Espresso upgrade-deel2
Geplaatst: vr 28 dec 2012, 01:26
Afgesplitst van "Espresso upgrade" in het beginnersforum
Thanks voor alle adviezen! Ik ben eruit! Sterker nog er staat thuis wat te glimmen:
Van Marktplaats een mooie Isomac Millenium (defect) voor een zacht prijsje!
Als kind vond ik het altijd al leuk om mijn Bburago modelauto's uit- en in elkaar te zetten, dus dit kon ook wel vond ik. Mooi prijsje, en tja, wat zit er nou in qua elektronica & loodgieterwerk. Ik zag/zie het als een leuke projectje. Lukt het niet dan gaat ie voor dezelfde prijs weer op Marktplaats.
Dus een Millenium in, in mijn optiek, goede staat. Wat lichte gebruikskrasjes aan de buitenkant op het chroomwerk. Niet echt schoon vond ik en de kopers waren geen kenners qua apparaat. De E61 zetgroep zei ze niks en de blinde filter om te kunnen backflushen zit er niet bij. Overigens geen boekje, bouwjaar, onderhoudshistorie of wat dan ook... Maar goed daar was de prijs ook naar. Apparaat, twee pistons, klaar.
Thuis gekomen meteen begonnen met het schoonmaken en uit elkaar halen van het apparaat. Elkaar even leren kennen zeg maar. Pistons uit elkaar en schoonmaken, bovenplaat en zijplaten eraf zodat je mooi bij het binnenwerk komt. Eerste indruk was niet slecht. Apparaat stond pas enkele maanden stil.
De plastic waterbak is compleet uitgedroogd en vergeeld; gaan we vernieuwen. De twee (?) leidingen los in de waterbak (aanvoer en afvoer of zo?) voelden wat droog aan. De retourleiding (denk ik) was bruinig en wittig (het hele slangetje, tot de Y-splitsing retour naar de waterbak. Kan dit duiden op slecht schoonmaken? Ik heb gelezen dat het niet backflushen je boiler vervuilt en het niet afspuiten van je melkpijpje kan leiden tot verstoppingen e.d. Dit was sowieso ook het geval bij mij; de melkkraan deed niets. Wat wiebelen aan het pijpje deed wat water uitlopen. Dus uit elkaar; schoonmaken en moeren strak aandraaien. De harde versteende melkklonters kwamen eruit! Bah.
Het defect aan dit apparaat was ‘het niets meer doen’. Even op het oog zonder enige echte elektrotechnische opleiding de draden gevolgd en het volgende viel mij op; de elektra aansluiting bevind zich pal onder de watertank. E.e.a. is niet afgeschermd, dus als je een flinke scheut water naast de bak giet, giet je het chassis/bodem deel vol precies waar 220V erin komt. Fraai staaltje Italiaans ontwerp. Een van de kabels gaat eerst naar de watertank waar, heel fraai…, een ‘dubbele bodem’ is ontworpen met veertjes. Het idee; als er geen water meer in de tank zit, wordt de watertank lichter en schakelt het apparaat dus de stroom af. Zekeringen kennen ze niet in Italie geloof ik.
De draadjes van en naar deze droogloopschakeling zagen er wat bruinig uit. Ik gokte op ‘kapoet’. Het by-passen van de schakeling leek mij onschuldig en ik kon direct testen of e.e.a. werkte. En welja, hij ging aan! Het lampje werd rood, de pomp sloeg aan en boiler warmde op. Het apparaat was open en bloot en ik kon dus mooi zien hoe het gesis overging in het koken van water. Ik schrok even toen er stoom uit kwam. Blijkbaar is dit een klep of zo. Daarna ging het aparaat mooi druk opbouwen tot een 1,4/1,5 bar. Toen sloeg de verwarming af. Dit is blijkbaar een repeterend proces.
Melkpijpje werkte hoewel het kraantje wat stroef ging. De lever op de E61 (wat wordt dit ding heet zeg…) piept wat en het kraantje heet water blaast alleen maar stoom. Wellicht moet ik langer wachten tot het heet water op temperatuur is.
Enfin, nu kijken hoe e.e.a. nu precies werkt en wat onderdelen vervangen, een backflushfilter regelen, watertank, wat slangen en de watertankonderbreker opnieuw maken en dan heb ik denk ik een heel fraai apparaat wat prima espresso kan maken. Nu ik nog… Wordt vervolgd…
Thanks voor alle adviezen! Ik ben eruit! Sterker nog er staat thuis wat te glimmen:
Van Marktplaats een mooie Isomac Millenium (defect) voor een zacht prijsje!
Als kind vond ik het altijd al leuk om mijn Bburago modelauto's uit- en in elkaar te zetten, dus dit kon ook wel vond ik. Mooi prijsje, en tja, wat zit er nou in qua elektronica & loodgieterwerk. Ik zag/zie het als een leuke projectje. Lukt het niet dan gaat ie voor dezelfde prijs weer op Marktplaats.
Dus een Millenium in, in mijn optiek, goede staat. Wat lichte gebruikskrasjes aan de buitenkant op het chroomwerk. Niet echt schoon vond ik en de kopers waren geen kenners qua apparaat. De E61 zetgroep zei ze niks en de blinde filter om te kunnen backflushen zit er niet bij. Overigens geen boekje, bouwjaar, onderhoudshistorie of wat dan ook... Maar goed daar was de prijs ook naar. Apparaat, twee pistons, klaar.
Thuis gekomen meteen begonnen met het schoonmaken en uit elkaar halen van het apparaat. Elkaar even leren kennen zeg maar. Pistons uit elkaar en schoonmaken, bovenplaat en zijplaten eraf zodat je mooi bij het binnenwerk komt. Eerste indruk was niet slecht. Apparaat stond pas enkele maanden stil.
De plastic waterbak is compleet uitgedroogd en vergeeld; gaan we vernieuwen. De twee (?) leidingen los in de waterbak (aanvoer en afvoer of zo?) voelden wat droog aan. De retourleiding (denk ik) was bruinig en wittig (het hele slangetje, tot de Y-splitsing retour naar de waterbak. Kan dit duiden op slecht schoonmaken? Ik heb gelezen dat het niet backflushen je boiler vervuilt en het niet afspuiten van je melkpijpje kan leiden tot verstoppingen e.d. Dit was sowieso ook het geval bij mij; de melkkraan deed niets. Wat wiebelen aan het pijpje deed wat water uitlopen. Dus uit elkaar; schoonmaken en moeren strak aandraaien. De harde versteende melkklonters kwamen eruit! Bah.
Het defect aan dit apparaat was ‘het niets meer doen’. Even op het oog zonder enige echte elektrotechnische opleiding de draden gevolgd en het volgende viel mij op; de elektra aansluiting bevind zich pal onder de watertank. E.e.a. is niet afgeschermd, dus als je een flinke scheut water naast de bak giet, giet je het chassis/bodem deel vol precies waar 220V erin komt. Fraai staaltje Italiaans ontwerp. Een van de kabels gaat eerst naar de watertank waar, heel fraai…, een ‘dubbele bodem’ is ontworpen met veertjes. Het idee; als er geen water meer in de tank zit, wordt de watertank lichter en schakelt het apparaat dus de stroom af. Zekeringen kennen ze niet in Italie geloof ik.
De draadjes van en naar deze droogloopschakeling zagen er wat bruinig uit. Ik gokte op ‘kapoet’. Het by-passen van de schakeling leek mij onschuldig en ik kon direct testen of e.e.a. werkte. En welja, hij ging aan! Het lampje werd rood, de pomp sloeg aan en boiler warmde op. Het apparaat was open en bloot en ik kon dus mooi zien hoe het gesis overging in het koken van water. Ik schrok even toen er stoom uit kwam. Blijkbaar is dit een klep of zo. Daarna ging het aparaat mooi druk opbouwen tot een 1,4/1,5 bar. Toen sloeg de verwarming af. Dit is blijkbaar een repeterend proces.
Melkpijpje werkte hoewel het kraantje wat stroef ging. De lever op de E61 (wat wordt dit ding heet zeg…) piept wat en het kraantje heet water blaast alleen maar stoom. Wellicht moet ik langer wachten tot het heet water op temperatuur is.
Enfin, nu kijken hoe e.e.a. nu precies werkt en wat onderdelen vervangen, een backflushfilter regelen, watertank, wat slangen en de watertankonderbreker opnieuw maken en dan heb ik denk ik een heel fraai apparaat wat prima espresso kan maken. Nu ik nog… Wordt vervolgd…