Re: In naam der espresso ♥️

41
Hk87 schreef: zo 30 jul 2023, 19:24 Laat maar even weten wanneer het je uit komt.
Nu meteen zou kunnen, morgen heb ik overdag wat afspraken maar 's avonds niet en verder ben ik ook vaak wel beschikbaar. Laten we even adressen e.d. uitwisselen in PM
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: In naam der espresso [emoji3531]

42
fransg schreef:
Hk87 schreef: zo 30 jul 2023, 19:24 Laat maar even weten wanneer het je uit komt.
Nu meteen zou kunnen, morgen heb ik overdag wat afspraken maar 's avonds niet en verder ben ik ook vaak wel beschikbaar. Laten we even adressen e.d. uitwisselen in PM
We krijgen wel een selfie van jullie koffie-date toch?
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

43
fransg schreef:
Leuk dit!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

44
fransg schreef: zo 30 jul 2023, 20:19
Ik heb je een PM verstuurd,

Dit kan voor mij wel eens de beste zetje zijn die je kan krijgen als beginneling dus eigenlijk wel heel enthousiast nu.

Eens kijken of ik ook een leuk cadeautje kan scoren ergens 😄
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

47
Een fantastische ontmoeting net gehad met Frans. Ik zal mijn best doen te beschrijven wat we hebben gedaan, heel leuk en leerzaam geweest voor mij.

Allereerst over Frans echt een geweldig sympathieke man met een super indrukwekkend arsenaal aan koffie gerelateerde spullen en de nodige kennis erbij.
Ik zie hem als het ware als de eind baas van de koffie wereld. De bodem van de rabbit hole. Hij heeft het echt allemaal en daarom misschien wel voor mij de beste ervaring die je kan hebben als beginneling in de wereld van koffie. 8-)
Echt super dankbaar hiervoor.

Ik heb natuurlijk ook mogen genieten van heerlijke koffie. We zijn begonnen met zijn bonen en machine/maler. Dit ter referentie van hoe het hoort te zijn in smaak.
Ik kan het niet echt anders beschrijven als een super romig en zachte lekkere espresso die je altijd wel kan drinken.
Vervolgens deze bonen met mijn machine en maler geprobeerd en gek genoeg in smaak bijna identiek op temperatuur na maar dat kwam omdat mijn machine nog niet helemaal optimaal was opgewarmd. Misschien iets minder romig maar het verschil was er bijna niet. Ik dacht dat er een veel groter smaak verschil zou zijn tussen onze apparatuur.
Conclusie is in ieder geval dan ook gelukkig dat er niks mis is met mijn machine of maler.

We hebben toen de bonen van Manhattan geprobeerd in de machine van Frans en het viel hem al snel op dat desondanks de bonen er van buiten uit zien als een medium roast in werkelijkheid toch een licht roast moet zijn. Dit heeft hij ook bevestigd met een meting waarvoor hij een apparaat heeft. Deze bonen hebben dan ook nogal wat werk nodig om een goede smaakprofiel te kunnen pakken waardoor ik dus zo een grote moeite had om er een redelijk bakje koffie van te maken.
De koffie was ook niet echt lekker en dat is simpelweg de smaak profiel van de roaster met deze bonen. Je moet er vden.
En dat schijnt wel vaker te zijn met roasters als Manhattan of van friedhats waar ik ook de grootste moeite mee had.
Het zijn hippe tenten met bijzondere bonen in smaakprofiel maar of je daar nou vrolijk van wordt, mijn conclusie is van niet.
Ik heb het voor mijn zelf dus onbewust heel moeilijk gemaakt met bonen die lastiger zijn in extractie, vooral met de setup machine wat ik tot mijn beschikking heb. Niet dat het niet kan maar dan zal ik aanpassingen moeten doen in druk, temperatuur en eventueel andere middelen om er wat moois uit te krijgen. Dat is lastig aansturen voor iemand die nog net geen twee maanden espressos maakt. En ook al zou alles dan perfect gaan heb je nog steeds bonen die zo abstract kunnen zijn in smaak, daar moet je echt maar net van houden.
Zelfde verhaal met de tweede zakje bonen ook van Manhattan, weer als licht roast uit de test gekomen. Smaak is niet slecht maar echt geweldig is het ook zeker niet en daar kan een machine nauwelijks verandering in brengen.

Ik heb mijn les geleerd en voel me ook gerustgesteld. Dit was heel waardevol om te ervaren op deze manier en ben Frans dan ook super dankbaar. En ook bedankt voor alle leden die hierin met mij hebben mee gezocht naar een oplossing.

Als je nog nieuw bent dan is het een beetje een dilemma en ben je denk ik snel geneigd om te zoeken naar verschillende bonen en smaakprofielen. Want hoe weet je nou wat je lekker vind zonder het geprobeerd te hebben.
Ik denk dat juist daar veel roasters inspelen met een aantrekkelijk beschrijving en een leuk verhaal/presentatie van hun assortiment.
Dus als ik een tip mag geven aan iemand die dit leest en net als mij nieuw is. Laat de hipster plekken voor wat het is. Dat zijn vaak voor mensen die al ver gevorderd zijn en of even iets heel anders willen proberen. Niks mis mee dus maar hou dat zeker in gedachte als je bonen haalt die ook nog een stuk duurder zijn.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

50
Dank voor al die aardige woorden!

Ik vond het ook een leuke tijd, samen aan die apparatuur werken en vergelijken en erg prettig om meteen te zien dat de goeie bonen ook op zijn maler en espressomachine het vrijwel zonder aanpassing uitstekend doen en lekkere espresso opleveren.

Er is dus niks aan de hand met maler, maalschijven, filterbakje, espressomachine.

De zeer lichtgebrande Manhattan bonen kwamen er na wat aanpassing (veel fijner malen, 6bar pre-infusie) op de Londinium ook drinkbaar uit maar ik vind, als je zulke bokkesprongen moet maken is het gewoon geen geslaagde boon. Tonino 114 (waar mijn bonen doorgaans 95 hebben) is dus vrijwel tegen filterbranding aan.

En dank voor de zeer lekkere notige zoete traktatie!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino