Re: Bezzera bz07 pm pid

12
Eerst even iemand bedanken voor zijn uitleg via de pm marmhz hartelijk dank het was een hele duidelijke uitleg.

Die uitleg werd me ook nog eens bevestigd door Joep uit den Haag waar ik terecht ben gekomen met mijn zoektocht.
Ik heb daar vandaag (oei gisteren ) een hele goede uitleg gekregen, en op zijn advies heb ik de standaard Bezzera bz 07 pm aangeschaft.
Toen ik toch bezig was ook maar gelijk een maler de Mahlköning vario dus ik ben nu wel potje los.
Na een avondje proef draaien met een hele gewone koffie boon om het malen en zetten wat onder de knie te kijgen.
Komt er toch al wel een aardig bakje uit, maar ik heb wat te veel geproeft geloof ik want ik zit hier te stuiteren en slapen is er geloof ik niet bij vannacht.
Het zal wel beginners geluk zijn want het melk opschuimen was een makkie.
Ik moet nog wel met de maling en het aandrukken aan de gang, want de zetdruk kwam niet hoger dan 7 bar soms 8 maar vaker 7 ik denk dat de maling en het aandrukken nog wat aandacht nodig hebben of kan het ook aan die bonen liggen.
Maar daar er van slapen nog even niets komt ga ik maar eens verder lezen op het forum misschien vind ik daar de oplossing wel.

Gr Henk
Bezzera bz07 pm en de Mahlköning vario

13
Hé gefeliciteerd, verstandige keuze en mooie set! Daar kan het nu dus niet meer aan liggen.

Bedenk je goed dat verse koffie (liever niet ouder dan 1 maand na het branden) een vereiste is voor lekkere espresso. Als je nu ouwe meuk gaat gebruiken dan is alles voor niets geweest. Dus gebruik verse koffie, dan moet het met een beetje oefenen goed komen. Houd ons op de hoogte hè?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Gefeliciteerd! Mooie machine. Nu lekkere verse bonen bestellen en het feest kan beginnen! Bij mij duurde het even voor ik het opschuimen onder de knie had. Van melk schuim maken is geen probleem, dat lukt bijna gelijk, maar om hele goede microfoam (zoals het zo mooi heet) te maken, is toch weer ander verhaal heb ik ondervonden.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

15
AndreM schreef:En daarnaast nog het verschijnsel dat er in de kop van de BZ07 ook nog eens een verwarmingselement zit dat met een vaste temperatuur heeft. Hierdoor wordt de temperatuur van het water kennelijk vlak voor het water de kop verlaat nog eens met een constante factor beïnvloed. :?

viewtopic.php?f=12&t=1551" onclick="window.open(this.href);return false;
ik kan het wel testen heb digitale temperatuurmeter
dus zal er het even proberen vandaag

16
Oh, nu springt Nauti op van z'n stoel! ;) We wachten al heel lang op nauwkeurige metingen van de Bezzera. Maar waar ga je precies meten, de plaats is wel heel bepalend?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
klopt dat de plaats veel uitmaakt
ik meet in iedergeval de uitstroomtemperatuur
temperatuur van de kop
en de temp van de koffie

ik geef wel aan waar ik meet
dichterbij de boiler is natuurlijk warmer
en na enkele shots na elkaar en natuurlijk als ie een half uur stilgestaan heeft
en de omgevings temperatuur vermeld ik er dan ook bij die heeft ook invloed natuurlijk
maar eerst moet ik water halen
kraanwater heeft hier een dh tussen de 24 en 28 graden en dat is niet echt goed voor mijn machine

18
zo onnauwkeurig waren mijn metingen van de kop nu ook weer niet Spir ;)

Ben heel benieuwd welke apparatuur je gaat gebruiken en waar je gaat meten. De uitstroom is minder spannend en lastig daar het water behoorlijk afkoelt zodra het de kop verlaat. Ik hoop dat je beschikt over een hele dunner TC, dan kan je hem namelijk in de kop krijgen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

19
Nee, sorry daar heb je gelijk in. Het verloop leek jij wel redelijk in kaart te hebben gebracht, maar wat nu de èchte temperatuur is, dat weten we nog steeds niet, toch? Jij had steeds een paar graden off set, maar hoeveel precies...