87 schreef: za 29 jul 2023, 14:16
Ik ga nu de maler uitelkaar halen kijken of ik wat kan vinden maar ik denk eigenlijk dat dat het ook niet is.
kun je niet even een andere maler ernaast zetten om te kijken o het de maler is of wat anders?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

32
fransg schreef: za 29 jul 2023, 14:21
Hk87 schreef: za 29 jul 2023, 14:16
Ik ga nu de maler uitelkaar halen kijken of ik wat kan vinden maar ik denk eigenlijk dat dat het ook niet is.
kun je niet even een andere maler ernaast zetten om te kijken o het de maler is of wat anders?
Helaas, ik heb in mijn omgeving niet iemand die ik ken met een koffiemaler en heb zelf ook geen andere.

Heb de maler voor zover het kon uitelkaar gehaald en zie niks raars. Goed schoongemaakt en geprobeerd met weer andere bonen maar wederom geen geluk. Ik heb met deze maler ook misschien nog geen 5 kilo koffie mee gemalen dus hij is echt nog zo goed als nieuw nog.

Ter referentie heb ik de bonen waarmee het wel goed ging niet meer maar ik heb inmiddels 3 soort bonen geprobeerd dus dat het iets daarmee zal zijn lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

34
RoosW schreef: za 29 jul 2023, 15:32 Wat is je 'omgeving'? Er is vast wel een Koffiepraat lid ergens in je buurt ;)
Zaandam,

Maar ja ik voel me dan zo een lastpak

🙈
* DLC Espresso burrs

35
Is het misschien een idee om de druk te verlagen naar bijvoorbeeld 7 bar ?
Sommige zeggen dat je dan minder snel last zal hebben van channeling.

Ik ga ook experimenteren met een vrij eenvoudige pre-infusie methode door water te laten lopen door de stoompijp terwijl de pomp aan staat.
Dit zou een soort van pre-infusie moeten worden is de claim.
Onder andere Whole latte love en lance hedrick hebben daar een video over gemaakt en het zal waarschijnlijk ook moeten werken op andere single boiler machines.

https://youtu.be/AoZuYaDq5yc

Op dit moment smaakt het toch allemaal net als Nescafe oplos koffie dus veel slechter zal het er waarschijnlijk niet van worden.
* DLC Espresso burrs

36
Het is niet de bedoeling dat je allerlei trucjes toe moet passen om lekkere espresso te krijgen.
Goed dat je hier je vraag stelt en voel je alsjeblieft geen lastbak. We zijn allemaal ooit ergens begonnen en ik denk dat iedereen hier op het forum wel eens espresso frustratie heeft gehad :lol: We helpen elkaar graag!

Mijn ervaring is:
Donkere (Italiaanse) bonen hebben een flinke tik gehad tijdens de branding. Daarom moet je die met iets meer zachtheid behandelen tijdens het espresso zetten. Deze bonen prefereren daarom een lagere temperatuur en druk.

Lichter gebrande bonen (zoals de Manhattan die je nu drinkt) zijn lichter gebrand. Die gedijen weer beter bij een hogere temperatuur en soms juist ook een hogere druk. Op hoeveel graden heb je je apparaat nu staan? Persoonlijk zou ik je druk dus niet verlagen (maar als je handig bent kan je het uiteraard altijd eens doen om te ervaren wat het doet met de smaak).

Oh trouwens om terug te komen op je vraag wanneer je begint met tellen voor de extractie tijd, ik doe dat wanneer de eerste drup in je kopje valt.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

37
Ik tel ook niet meer vanaf wanneer de pomp aan gaat maar vanaf de eerste druppel.
Bij sommige bonen vallen de eerste druppels bij 6-7 seconde en weer andere bij 9-11 seconde en dat werkt dan niet goed als je al gaat tellen vanaf de pomp.

Temperatuur momenteel 94 graden met 9 bar op de meter. Dat is volgens een meting van whole latte love met de profitec go minder dan 9 bar. Als je echt 9 bar wilt met deze machine moet je kennelijk rond 10 bar zitten. Ook geprobeerd maar ik weet niet echt zeker of er ergens een verschil heeft uitgemaakt

Channeling zoals op eerdere fotos te zien heb ik enigszins verbeterd. Teruggegaan naar de vts bakje en iets meer als 19 gram koffie in gedaan waar dat voorheen meestal 17 was. Ik vond de originele 14 grams bakje van profitec niet echt fijn om mee te werken. De koffie koek komt er ook als modder uit.
Met deze bonen valt in ieder geval de eerste druppel meestal rond de 10-11 seconde waardoor mijn totale shottimer uitkomt op ongeveer 40 seconde.

Smaakt wat ik ook heb gedaan afgelopen dagen naar saaie, flauwe koffie zonder enige waarneembare smaaktonen. Qua body lijkt het meer een americano als een espresso beetje waterig en een kleine schuim laagje blijft ook maar heel kort hangen wat gek is voor bonen die 6 dagen geleden zijn gebrand.

Ik vind het echt lastig, vervelend, tijdrovend en de frustratie maakt het vooral dat ik geen idee heb waarom ik geen lekker bakje koffie eruit kan krijgen.

Manhattan gemaild naar hun recept:
ESPRESSO SPECS

brew ratio of 1:2-1:2.5

Grammage use depending

on basket size
Water at 92 - 94 celcius

Dat is bij mij ook niet anders. 19 gram erin ongeveer 40-44 uit in +-30 seconde vanaf de eerste druppel
* DLC Espresso burrs

38
Hk87 schreef: za 29 jul 2023, 16:54
RoosW schreef: za 29 jul 2023, 15:32 Wat is je 'omgeving'? Er is vast wel een Koffiepraat lid ergens in je buurt ;)
Zaandam,

Over 'lastpak' zou ik me geen zorgen maken als ik jou was, het is vlotter opgelost als er iemand langs komt dan wanneer we 50 berichten met vragen en suggesties uitwisselen ;-)

Je kunt ook zelf met de spullen in de auto stappen naar iemand in 'de omgeving'

Ik zit in Amsterdam
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

39
fransg schreef: zo 30 jul 2023, 18:57
Hk87 schreef: za 29 jul 2023, 16:54
Zaandam,

Over 'lastpak' zou ik me geen zorgen maken als ik jou was, het is vlotter opgelost als er iemand langs komt dan wanneer we 50 berichten met vragen en suggesties uitwisselen ;-)

Je kunt ook zelf met de spullen in de auto stappen naar iemand in 'de omgeving'

Ik zit in Amsterdam
Nou ik kom graag langs Frans en mocht er machinaal wat mis mee zijn dan kan ik meteen ook door rijden in Amsterdam naar Henk van casabarista ter reparatie.

Laat maar even weten wanneer het je uit komt.
* DLC Espresso burrs