Re: gespot

3992
fransg schreef:https://www.kickstarter.com/projects/137453793/roastino

(GIF hieronder aanklikken)
e2ed8968606c3e079491d72df9a2e9c4_original.gif
Beetje simpel ding vind ik met mooie marketing opname eromheen, dat wel. 80 gram per keer. Ik hou het lekker bij mijn broodmachine en heatgun, 500 gram per keer.
Afbeelding


Ook simpel maar gaat prima voor mij. Ja ik vergelijk altijd alles met het doel van het geheel. Misschien moet ik dit brandertje als kunst benaderen ofzo. Dan is het wel een mooi leuk ding.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: gespot

3993
Inderdaad zeer kunstig, klein, leuk als sample roaster.

Heel mooi filmpje ook.

Zou ook de Strietman brander kunnen heten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: gespot

3994
During development one of our testers equipped their Roastino prototype with an electric motor, leading to an exciting collaboration with Rex Tseng, founder of Acaia. We’re thrilled to announce that Acaia is working with us to develop a motor upgrade kit, expanding Roastino's capabilities and making it accessible to a broader audience. Stay tuned for updates on this development!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: gespot

3995
Uit zowel technisch als creatief oogpunt zijn de filmpjes érg goed! Het idee van het brandertje is (natuurlijk) niet origineel maar wel goed en modern uitgevoerd, het kan alleen maar een mooi entreepunt creëren voor mensen die aan thuisbranden willen proeven. Iets wat ik alleen maar kan aanmoedigen, ik ben zelf een jaar of 12-13 geleden begonnen met een antieke Nestor Martin brander van gietijzer, gewoon op het gasfornuis,

Re: gespot

3996
Vraag van een absolute "Noob" op het gebied van koffie branden: zojuist gebrande koffie is toch niet van optimale smaak? Is het niet beter om een week tot 10 dagen te wachten na het branden voordat je consumeert?

Of het is het de bedoeling van dit geinige ding dat je de voorraad telkens aanvult?
Londinium R - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: gespot

3997
ErikvW schreef:Vraag van een absolute "Noob" op het gebied van koffie branden: zojuist gebrande koffie is toch niet van optimale smaak? Is het niet beter om een week tot 10 dagen te wachten na het branden voordat je consumeert?

Of het is het de bedoeling van dit geinige ding dat je de voorraad telkens aanvult?
De koffie smaakt inderdaad beter als die even ligt. Geen verschil met gekochte gebrande koffie alleen heb je het nu zelf gebrand.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: gespot

3999
Smaak ontwikkeling vindt plaats door de co2 die vervliegt tot een hoeveelheid die een gebalanceerde chemische reactie teweegbrengt met het hete water. Ook ontwikkeld de smaak zich door de oliën die "rijpen".
Bloomen van de koffie veranderd daar niets aan. Filterkoffie vind ik ook juist stuk lekkerder als die even ligt. Maar als het je smaakt is dat natuurlijk waar het om gaat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: gespot

4000
Ik begreep dat 'cupping' wel gebeurt met zeer versgebrande boontjes, als de inkoper bijvoorbeeld ter plekke bij de boer een handjevol boontjes brandt in een kleine portable sample roaster en deze proeft voordat hij besluit tot aankoop.

Ook voor aankoop van grotere hoeveelheden hier wordt de 'cupping' volgens mij vrij kort na de sample roast gedaan. Daar kan Pti wel wat over zeggen denk ik.

Of het lekker is betwijfel ik maar nuttig is het wel.

Ons (nu wat minder actieve) forumlid Norman/Pichichi had een batterij van 3 (of waren het er 5) kleine Probat sample branders, ook daar in de zaak werden de boontjes vrij kort na de sample roast gecupped, als ik het juist begrepen heb.

Een koffiemakker (niet van ons forum, kan even niet op de naam komen. Was het Stean?) kocht die oude sample roaster set voor een vriendenprijs om die onmiddellijk daarna voor duizenden Euro's online aan te bieden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino