Re: Voor u gesloopt: Jura J5

21
En zo komen we weer mooi on topic:
Hoe hoog moet je 't gezondheidsrisico inschatten; van een geschimmeld broodje raak je toch ook niet overstuur? Dat gooi je gewoon weg en maak de broodtrommel schoon. Feitelijk heb ik dat ook gedaan met de Ju 5.

Om bij deze analogie te blijven: maar ik wrijf niet eerst nog even lekker met mijn verse broodje over dat beschimmelde stuk brood, voordat ik het eet!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Die klopt ook niet, want dan ga je ervan uit dat dit doelbewust gebeurt.
Maar het is gewoon onwetendheid.

Betere analogie is;
Ik heb net een plakje brood gegeten en kom erachter dat de volgende beschimmeld is...
Dan doe je er wat aan.

Beste is natuurlijk te voorkomen dat je brood schimmelt!
Dat kan vrij simpel bij de juiste modellen, die je zelf open kan maken.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

23
Dus eigenlijk komt het er op neer dat je elke machine, zowel Semi als Super, regelmatig schoon moet (kunnen) maken. En dat was de les van vandaag! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
In de wetenschap dat ik alle 'wetenschappers' over me heen krijg: deze Jura Impressa J5 heeft gewoon te weinig en te laat onderhoud genoten.

Bij het begin beginnen:
- Er is nagenoeg niets van de Jura Impressa E-serie dat uitwisselbaar is met de Jura J-serie op een enkel onderdeel na :(
- Jura probeert te voorkomen dat mensen die repararen op mandarijnendozen, de machines openmaken. De Jura service partners krijgen gedegen instructie over het snel en eenvoudig openen van de behuizing. Deze Jura Impressa J-serie is met 6 schroeven en in 3 minuten helemaal open. :?
- Er staat wel een leeftijd bij, maar geen tellerstand. Die is niet onbelangrijk, want de schimmel op de foto is niet van 1.000 kopjes koffie :!:
- Een molen uit de E55 inbouwen in de J5 kan, alleen kom je hierdoor in het gedrang als het gaat om maaltijd i.c.m. de dosering per seconde van de molen. E.e.a. als gevolg van andere lagers/maalschijven. De molen overdoseert.
- Met welk doel wordt de zetgroep opgemeten???

just shoot me...

25
Dit lijkt me een Jura verkoper. :D
Waren AH mandarijnen.Dus dat is best een goede kwaliteit.
Verder zegt dat niets over de kwaliteit van de reparatie.Volgens mij is hij trouwens gerepareerd op een roestvrijstalen aanrecht/werkblad.
Tevens is het zo dat ik geen enkele reden heb om aan te nemen dat een reparatie door een onderhoudsdienst per se beter moet zijn dan een reparatie door een goed onderlegde derde.

Wel blijkt wat voor een zooi ontstaat in een automaat.
Ik snap nog steeds niet dat mensen zo'n stinkende en schimmelende verzameling plastic in hun keuken willen hebben staan.
Nu is Jura natuurlijk ook geen topper in het segment maar van deze foto's van het binnenwerk werd ik behoorlijk onpasselijk.

26
Jura_Impressa schreef: just shoot me...
Ik vind het bijzonder ongepast dat je oxxo flamet om zijn mandarijndoos terwijl oxxo al vele malen behulpzaam is geweest op dit forum. Jij daarentegen niet.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

27
Jura_Impressa schreef:In de wetenschap dat ik alle 'wetenschappers' over me heen krijg: deze Jura Impressa J5 heeft gewoon te weinig en te laat onderhoud genoten.

Bij het begin beginnen:
- Er is nagenoeg niets van de Jura Impressa E-serie dat uitwisselbaar is met de Jura J-serie op een enkel onderdeel na :(
- Jura probeert te voorkomen dat mensen die repararen op mandarijnendozen, de machines openmaken. De Jura service partners krijgen gedegen instructie over het snel en eenvoudig openen van de behuizing. Deze Jura Impressa J-serie is met 6 schroeven en in 3 minuten helemaal open. :?
- Er staat wel een leeftijd bij, maar geen tellerstand. Die is niet onbelangrijk, want de schimmel op de foto is niet van 1.000 kopjes koffie :!:
- Een molen uit de E55 inbouwen in de J5 kan, alleen kom je hierdoor in het gedrang als het gaat om maaltijd i.c.m. de dosering per seconde van de molen. E.e.a. als gevolg van andere lagers/maalschijven. De molen overdoseert.
- Met welk doel wordt de zetgroep opgemeten???

just shoot me...
Praat me trouwens niet van officiele reparatiediensten.
Ik heb daar wel wat ervaringen mee.
Logisch dat dit soort diensten er bezwaar tegen hebben dat mensen thuis een espresso apparaat openmaken.
Anders kunnen ze mensen geen stoomunits a 105 euro verkopen terwijl dit ook met 4 o-ringetjes met een waarde van 2,50 e op te lossen is.

28
Heren,

Jullie voorkeur is duidelijk: volautomaten zijn niet het beste wat je als espresso purist kan kopen. Maar schrijven jullie dan alles met een Mont Blanc pen? Of rijden jullie alleen in Rolls Royces met Shell V-power in je tank?! Nee toch...gewoon een Opel of Volkswagen?

Dus die Jura (die in Nederland al 5 jaar de top in zijn segment is en dan niet in aantallen maar in omzet) is misschien niet de beste manier om een hele mooie, volgens de regels gezette espresso te verkrijgen, maar wel een hele mooie manier om makkelijk een zeer goede, acceptabele espresso, caffè crème of cappuccino te maken.

De foto's die ik heb gezien wijken af van de dagelijkse realiteit. Dit is een vieze uitzondering! En ik Flame Oxxio niet zomaar: hij flamed in mijn beleving onterecht de Jura machines af, zonder met één vinger te wijzen naar de gebruiker van de machine.

Mannen, een Jura machine is een klasse apart. Ze zien er nagenoeg allemaal goed uit en met de juiste finetuning kan i jullieverrassen met de kwaliteit die je eruit krijgt. Ik zal binnenkort wel een serie foto's uploaden.

En er zijn, helaas, een hoop Jura srvice partners die service als een margemaker zien. Voor mij is het een marketing tool. Goede service betaalt zich altijd terug.Bij ons kost een stoomunit nl. 46,-.

En die goede onderlegde derde kan een pomp van een element onderscheiden, maar mist ervarig om de behuizing snel en makkelijk de openen...Zo simpel is het.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

29
Jura_Impressa,

Ik denk dat het prijsverschil tussen een Opel en een Rolls Royce wat groter is dan het prijsverschil tussen een super-, en een half automaat. Maar goed, er is een plaats voor superautomaten, ook al geven ze niet de lekkerste espresso.

Ik zou je willen suggereren om jezelf eens voorstellen in het "stel je voor-forum". Ik denk dat ik niet de enige ben die onderhand nieuwsgierig is naar wat je achtergrond is. Heb je inderdaad een Jura-belang? En hoe zit het b.v. met je Quickmill?

30
Jura_Impressa schreef: Jullie voorkeur is duidelijk: volautomaten zijn niet het beste wat je als espresso purist kan kopen. Maar schrijven jullie dan alles met een Mont Blanc pen? Of rijden jullie alleen in Rolls Royces met Shell V-power in je tank?! Nee toch...gewoon een Opel of Volkswagen?
Je vergelijking is fout. Vergelijk een echt espressoapparaat eerder met een Se7en en een Jura met een 1st gen W168 Mercedes A klasse. De A klasse was
-te duur net als de Jura
-Lelijk net als de Jura
-Makkelijk net als Jura
-Comfortabel net als de Jura
-Onveilig, net als de Jura (schimmel!)
-Zielloos, net als de Jura
Maar de grootste overeenkomst is nog wel dat niemand met verstand van auto's is ooit blij geworden van de Mercedes A klasse. De Se7en maakt al 50 jaar lang mensen blij. Net als bijvoorbeeld de Faema Zodiaco groep. En niemand met verstand van espresso is ooit blij geworden van het resultaat uit een superauto.
De Jura heeft dan nog als extra nadeel dat het onbetrouwbare plastic dozen zijn, wat de Mercedes minder heeft.
Dus die Jura (die in Nederland al 5 jaar de top in zijn segment is en dan niet in aantallen maar in omzet)
Net als McDonalds de meeste omzet van alle restaurants heeft?
een zeer goede, acceptabele espresso, caffè crème of cappuccino te maken.
'Zeer goed' of 'acceptabel'?
Er zit nogal een verschil tussen.
De foto's die ik heb gezien wijken af van de dagelijkse realiteit. Dit is een vieze uitzondering! En ik Flame Oxxio niet zomaar: hij flamed in mijn beleving onterecht de Jura machines af, zonder met één vinger te wijzen naar de gebruiker van de machine.
Je flamede Oxxo om zijn sinaasappelkist en dat hij daardoor niet professioneel zou zijn.
Daarnaast meldde oxxo ook door welke ontwerpfout de Jura schimmel begon te produceren.
Een ontwerpfout die andere machines niet hebben.
Dit is goed gedocumenteerd op Kaffeenetz

En die goede onderlegde derde kan een pomp van een element onderscheiden, maar mist ervarig om de behuizing snel en makkelijk de openen...Zo simpel is het.
Als een Jura goed ontworpen was was de behuizing voor iedereen met een schroevendraaier en hersenen te openen. Maar ja. Als.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit